Welke test het beste?

Sproetje

Re: Welke test het beste?

Berichtdoor Sproetje » Di 28 Feb 2017, 18:54

Mijn huisarts accepteert gewoon de ltt Berlijn!
Daar heb ik trouwens ook mijn Elisa af laten nemen, kostte toen, begin 2013 40 euro
Misschien is het voor sommigen van belang om een diagnose op papier te krijgen.
Dan zul je sowieso alles goed met je eigen huisarts eerst moeten bespreken.
En nooit op de bonnefooi naar Innatoss of welk enig ander lab dan ook gaan.

Stel, je huisarts ziet zo'n lab.. helemaal niet zitten.
En de diagnose wordt meestal door een in het regulier werkende arts gesteld.
Deze bepalen ook, als het goed is samen met jou welke test te laten afnemen.

Er zijn ook mensen ( bv hier op het forum) die de diagnose lyme hebben gekregen met een test van Augsburg

Zelf vind ik de Elispot de beste test, maar dat mag iedereen zelf weten.
Er zijn misschien ook mensen die de Elisa een goede test vinden, dat is de test die als eerste wordt afgenomen.
Zoals iedereen weet geeft die ongeveer 50% missers

https://www.youtube.com/watch?v=tMWCvJWVFDs

Elisa- Sensitivity averages 49% ( range 29% to 75%)( Stricker, BMJ 2007; 335 (7628): 1008)

Western Blot-
sensitivities range from 46% to 50% for commercial kits ( Goossens, Eur J Clin Microbiol Infect Dis. 1999; 18 551-560)
- And no more than 80% for reference testes ( Donta, Clin Infect Dis. 2007; 44 (8): 1134-1135)

False pos. IgMs in presence of EBV and Parvovirus (percentage unknown)

Voor iemand die het liever in het Nederlands leest:
http://www.borreliose.nl/

Deze site wordt overigens goed bijgehouden, kun je zien onder aan de pagina

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 28 Feb 2017, 19:08

Sproetje schreef:Zelf vind ik de Elispot de beste test, maar dat mag iedereen zelf weten.

Dit is ook exact mijn mening; met name als je al wat langer geleden besmet bent geraakt en er zijn ook nog eens (een berg?) co-infecties en/of andere infecties bij betrokken denk ik persoonlijk dat niet iedere Lyme-test even geschikt is, wel altijd eerst regulier Lyme aftesten i.v.m. erkenning van de ontstane problematiek.

Mijn LTT van IMD Berlin (forensisch lab) was vals-negatief, echter met de tegelijkertijd afgenomen (vernieuwde) Elispot kwam de aap (LymeCO) uit de mouw na 18 jaar onbehandeld rond te hebben gelopen met invaliderende lichamelijke en geestelijke klachten.....
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Jel2108

Berichtdoor Jel2108 » Di 28 Feb 2017, 23:44

Eus schreef:Wat ga je doen met een eventueel positieve Melissa-test? Gaat je huisarts en/of reumotoloog je daardoor behandelen?

Dat is een vraag waar ik ook over pieker. Heb al een lange zoektocht achter de rug. Vaak niet serieus genomen of gehoord dat het psychisch was. Frustrerend en ben vaak wanhopig.
Ik heb inmiddels heel wat op dit forum gelezen en ben bang dat dit een nieuwe strijd wordt. Ik weet nog niet of mijn huisarts mij hiermee wil helpen. Mijn reumatoloog zei op mijn vraag of ik Lyme kon hebben, wuifde het weg en zei dat ik dan neurologische klachten moest hebben.

Behandelingen zelf betalen wordt een probleem.
Ik weet niet of het nu nog zin heeft om een antibiotica kuur te doen. Ik moet naar niet op de zaken vooruit lopen. Eerst de test doen.

Het is fijn dat er een forum als dit is.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”