Hoe snel kunnen symptomen opduiken?

Munz

Hoe snel kunnen symptomen opduiken?

Berichtdoor Munz » Wo 27 Jun 2018, 11:53

Hallo,

Ik heb zondag 6 teken van mijn been gehaald, twee daarvan waren nog aan het kruipen. Dus ik was er redelijk snel bij. Maandag heb ik er nog twee gevonden, vermoedelijk zaten er nog in mijn schoen? Eén daarvan heb ik met vingers moeten verwijderen want ik was op werk en wou niet lang wachten. Deze werd echter maar in 2 à 3 tijdens verwijderd. Ik ga deze beten in de gaten houden, enkel bij die laatste is er een rood vlekje al. Nu ging ik dinsdag fietsen (ik train één keer per week) en voor het eerst in heel mijn leven heb ik last van mijn knie.
Vandaag (woensdag) voel ik dat mijn benen anders zijn dan na een normale inspanning, ze trillen een beetje bij het stappen. Ook slaapt mijn linkervoet af en toe en heb ik kleine steken in mijn linkerbovenbeen. Nu wil ik uitsluiten dat dit door Lyme is, zo snel kan dit toch niet al symptomen geven? Of wel? Ik heb nog geen rode kringen of zo opgemerkt.

Eigenlijk is dit ook een algemene vraag: Van wanneer kunnen de eerste symptomen opduiken?

Henriëtte

Re: Hoe snel kunnen symptomen opduiken?

Berichtdoor Henriëtte » Wo 27 Jun 2018, 12:58

Goedemiddag Munz,

Ik ga deze beten in de gaten houden, enkel bij die laatste is er een rood vlekje al

Stichting Tekenbeetziekten;
Bij besmetting kan er dagen tot weken na de tekenbeet een rode plek ontstaan die groter wordt, een erythema migrans (EM). Verwar dit niet met een klein rood plekje dat lijkt op een muggenbeet; dat is slechts een irritatie van de huid door de beet. Het beste zou zijn als de patiënt elke dag een foto zou maken, zodat het verloop van de huiduitslag te zien is. Houd ook van evt. andere symptomen de data bij.
Veel mensen zijn ongemerkt door een teek gebeten en slechts een gedeelte van de mensen die besmet worden, krijgt een EM. Ook is het EM soms moeilijk zichtbaar, doordat het heel licht is, of op een onzichtbare plek zit (bijv. onder het haar of op de rug).
Bij het verschijnen van een EM moet er onmiddellijk antibiotica worden genomen, zonder te wachten op uitslagen van testen. Er moet niet onnodig tijd worden verspild: hoe langer men besmet is, hoe moeilijker het is om te genezen. Het verdwijnen van de EM zegt niets over het verdwijnen van de bacterie in het lichaam.

https://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/

Omdat u op dag twee nog 2 teken ontdekt heeft zou ik voor alle zekerheid toch even naar uw huisarts gaan en om een antibioticakuur vragen.

Henriëtte

Munz

Berichtdoor Munz » Wo 27 Jun 2018, 13:22

Henriëtte schreef:Goedemiddag Munz,

Ik ga deze beten in de gaten houden, enkel bij die laatste is er een rood vlekje al

Stichting Tekenbeetziekten;
Bij besmetting kan er dagen tot weken na de tekenbeet een rode plek ontstaan die groter wordt, een erythema migrans (EM). Verwar dit niet met een klein rood plekje dat lijkt op een muggenbeet; dat is slechts een irritatie van de huid door de beet. Het beste zou zijn als de patiënt elke dag een foto zou maken, zodat het verloop van de huiduitslag te zien is. Houd ook van evt. andere symptomen de data bij.
Veel mensen zijn ongemerkt door een teek gebeten en slechts een gedeelte van de mensen die besmet worden, krijgt een EM. Ook is het EM soms moeilijk zichtbaar, doordat het heel licht is, of op een onzichtbare plek zit (bijv. onder het haar of op de rug).
Bij het verschijnen van een EM moet er onmiddellijk antibiotica worden genomen, zonder te wachten op uitslagen van testen. Er moet niet onnodig tijd worden verspild: hoe langer men besmet is, hoe moeilijker het is om te genezen. Het verdwijnen van de EM zegt niets over het verdwijnen van de bacterie in het lichaam.

https://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/

Omdat u op dag twee nog 2 teken ontdekt heeft zou ik voor alle zekerheid toch even naar uw huisarts gaan en om een antibioticakuur vragen.

Henriëtte

Bedankt maar klachten aan spieren of gewrichten kan dus nog niet 1 of 2 dagen na de beet? Daarover heb ik nooit een sluitend antwoord gekregen?

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 27 Jun 2018, 15:32

Munz schrijft:
Bedankt maar klachten aan spieren of gewrichten kan dus nog niet 1 of 2 dagen na de beet? Daarover heb ik nooit een sluitend antwoord gekregen?

Munz ik ben van mening dat daar geen passend antwoord op te geven valt.
Sommigen Lymepatiënten berichten dat zich na een tekenbeet pas jaren later klachten voordoen.
Vanuit mijn eigen ervaring begonnen klachten 3 weken na 3 tekenbeten.
Het zal van persoon tot persoon verschillen.

Henriëtte

Munz

Berichtdoor Munz » Ma 09 Jul 2018, 10:41

Sinds vorige week maandag (dikke week na de beten) vermoeid en af en toe keelpijn. Donderdag naar de dokter geweest en die stelde opgezette klieren vast. Ik heb hem het verhaal van de tekenbeten verteld, hij schat de kans op Lyme klein. Hij beweerde dus echt dat symptomen niet zo snel voorkomen (terwijl ik overal andere zaken lees, is dit niet beschaamtelijk als dokter zijnde?)
Linkerknie geeft af en toe een steek en zit soms 'geblokkeerd' maar is vooralsnog geen echt probleem. De vermoeidheid wel. Ik slaap voldoende, eet gezond, bloedtest van juni (algemene check up) was heel goed. Ik heb ook af en toe van die geeuwbuien, dan geeuw ik 5 keer per minuut.
Is het allemaal toeval dat ik dit allemaal na de tekenbeten voor heb? Ik wil gerust een tweede keer naar de dokter gaan maar wat kan die meer doen? Ik lees vaak dat een bloedtest in begin niet betrouwbaar is.

En dan zeker in mijn favoriete seizoen waar ik me altijd heel goed voel (itt de winter).

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 09 Jul 2018, 11:52

Munz ik zou toch terug gaan naar uw huisarts en vragen om een antiobioticakuur, neem desnoods de informatie van de Lymevereniging en Stichting Tekenbeetziekten mee.

Hoe sneller na een besmetting met de bacterie een antibioticumkuur gegeven wordt, hoe meer kans op een succesvolle behandeling. Bij een Erythema Migrans (EM) (rode uitslag in de vorm van kring of vlek na een tekenbeet) is een behandeling met antibiotica gewenst. Indien er na een tekenbeet geen EM optreedt, is men nog niet zeker van afwezigheid van een besmetting. Een besmetting kan door het testen van het bloed op antistoffen een aantal weken na de tekenbeet worden gecontroleerd. Soms worden antistoffen niet aangetoond en kan men een mogelijke besmetting vermoeden bij het optreden van specifieke klachten in de weken tot enkele maanden na besmetting.

De opvatting van deskundigen die de CBO-richtlijn hebben opgesteld:

Een kuur van 2 tot maximaal 4 weken leidt in vrijwel alle gevallen tot genezing. Blijvende of terugkerende symptomen en klachten na een dergelijke behandeling zouden volgens hen berusten op een zogenoemd postinfectieus syndroom, ook wel Post Lyme Syndroom (PLS) genoemd. Dit PLS zou geen aanwijzing zijn van voortdurende infectie, maar een immunologisch restverschijnsel zijn. Verdere behandeling met antibiotica zou daarom niet zinvol zijn.

https://lymevereniging.nl/lyme/behandeling/

https://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/

Henriëtte

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”