Hello all of you
Ik heb 5j geleden lyme gekregen, maar was er vrij snel bij, waardoor het nog redelijk in de hand te houden is, en het hoger te doen valt onder een lichter traject.
Ik zit al even met een vraag over overdraagbaarheid: is het werkelijk door speeksel besmettelijk, dus als je vb van hetzelfde glas drinkt? Ik heb al verschillende artikels tegengekomen waarin verondersteld wordt van wel, maar ik hoor het liever van jullie, mensen die er middenin zitten. Want in dat geval heeft iedereen thuis besmet. Tenzij dat afhangt van het stadium waarin ik ben ofzo...
Dan nog iets dat wel wat dringender is: een maand of twee geleden bleef ik bij iemand overnachten, maar we hebben beide geen oog dicht gedaan van de muggen. Ik alleen had al een dertigtal muggebeten dus kans is er wel dat die in contact kwam met mijn bloed.. Toch?
over Overdraagbaarheid
Re: over Overdraagbaarheid
Hallo Sanddavi,
Ik kan goed begrijpen dat je je zorgen gaat maken over de manieren van overdraagbaarheid, maar om te beginnen is het nog nooit echt vastgesteld dat de borrelia overal in de omgeving zou voorkomen.
Als dat zo zou zijn zou iedereen op de wereld ziek zijn van borrelia en dat is niet het geval, er zijn n.l. ook nog steeds gezonde mensen.
(en borrelia komt al een eeuwigheid voor op de planeet)
Goede wetenschappelijke onderzoeken zijn er niet voldoende naar gedaan, en van 1 onderzoekje kun je nog niet met stelligheid zeggen dat iets is zoals het er staat.
Dan moet je meerdere onderzoeken doen, de voors en de tegens en voordat iets echt helemaal goed duidelijk is kan men pas echte conclusies aan iets verbinden.
Je kunt er bv wel over gaan zitten speculeren.
Dat borrelia overdraagbaar is door muggen is ook nog geen onderzoek naar gedaan, (voor zover ik weet, maar misschien is er iemand die wel een wetenschappelijk onderzoek kent hierover....)
Wel bv dat borrelia voorkomt in muggen, maar niet dat het meekomt wanneer de mug je steekt.
(de vraag is of zoiets überhaupt wel mogelijk is)
Bij de teek is dat wel al goed duidelijk, daar zijn meer dan voldoende goede wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.
En ook het kunnen overdragen van moeder op foetus, ook daar weer voldoende goede onderzoeken.
Dat borrelia bv seksueel overdraagbaar zou zijn is nog nooit goed vastgesteld, er zijn een paar onderzoeken die het suggereren, maar echt goed aangetoond is het nog steeds niet, ook daar moeten er nog meer onderzoeken naar komen, staat allemaal nog in de kinderschoenen zo gezegd.
Groetjes van Sproetje
Ik kan goed begrijpen dat je je zorgen gaat maken over de manieren van overdraagbaarheid, maar om te beginnen is het nog nooit echt vastgesteld dat de borrelia overal in de omgeving zou voorkomen.
Als dat zo zou zijn zou iedereen op de wereld ziek zijn van borrelia en dat is niet het geval, er zijn n.l. ook nog steeds gezonde mensen.
(en borrelia komt al een eeuwigheid voor op de planeet)
Goede wetenschappelijke onderzoeken zijn er niet voldoende naar gedaan, en van 1 onderzoekje kun je nog niet met stelligheid zeggen dat iets is zoals het er staat.
Dan moet je meerdere onderzoeken doen, de voors en de tegens en voordat iets echt helemaal goed duidelijk is kan men pas echte conclusies aan iets verbinden.
Je kunt er bv wel over gaan zitten speculeren.
Dat borrelia overdraagbaar is door muggen is ook nog geen onderzoek naar gedaan, (voor zover ik weet, maar misschien is er iemand die wel een wetenschappelijk onderzoek kent hierover....)
Wel bv dat borrelia voorkomt in muggen, maar niet dat het meekomt wanneer de mug je steekt.
(de vraag is of zoiets überhaupt wel mogelijk is)
Bij de teek is dat wel al goed duidelijk, daar zijn meer dan voldoende goede wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.
En ook het kunnen overdragen van moeder op foetus, ook daar weer voldoende goede onderzoeken.
Dat borrelia bv seksueel overdraagbaar zou zijn is nog nooit goed vastgesteld, er zijn een paar onderzoeken die het suggereren, maar echt goed aangetoond is het nog steeds niet, ook daar moeten er nog meer onderzoeken naar komen, staat allemaal nog in de kinderschoenen zo gezegd.
Groetjes van Sproetje
Re: over Overdraagbaarheid
Transfer of Lyme disease; 29-06-2017
https://www.lymeepidemie.nl/transfer-ly ... e/?lang=en
Henriëtte
The bacteria live inside urine, breast milk and tears, semen, blood, plasma, and the moisture in the brains and spinal cord. She found Borrelia in tears, and explains how easy Borrelia can therefore be transmitted through the hands.
Dr. Raphael Stricker: “It would certainly explains why the disease is so common,” Dr. Raphael Stricker, one of the researchers of the study stated. According to the CDC, there are 300,000 new cases of Lyme each year and this rate is rapidly increasing making it one of the most urgent epidemics today.
Alan Macdonald, Burescano en Horowitz zeggen: Everything Syfiles can do, Borrelia can. Syfilis (het zusje van Borrelia) was in de jaren 30-50 een epidemie: http://youtu.be/3nIuIF6q8FA
Syfiles en Borrelia zijn beide spirocheten. Syfiles is seksueel overdraagbaar
When Dr. Jones (Bekende ILADS arts) treats a Lyme patient who’s in a relationship, he often treats the spouse as well; otherwise, he says, they can just pass the Bb back and forth, reinfecting each other! STD.
https://www.lymeepidemie.nl/transfer-ly ... e/?lang=en
Henriëtte
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”