Vraag over testuitslag

sabri

Vraag over testuitslag

Berichtdoor sabri » Ma 26 Sep 2016, 18:19

31 juli jl. tekenbeet gehad, met een EM (7 cm geheel ronde vlek, warm, felrood en pijnlijk).
14 augustus jl. begonnen met doxycycline gedurende 10 dagen.
Na de antibiotica 2x een korte periode van 38 graden koorts gehad. Daarnaast is de plek van de beet (elleboog) nog steeds wat gevoelig. En regelmatig ben ik moe en voel ik me niet helemaal fit, heb ik last van verkoudheid, keelpijn en hoofdpijn/pijnlijke nek.

20 september jl. bloedtest laboratorium op lyme. Volgens de doktersassistente die ik vandaag belde is er niets aan de hand en is de bloeduitslag gewoon goed. Maar zelf zie ik staan: Borrelia IgM (eia) positief.

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Is het waar wat de assistente zegt (dat de uitslag wel goed is)? Is het raadzaam om nog contact met de huisarts op te nemen? En zo ja, wat is dan de te volgen procedure/wat kan ik het beste aan de huisarts vragen om te willen doen?
Hieronder de uitslag van de test:
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
T.pallidum-combitest (IgG + M) . negatief(1)

Borrelia IgG (eia) . negatief
Borrelia IgM (eia) . positief

Borrelia Blotting IgM . negatief(2)

(1) Deze test vervangt de TPPA
(2) Serologisch geen aanwijzingen voor een infectie met B. burgdorferi s.l. Bij kort bestaande klachten is herhaling van het
onderzoek na 4 tot 6 weken aanbevolen. De zwak reactive IgM antistoffen konden niet worden bevestigd middels immunoblot.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Heeft iemand misschien een idee wat ik het beste kan doen? Alvast heel erg bedankt!

Eus

Re: Vraag over testuitslag

Berichtdoor Eus » Di 27 Sep 2016, 00:26

T.pallidum-combitest (IgG + M) . negatief(1)

Borrelia IgG (eia) . negatief
Borrelia IgM (eia) . positief

Borrelia Blotting IgM . negatief(2)

(1) Deze test vervangt de TPPA
(2) Serologisch geen aanwijzingen voor een infectie met B. burgdorferi s.l. Bij kort bestaande klachten is herhaling van het
onderzoek na 4 tot 6 weken aanbevolen. De zwak reactive IgM antistoffen konden niet worden bevestigd middels immunoblot.

Als je een Erythema Migrans krijgt na een tekenbeet, dan heb je definitief ziekte van Lyme. Testen zijn in dat geval niet noodzakelijk, onmiddellijke behandeling is wel noodzakelijk. Volgens de richtlijn krijg je dan Doxycyline, 2 tabletten van 100 mg. gedurende 10 dagen.

De T.pallidum combitest wordt gedaan omdat een positieve Borrelia-test een kruisreactie kan zijn, doordat je eigenlijk een positieve T. Pallidum hebt.

Je IgM bij de Elisatest is positief. IgM zijn de antistoffen die in de vroege fase na besmetting aangemaakt worden. Na verloop van tijd worden deze vervangen door IgG antistoffen en op dat moment spreekt met van "een doorgemaakte infectie". Bij Lyme kan het echter ook nog actief zijn als je IgG hebt.

De eerste screening vindt plaats met een Elisa, in geval van een positieve Elisa doet met ook nog een Immunoblot en die was bij jou negatief.
De assistente zegt dus op basis van de uitslag van de Immunblot, dat deze goed is.

Van belang is de volgende link; http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... gnose_Lyme
Als je vlak na de besmetting met de Lyme-bacterie al antibiotica krijgt, dan kan de vorming van antistoffen uitblijven.

Ik zou terug gaan naar je huisarts omdat je nog klachten hebt, ondanks je behandeling met antibiotica. Mogelijk wil de huisarts nogmaals een kuur geven.
Je kunt de huisarts wijzen op onderstaande quote uit de richtlijn, in combinatie met je aanhoudende klachten;

Schermafbeelding 2016-09-27 om 00.13.33.png
CBO-richtlijn
Schermafbeelding 2016-09-27 om 00.13.33.png (51.09 KiB) 3185 keer bekeken

Mocht je nogmaals een kuur krijgen, neem dan ook probiotica in (minstens 2 uur voor of na de inname van de antibiotica en bij voorkeur voor het slapen gaan).

sabri

Re: Vraag over testuitslag

Berichtdoor sabri » Za 01 Okt 2016, 11:45

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Inmiddels heb ik dit met de huisarts kunnen bespreken en ik word nu verwezen naar de lyme-poli in het AMC. Het is alleen afwachten of ze me daar wel aannemen omdat ik van buiten de regio kom. Ik hoop dat ik er op kortere termijn terecht kan en dat het een goede polikliniek is.
Nog steeds heb ik namelijk klachten, nu aan paar dagen diarree, ook is mijn elleboog drukgevoelig en pijnlijk in de buurt van de beet.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”