Hallo allemaal,
Omdat lange verhalen typen momenteel wat lastig gaat, heb ik maar even een kort berichtje geschreven.
Ik vraag me af of iemand mij zijn/haar ervaring met de PET-scan kan vertellen. Ik ben erg benieuwd of er in Nederland ziekenhuizen zijn die dit aanbieden, of dit regelmatig gebeurt, en hoe duidelijk de uitslagen hiermee zijn.
Ik zou het prettig vinden van jullie te horen. Heel veel dank bij voorbaat.
Groeten en nogmaals dank,
Anoniem
Ervaringen met Pet-scan
Re: Ervaringen met Pet-scan
Hoi Anoniem,
Ik heb een PET scan (i.c.m. een CT scan) gehad in het UMCU in Utrecht. Dit in opdracht van mijn neuroloog.
Het duurt wel een halve dag en de uitslag krijg je van de neuroloog.
Groeten,
Laura
Ik heb een PET scan (i.c.m. een CT scan) gehad in het UMCU in Utrecht. Dit in opdracht van mijn neuroloog.
Het duurt wel een halve dag en de uitslag krijg je van de neuroloog.
Groeten,
Laura
-
Hoi Laura,
Superbedankt voor je reactie
! Had je al een diagnose voordat ze de petscan deden bij jou? Of moest je hem ondergaan zodat ze aan de hand van de test konden diagnostiseren? En werden er afwijkingen gevonden? Wat was de reden dat je neuroloog de opdracht gaf?
Sorry voor de vele vragen, je beantwoord maar alleen wat je wilt beantwoorden hoor.
Ik hoop van je te horen (mag ook via PB, mocht je dat liever hebben)
Groeten van Anoniem
Superbedankt voor je reactie

Sorry voor de vele vragen, je beantwoord maar alleen wat je wilt beantwoorden hoor.
Ik hoop van je te horen (mag ook via PB, mocht je dat liever hebben)
Groeten van Anoniem
Hoi Anoniem,
Ik kreeg opeens meer last van mijn al bestaande epilepsie en wat andere klachten (koorts, hoofdpijn, lichtschuwheid) en dat in combinatie met een recente tekenbeet heeft mijn neuroloog (waar ik al bekend was vanwege de epilepsie) doen besluiten om me te testen en daar kwam Lyme uit (bloed en hersenvocht). Ik ben behandeld en mijn klachten verdwenen weer.
Een jaar later vond ik zelf dat mijn cognitie achteruit was gegaan (korte termijngeheugen, overzicht behouden, plannen)
Daarop heb ik een NPO (neuropsychologisch onderzoek gehad) en de scans. Daaruit bleek dat de functie van 1 hersengebied verslechterd was t.o.v. vorige onderzoeken die gedaan zijn n.a.v. uitgebreid epilepsie onderzoek.
Dit is wel het gebied waar al een afwijking zat en waar de epilepsie vandaan komt dus of het verslechterd is door de Lyme of door de epilepsie (heb regelmatig aanvallen) is niet helemaal zeker.
Groeten,
Laura
Ik kreeg opeens meer last van mijn al bestaande epilepsie en wat andere klachten (koorts, hoofdpijn, lichtschuwheid) en dat in combinatie met een recente tekenbeet heeft mijn neuroloog (waar ik al bekend was vanwege de epilepsie) doen besluiten om me te testen en daar kwam Lyme uit (bloed en hersenvocht). Ik ben behandeld en mijn klachten verdwenen weer.
Een jaar later vond ik zelf dat mijn cognitie achteruit was gegaan (korte termijngeheugen, overzicht behouden, plannen)
Daarop heb ik een NPO (neuropsychologisch onderzoek gehad) en de scans. Daaruit bleek dat de functie van 1 hersengebied verslechterd was t.o.v. vorige onderzoeken die gedaan zijn n.a.v. uitgebreid epilepsie onderzoek.
Dit is wel het gebied waar al een afwijking zat en waar de epilepsie vandaan komt dus of het verslechterd is door de Lyme of door de epilepsie (heb regelmatig aanvallen) is niet helemaal zeker.
Groeten,
Laura
-
Nogmaals bedankt voor je antwoord, Laura. Het lijkt me heel verwarrend om zowel epilepsie als Lyme te hebben, en ik hoop dat het (naar omstandigheden) goed met je gaat. Het kan een hele zoektocht zijn wat door wat veroorzaakt wordt, en daar heb ik zelf helaas ook ervaring mee.
Wel vind ik het een bijzonder iets dat ze dat soort dingen kunnen zien op de PET... Best knap eigenlijk..
Wel vind ik het een bijzonder iets dat ze dat soort dingen kunnen zien op de PET... Best knap eigenlijk..
Bij mri -onderzoek zijn meestal geen pathognomonische afwijkingen zichtbaar (Agarwal & Sze 2009). Met een pet-scan vonden Fallon
e.a. (1997; 2009) daarentegen een verminderde bloedperfusie en metabolisme in bepaalde cerebrale regio’s bij patiënten met de ziekte van Lyme en een persisterende cognitieve achteruitgang.
http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... icles/9344
Henriëtte
Ik moet eerlijk zeggen dat ik te weinig kennis heb om precies te snappen hoe het allemaal zit, en cognitief niet meer goed kan leren/onthouden. Het lijkt bij mij alleen klachten in het hoofd te hebben gegeven en dat is goed weggegaan met de antibiotica. Ik hoop dat ik de infectie daarmee heb verslagen.
Had wel weer een teek op mijn arm laatst na het wandelen.....brrrr enge beesten.
Jij ook veel sterkte!
Had wel weer een teek op mijn arm laatst na het wandelen.....brrrr enge beesten.
Jij ook veel sterkte!
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”