Misschien een beetje een gekke vraag, maar een aantal weken geleden was ik bij het Radboud in Nijmegen voor een bloedonderzoek voor onder andere ziekte van Lyme. De arts die dit onderzoek voor had geschreven wilde ook graag een fietstest doen om te kijken hoe mijn hart/conditie was.
In zijn theorie is het zo dat als je de ziekte van Lyme hebt, je met een fietstest/inspanningstest redelijk goed kunt bekijken of er symptomen zijn. Als ik bijvoorbeeld goed zou scoren op uithoudingsvermogen en fietsvermogen zou dat erop kunnen wijzen dat het geen Lyme is.
Nu vraag ik mij af hoe jullie dit zien, klopt het dat je met de ziekte van Lyme sowieso minder fit bent dan andere leeftijdgenoten. Oftewel, zou iemand met de ziekte van Lyme onderpresteren op zo'n inspanningstest?
Dank voor eventuele reacties en hoop dat de vraag een beetje duidelijk is.
Uithoudingstest als test voor Lyme?
Re: Uithoudingstest als test voor Lyme?
Ik denk dat het niet een echt goed middel is, die fiets test.
Hoewel ikzelf wel weinig kracht heb en uithoudingsvermogen is ver te zoeken.
Maar het hangt ook een beetje van het referentie kader af denk ik, de één was altijd al slecht in uithoudingsvermogen en de ander juist super goed.
Als je een lymepatiënt laat fietsen die altijd een heel sterk lichaam heeft gehad, zal miss. minder snel opvallen qua slecht presteren met fietsen.
Ook denk ik dat het afhankelijk is per tijd, want zo is bv bij mij de ene keer dat ik vrij veel kan, en dan ineens een uurtje later kan ik vrijwel bijna niets meer, ongeacht mijn activiteiten.
Dat betekent dan dat je alleen lyme zou kunnen hebben wanneer je in zo'n slecht moment zit en net toevallig dan die fiets test laat afnemen..
Hoewel ikzelf wel weinig kracht heb en uithoudingsvermogen is ver te zoeken.
Maar het hangt ook een beetje van het referentie kader af denk ik, de één was altijd al slecht in uithoudingsvermogen en de ander juist super goed.
Als je een lymepatiënt laat fietsen die altijd een heel sterk lichaam heeft gehad, zal miss. minder snel opvallen qua slecht presteren met fietsen.
Ook denk ik dat het afhankelijk is per tijd, want zo is bv bij mij de ene keer dat ik vrij veel kan, en dan ineens een uurtje later kan ik vrijwel bijna niets meer, ongeacht mijn activiteiten.
Dat betekent dan dat je alleen lyme zou kunnen hebben wanneer je in zo'n slecht moment zit en net toevallig dan die fiets test laat afnemen..
Re: Uithoudingstest als test voor Lyme?
Ik heb veel fietstesten gehad sinds ik Lyme heb en heb eenmaal voortijdig af moeten breken, eenmaal ter observatie opgenomen al voordat ik goed en wel kon fietsen en de keren dat ik wel fietste altijd te laag gescoord voor mijn leeftijd.....
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”