Wat is het verschil tussen een actieve en een chronische vorm van Borreliose?

Sproetje

Wat is het verschil tussen een actieve en een chronische vorm van Borreliose?

Berichtdoor Sproetje » Di 16 Mei 2017, 17:33

Ik vraag me al langer af of een chronische vorm van lyme tevens een actieve vorm kan zijn.
En dat de actieve vorm niet alleen in de begin fase voor kan komen.

en wat precies is dan een actieve infectie, is dat als je koorts hebt?
Of wanneer je abcessen ontwikkelt?

Dit zeggen Stricker RB* and Fesler MC
http://austinpublishinggroup.com/chroni ... -first.php

According to this definition, CLD is a multisystem
illness with diverse musculoskeletal, neuropsychiatric and/or cardiovascular
manifestations that result from ongoing infection with pathogenic members of
the Borrelia spirochete complex often associated with other tickborne disease
(TBD) pathogens.

Zou een "ongoing infection" hetzelfde zijn als de actieve infectie?

VerlorengezondheidM

Re: Wat is het verschil tussen een actieve en een chronische vorm van Borreliose?

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 18 Mei 2017, 15:20

Sproetje schreef:Zou een "ongoing infection" hetzelfde zijn als de actieve infectie?

Ik ben geen arts, maar ik denk van wel!

Goede vraag @Sproetje.

@Josie en ook anderen natuurlijk,

Dat is dus de reden waarom ik bij Lymetesten pleit voor het aantonen van de aanwezigheid van de Borrelia's, als dan ook nog de activiteit kan worden aangetoond lijkt me dat een win-win situatie.

Heb alleen een broertje dood aan vals negatieve bloedtestuitslagen, jij / jullie niet?

Oftewel een Lymetest van hij zit er of hij zit er niet.

Over de invloed van die (immer aanwezige?) co-infecties maar niet te spreken.

Het liefst de meest gevoelige test daarvan omdat alleen dan de werkelijke! omvang van het Lymeprobleem in kaart wordt gebracht en er dus ook meer geld voor onderzoek en behandeling beschikbaar kan komen, hetgeen in ons aller belang is natuurlijk.

Dat de registratie van Lyme prima verloopt volgens het RIVM waag ik te betwijfelen.

In de praktijk wordt de Elisatest helaas! als norm gebruikt; op die manier 'valt het allemaal wel mee' en is alles piekfijn onder controle m.b.t. de Lymebesmettingen, maar das mijn persoonlijke indruk.

En over die vals positieven waar nogal veel ophef over wordt gemaakt; melden zij zich ook bij de huisarts als ze er geen klachten van hebben; persoonlijk denk ik van niet.

Hebben die vals positieven net zoveel co-infecties als ik, persoonlijk denk ik van niet.

Alsof vals positief het daadwerkelijke probleem is.
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Sproetje

Re: Wat is het verschil tussen een actieve en een chronische vorm van Borreliose?

Berichtdoor Sproetje » Za 20 Mei 2017, 18:50

VerlorengezondheidM schreef:
Sproetje schreef:Zou een "ongoing infection" hetzelfde zijn als de actieve infectie?

Ik ben geen arts, maar ik denk van wel!.

Ik denk het ook

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 22 Mei 2017, 18:25

VerlorengezondheidM schreef:Het liefst de meest gevoelige test daarvan omdat alleen dan de werkelijke! omvang van het Lymeprobleem in kaart wordt gebracht.....

Mee eens, bv:

Isolation and polymerase chain reaction typing of Borrelia afzelii from a skin lesion in a seronegative patient with generalized ulcerating bullous lichen sclerosus et atrophicus.
Breier F1, Khanakah G, Stanek G, Kunz G, Aberer E, Schmidt B, Tappeiner G.
2001

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11251580

VerlorengezondheidM schreef:En over die vals positieven waar nogal veel ophef over wordt gemaakt; melden zij zich ook bij de huisarts als ze er geen klachten van hebben; persoonlijk denk ik van niet.

Vals positief kan bv ook betekenen dat je syfilis hebt, vlgs. CDC:

https://labtestsonline.org/understandin ... e/tab/all/

"Two tests are typically used to detect and confirm Lyme disease. The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) recommend that an ELISA or IFA test method be used first to measure B. burgdorferi IgM and/or IgG antibodies. Since these tests may be positive with infections caused by other bacteria similar to B. burgdorferi, such as the bacterium that causes syphilis, the CDC recommends that any positive or indeterminate test results then be followed by a second test, called a Western blot, in order to confirm the findings."

Je zou denken dat het goed is om bij een pos. antistoffen test ook voor alle zekerheid een test te laten doen om Syfillis uit te sluiten, stel je hebt syfillis?
Nou ja, dan krijg je in iedergeval iv cef per direct.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”