positieve lyme test

Roxy

Re: positieve lyme test

Berichtdoor Roxy » Do 17 Aug 2017, 12:53

Hallo natalie,
natalievogel schreef:Ben vergeten te vermelden dat ik vegetarisch eet en zelfs bijna veganistisch. Dus dat zal ik even onderzoeken. Weet jij toevallig iets meer over b12 bij plantaardig eten? ik hoorde namelijk dat het alleen in dierlijke producten zit. Dus dan zou je toch zeggen dat ik wel een tekort moet hebben?? Ik heb net een online consult gehad bij mijn huisarts praktijk>
Oorzaken B12 deficiëntie https://b12-institute.nl/oorzaken-b12-deficientie/
Verminderde inname
- Ondervoeding
- Minder consumptie van dierlijke producten
- Strikt veganistisch dan wel vegetarisch dieet

Voeding en B12-tekort vegetariërs/veganisten bron Stichting B12 tekort https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... /oorzaken/ en https://home.kpn.nl/hindrikdejong/vegan.htm
Vegetarisch en een B12-tekort
Vegetariërs die wel regelmatig eieren, kaas en andere melkproducten gebruiken krijgen hierdoor geen B12-tekort. Als er wel een tekort ontstaat dan komt dit hoogstwaarschijnlijk door een opnameprobleem van vitamine B12. De behandeling is dan natuurlijk met injecties.
Als vegetariërs een lage B12 hebben en de hierbij behorende klachten dan lopen ze het risico dat de oorzaak ten onrechte bij het eetpatroon wordt gelegd, terwijl een vegetariër ook Addison-Biermer kan krijgen. Het is dan niet het een of het ander.
Vegetariërs die ook nog eens weinig melkproducten gebruiken lopen na jaren een grote kans om een tekort aan B12 te ontwikkelen met de klachten uit het symptomenlijstje. Het blijft in deze situatie altijd mogelijk dat het of door het dieet komt of door de B12-opnameziekte. Het is dan in elk geval noodzakelijk dat er gestart wordt met de injecties, ook al is men 100% zeker dan het eetpatroon de oorzaak is. Met de (tijdelijke) injecties wordt de B12 veel sneller aangevuld dan met tabletten en daardoor ook het mogelijke herstel bespoedigd. Voor dokters is het beter geen risico te nemen vanwege mogelijk blijvende schade door een langdurig B12-tekort.

- B12 via de (natuurlijke) voeding is altijd beter dan via tabletten -

- Spirulina en chlorella bevatten geen biologisch actieve B12 -

Veganisme/planteneters
B12 is een heel belangrijke vitamine, die van natura alleen voorkomt in voedsel van dierlijke oorsprong, en nodig voor veel lichaamsfuncties en daardoor kan een tekort een breed scala aan klachten veroorzaken. Mensen die alle voedsel van dierlijke herkomst mijden lopen daardoor een grote kans op een ernstig gezondheidsprobleem.
Een goedbedoeld advies aan veganisten is daarom: Zorg er voor dat je een B12-supplement gebruikt. Lees op de verpakking van vleesvervangers hoeveel B12 er aan toegevoegd is. Gebruik vruchtensap dat verrijkt is met B12.
De toegevoegde B12 is niet eiwitgebonden en wordt gemakkelijk opgenomen. maar in het algemeen geldt dat de vitamine uit (dierlijk) voedsel beter is dan uit pillen.
Laat een keer per twee jaar je bloed testen op B12. De waarde moet ruim boven de 150 pmol/l zijn.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 19 Aug 2017, 12:22

natalievogel schreef:
VerlorengezondheidM schreef:@Natalievogel,

Welkom op het Lyme-forum.

Het klinische ziektebeeld staat voorop, zelfs het RIVM zegt dat een bloeduitslag niet van doorslaggevend belang mag zijn bij een diagnose Lyme.

Laat het niet zover komen zoals bij mij is gebeurd en grijp onmiddellijk in.

Er zijn veel Lyme patiënten die negatief testen op zowel de Elisa als Western Blot en toch Lyme hebben.

Daarom is Lyme ook een epidemie.

Als vragen zijn gewoon stellen, want er bestaan geen domme vragen.

Groetjes

Bedankt voor je bericht! Naar om te horen dat het bij jou zo gegaan is, hoe gaat het nu als ik vragen mag? En hoe kwam je erachter dat je lyme had?

Op de Nederlandse Western Blot testen ontbreken Lyme specifieke banden. Als jij al positief test op een ongevoelige Elisatest met een klinisch ziektebeeld van Lyme denk ik toch aan Lyme, maar ik ben geen arts.

Was jouw Western Blot test helemaal negatief of had je net als ik een positieve P41 band?

Met mij gaat het redelijk Natalie bedankt voor je interesse.

In
Duitsland is bij mij de Lyme gevonden. Het vinden van een betaalbare, wellicht levenslange behandeling is echter een geheel ander vraagstuk :roll:

Sterkte gewenst Natalie!

Groetjes vgm
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

natalievogel

Berichtdoor natalievogel » Za 19 Aug 2017, 12:39

Hoi allemaal,

Ik dacht ik plaats even een update omdat ik al wat mailtjes van jullie voorbij zag komen.

De afgelopen dagen waren heel raar voor mij. Zoals ik in mijn eerste bericht noemde ben ik getest op Pfeifer en is dat uit mijn bloed gebleken. Terwijl de huisarts het allemaal niet zo nodig vond en mij eigenlijk geen verwijzing wou geven. Toen ik bij de internist kwam en Pfeifer bleek te hebben was ik eigenlijk best wel boos, want waarom is dit niet al veel eerder onderzocht? terwijl ik zo vaak bij de huisarts kwam. Het virus is niet meer actief maar vorig jaar waarschijnlijk wel en toen ben ik als maar door gegaan, studie en 4 keer per week sporten, terwijl ik eigenlijk juist rust moest nemen, dan pas gaat het virus je lichaam weer uit, maarja wist ik veel! Goed, tot zover het Pfeifer verhaal. Ik heb op jullie aanraden contact gezocht met de huisarts voor twee dingen. Ik heb nagevraagd of mijn b12 gecontroleerd is, en ja hoor, dat zijn ze ''vergeten'' dit terwijl de internist zei dat ze alles heeft onderzocht wat er te onderzoeken valt en mij vertelde dat ik niet meer terug hoefde te komen. Heel onzorgvuldig, maar goed. Toen heb ik aan mijn huisarts gevraagd waarom er destijds in 2013 geen tweede lyme test is gedaan terwijl dat wel protocol is begreep ik van jullie, nou daar zou hij even naar kijken zei hij (eindelijk) en toen ik terug gebeld werd bleek dat ik de Western Blot test OOK heb gehad en dat die OOK positief was??!! Waarom kom ik daar nu pas achter? Ik heb geen idee, blijkbaar word er voor mij belangrijke informatie achter gehouden. Nu is het advies van mijn arts om toch maar verder onderzoek te gaan doen vanwege de twee positieve testen. (tenminste ik ga ervan uit dat het er dus twee zijn omdat ze het eerder over de elisa hadden). Wat ik vreemd vind is dat ik eerst bij de kinderarts was die mij twee testen heeft laten doen(waarom?) en vervolgens NIKS heeft gedaan met de uitslag, vervolgens loop ik jaren bij verschillende huisartsen in mijn praktijk die mij hier niks over vragen, de huisarts en de internist die ik laatst had vonden het niet nodig om er iets mee te doen toen ik er zelf over begon, nu spreek ik mijn ''hoofd'' arts van de praktijk en die vind dus van wel.........

Ook heb ik contact gezocht met de kliniek waar ik destijds zat om informatie op te vragen van de kinderarts. Ze werkt er niet meer maar ik word deze week wel terug gebeld door iemand zei ze. Nou ik ben benieuwd, het liefst spreek ik die arts persoonlijk zodat ze me even goed kan uitleggen wat haar bedoeling precies was.....

natalievogel

Berichtdoor natalievogel » Za 19 Aug 2017, 12:50

VerlorengezondheidM schreef:
natalievogel schreef:
VerlorengezondheidM schreef:@Natalievogel,

Welkom op het Lyme-forum.

Het klinische ziektebeeld staat voorop, zelfs het RIVM zegt dat een bloeduitslag niet van doorslaggevend belang mag zijn bij een diagnose Lyme.

Laat het niet zover komen zoals bij mij is gebeurd en grijp onmiddellijk in.

Er zijn veel Lyme patiënten die negatief testen op zowel de Elisa als Western Blot en toch Lyme hebben.

Daarom is Lyme ook een epidemie.

Als vragen zijn gewoon stellen, want er bestaan geen domme vragen.

Groetjes

Bedankt voor je bericht! Naar om te horen dat het bij jou zo gegaan is, hoe gaat het nu als ik vragen mag? En hoe kwam je erachter dat je lyme had?

Op de Nederlandse Western Blot testen ontbreken Lyme specifieke banden. Als jij al positief test op een ongevoelige Elisatest met een klinisch ziektebeeld van Lyme denk ik toch aan Lyme, maar ik ben geen arts.

Was jouw Western Blot test helemaal negatief of had je net als ik een positieve P41 band?

Met mij gaat het redelijk Natalie bedankt voor je interesse.

In
Duitsland is bij mij de Lyme gevonden. Het vinden van een betaalbare, wellicht levenslange behandeling is echter een geheel ander vraagstuk :roll:

Sterkte gewenst Natalie!

Groetjes vgm

Wauw jeetje, dat lijkt me heel ingewikkeld zeg, je kan inderdaad wel weten dat je lyme hebt maar dan ben je alsnog geen stap verder, ik hoop voor je dat je snel iets goeds en betaalbaars vind zodat je van al je klachten afkomt. Op dat gebied is Nederland ook gewoon nog totaal niet ver heb ik het idee.

Hoe het precies zit met mijn eigen testen is mij niet echt duidelijk (zie mijn laatste update). Ik ben er net achter dat ik zowel een positieve Elisa als ik positieve Blot test had. Maar de details daarvan heb ik niet, en de huisarts volgens mij ook niet. Vandaar dat ik in contact probeer te komen met mijn kinderarts van toen.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 19 Aug 2017, 12:52

@Natalie,

Een hoge actieve EBV (Pfeiffer?) zoals bij mij en zovele Lyme patiënten kan ook komen door de Lyme die op dat moment aanwezige virussen reactiveert.

Ik vraag mij al een hele tijd af of chronische Pfeiffer / Q-koorts patiënten ook geen Lyme erbij hebben.
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

natalievogel

Berichtdoor natalievogel » Za 19 Aug 2017, 13:37

VerlorengezondheidM schreef:@Natalie,

Een hoge actieve EBV (Pfeiffer?) zoals bij mij en zovele Lyme patiënten kan ook komen door de Lyme die op dat moment aanwezige virussen reactiveert.

Ik vraag mij al een hele tijd af of chronische Pfeiffer / Q-koorts patiënten ook geen Lyme erbij hebben.

Maar bedoel je dat lyme en Pfeiffer een verband hebben? Of hoe zit dat precies?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 19 Aug 2017, 13:55

natalievogel schreef:
VerlorengezondheidM schreef:@Natalie,

Maar bedoel je dat lyme en Pfeiffer een verband hebben? Of hoe zit dat precies?

Het is in het Engels als het lukt wil ik het wel voor je vertalen: een patiënte met een aanvankelijke diagnose 'EBV'

Bron: https://www.lymedisease.org/lyme-self-awareness-month/
Lyme Test Negative?

johnvz

Berichtdoor johnvz » Za 19 Aug 2017, 14:34

Het wordt wel een bijzonder verhaal zo. Goed dat je alsnog naar de uitslag van de WB gevraagd hebt.
Met een positieve WB is de kans dat je Lyme hebt of ooit in aanraking bent geweest met Borrelia levensgroot. Als je de testen alsnog op papier kunt krijgen, is het nog wel interessant om te bekijken wat er precies positief testte: je IgM of IgG. Mogelijk had je 2x IgG en is de uitslag daarom genegeerd.
Fijn dat je huisarts er nu ook serieus naar wil gaan kijken. Mocht de huisarts je alsnog een antibiotica willen geven, check dan eerst even of het de goede is. Dit is van belang omdat je blijkbaar al een aantal jaren met Lyme rond loopt. Het is maar de vraag of Doxycycline in dit stadium verstandig is. Ik ben er niet zo in thuis, maar er zitten hier op het forum echte experts. Beter is misschien nog om direct naar een goede lyme arts te gaan.

natalievogel

Berichtdoor natalievogel » Za 19 Aug 2017, 15:00

johnvz schreef:Het wordt wel een bijzonder verhaal zo. Goed dat je alsnog naar de uitslag van de WB gevraagd hebt.
Met een positieve WB is de kans dat je Lyme hebt of ooit in aanraking bent geweest met Borrelia levensgroot. Als je de testen alsnog op papier kunt krijgen, is het nog wel interessant om te bekijken wat er precies positief testte: je IgM of IgG. Mogelijk had je 2x IgG en is de uitslag daarom genegeerd.
Fijn dat je huisarts er nu ook serieus naar wil gaan kijken. Mocht de huisarts je alsnog een antibiotica willen geven, check dan eerst even of het de goede is. Dit is van belang omdat je blijkbaar al een aantal jaren met Lyme rond loopt. Het is maar de vraag of Doxycycline in dit stadium verstandig is. Ik ben er niet zo in thuis, maar er zitten hier op het forum echte experts. Beter is misschien nog om direct naar een goede lyme arts te gaan.

Hoi! Ik heb net even uitgezocht of het IGM of IGG is omdat ik daar niet zo op gelet had. Ik ben hier pas net een paar weken mee bezig dus vandaar dat ik geen idee heb van hoe dit allemaal zo is gekomen en wat die uitslagen betekenen. Maar de huisarts zegt dat bij de WB test de uitslag positief IGM is, overigens weet ik niet wat dat betekend maar ik kan uit je bericht opmaken dat de kans dat het dan lyme is groter is dan bij IGG? Hoe dit bij de Elisa zit weet ik niet, alleen dat de test daarvan positief is.

Pffff wat vaag allemaal dit.....

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 19 Aug 2017, 15:26

Hallo natalie,
Ik begrijp goed dat de informatie die je hier wordt gegeven overweldigend is zeker als het allemaal nieuw voor je is.
Probeer je goed in te lezen. Maak je zelf wijzer met informatie en kom voor je zelf en jouw gezondheid op. Dat gaat je lukken je hebt de eerste stappen nu gezet!

Goed dat je het gesprek bent aangegaan met de huisarts. Je had een positieve Elisa en een positieve Westernblot. Amai, ik heb er geen woorden voor dat er toen niets mee is gedaan.
Je loopt duidelijk al een lange tijd rond met Borrelia/Lyme.
Lees nog de informatie van de Stichting Tekenbeetziekten bij 'Elisa en Westernblot' http://www.tekenbeetziekten.nl/de-diagnose/
De combinatie van Elisa en Westernblot wordt aangeduid als ‘tweestaps protocol’; dit is in de meeste Westerse landen de officiële manier voor aantonen van de ziekte van Lyme.

Over Pfeiffer. Dat kan reactiveren en ook klachten blijven geven. Het EBV virus (Pfeiffer) https://nl.wikipedia.org/wiki/Herpesvirussen blijft altijd latent aanwezig in het lichaam.
De virussen blijven levenslang, veelal latent, aanwezig in de geïnfecteerde gastheer. Het latent aanwezige virus vermenigvuldigt zich niet en blijft onopgemerkt door het immuunsysteem. Zo nu en dan kan het virus opvlammen.
Ziekte van Pfeiffer https://lci.rivm.nl/richtlijnen/pfeiffer-ziekte-van
Systemische reactivatie van het virus, dat na de primaire infectie altijd latent aanwezig blijft in B-lymfocyten, is mogelijk.

natalievogel schreef:Ik heb net even uitgezocht of het IGM of IGG is omdat ik daar niet zo op gelet had. Ik ben hier pas net een paar weken mee bezig dus vandaar dat ik geen idee heb van hoe dit allemaal zo is gekomen en wat die uitslagen betekenen. Maar de huisarts zegt dat bij de WB test de uitslag positief IGM is, overigens weet ik niet wat dat betekend maar ik kan uit je bericht opmaken dat de kans dat het dan lyme is groter is dan bij IGG? Hoe dit bij de Elisa zit weet ik niet, alleen dat de test daarvan positief is.

Lees ook de informatie van de Lymevereniging https://lymevereniging.nl/lyme/veelgestelde-vragen/
Wat betekent IgG en IgM?

Er zijn twee typen antilichamen waarop men test: IgM en IgG. IgM wordt door het lichaam als eerste aangemaakt en daarna IgG. Na een beet duurt het enige weken voordat er genoeg antilichamen zijn aangemaakt om aan te kunnen tonen.

IgM verdwijnt meestal weer na enige maanden, maar kan bij Lymeziekte ook aanwezig blijven. Ook kan het voorkomen dat een verdwenen IgM na verloop van tijd weer positief wordt. IgM is volgens sommige deskundigen een aanwijzing voor een persistente actieve infectie. IgM wordt alleen geproduceerd als er kort geleden contact was met het antigeen (de bacterie), omdat de cellen die IgM produceren geen zgn. “immunologisch geheugen”hebben.

IgG kan daarentegen jaren in het lichaam aantoonbaar blijven, ook nadat de bacterie uit het lichaam verdwenen is. Een positieve test op IgG kan dus zowel bij een langer bestaande actieve infectie passen, als bij een genezen infectie. Als er sprake is van een negatieve uitslag noemt men dat seronegativiteit. Aangetoond is dat seronegativiteit bij een actieve infectie voor kan komen.

Testuitslagen alleen kunnen niet gebruikt worden om de diagnose met zekerheid vast te stellen of uit te sluiten. In veel gevallen kan slechts een combinatie van gegevens tot de (meest waarschijnlijke) diagnose leiden. Een genuanceerde vorm van diagnostiek waarbij ook klinische gegevens een belangrijke rol spelen en waarin de verschillende gradaties van zekerheid tot uiting komen is aan te bevelen.
Tip: probeer eerst de Nederlandse informatie te gaan begrijpen. Dat zal al een hele klus zijn ;)!
Buitenlandse informatie kan interessant zijn maar houd er rekening mee dat het in Nederland vaak niet goed van toepassing kan zijn.

De ziekte van Pfeiffer kan ook als aparte ziekte naast de ziekte van Lyme of andere ziekten bestaan.
Bij mij is Pfeiffer een paar keer positief gebleken (gereactiveerd) bij regulier bloed onderzoek.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”