voorstellen en hulpvraag

Kaarin66

voorstellen en hulpvraag

Berichtdoor Kaarin66 » Wo 05 Jun 2019, 13:19

Hallo,
Ik ben Kaarin (53) en ik ben vraag me af wat te doen.
Ik heb al heel lang vage klachten eigenlijk zonder diagnose dus het is wat puzzelen.
In 2009 heb ik Lyme gehad en daarvoor heb ik 4 weken een dubbele dosis antibotica geslikt. Dus Lyme voelt voor mij eigenlijk als ongeveer het enige wat ik heb gehad wat goed behandeld is.
(Verder denk ik zelf aan chronisch vermoeid. Ben ook in de 50 dus overgangssymptomen kunnen er ook nog bij horen. Of een erge whiplash. Of chronisch depressief. Ik krijg het met alles wat ik doe (en laat) niet echt beter. )

Maar nu heb ik sinds een week of 2 denk ik nieuwe vage klachten. Eerst dacht ik griep. Maar het gaat niet echt over en een paar dagen geleden dacht ik opeens terug aan de symptomen die ik 10 jaar geleden had toen ik Lyme bleek te hebben. En het lijkt er behoorlijk op.
Vorige keer had ik geen teek gevonden maar had ik wel een kring. Nu heb ik beide niet of nog niet.
Ik heb gisteren een formulier gehaald om een bloedonderzoek te laten doen maar eigenlijk voelt dat ook wel zinloos.
Hebben jullie als ervaringsdeskundige een visie over hoe te handelen als je voor een tweede keer dus 'verse' Lyme hebt.
Van veel van die chronische lymeklachten heb ik namelijk altijd wel last. Dat krijg je met vage klachten.
Nu heb ik van die koud zweet aanvallen. Ben nogal verward en vaag, heb oorsuizen en rusteloze benen. Mijn maag doet raar. Geen opvliegers en niet warm maar wel enorme zweetaanvallen. Net als de vorige keer. Ik ben snel geïrriteerd en kom niet goed uit mijn woorden. Droge mond en slikklachten. Licht in het hoofd. Bots tegen de deurpost op. Labiel en heel moe. En een hartslag die nogal aanwezig is. Van die dingen.
Ik heb dus een soort van Lyme flashback.
Vorige keer heeft bloedonderzoek geholpen. Maar kan je het een tweede keer in je bloed vinden?
Ik weet niet wat ik moet gaan doen.
Ook omdat ik nu geen opvallende vlek heb.
Wie weet raad? Antibiotica gaan vragen bij de huisarts? Eerst afwachten? Toch bloedonderzoek laten doen?
groetjes Kaarin

RoelA

Re: voorstellen en hulpvraag

Berichtdoor RoelA » Wo 05 Jun 2019, 21:37

Hoi Kaarin,

Dat zijn best heftige klachten!
Niet zomaar iets wat je kunt toeschrijven aan ouderdomskwaaltjes of iets dergelijks.

Het is duidelijk dat je immuunsysteem van slag is wat leidt tot een systemisch klachtenpatroon.

De oorzaak zou ik zeker zoeken in lyme, vooral omdat je reeds eerder lyme hebt gehad en daar altijd restklachten aan hebt overgehouden. Het klachtenpatroon past ook zeker bij lyme (neurologisch, psychologisch, maag/darm, hormonale verstoring, etc). Weet dat lyme lang niet altijd verdwijnt na een antibioticakuur. Het kan blijven sluimeren en zodra je immuunsysteem door stress of andere oorzaken onderdrukt wordt kan het weer aanwakkeren. In dat geval zul je natuurlijk ook geen rode kring vinden.

Bloedonderzoek zou zeker de eerste stap moeten zijn, maar je bent hopelijk op de hoogte van de beperkingen van deze testen...?

Even voor mijn duidelijkheid, begonnen al je klachten ná de eerste rode kring? En was je daarvoor verder gezond?

meid1988

Berichtdoor meid1988 » Di 11 Jun 2019, 11:17

je zou wellicht de bloedtest kunnen doen

en mocht er nog een restje van lyme in je lichaam zijn achter gebleven, dan is mij ooit verteld, dat de bacterie om de zoveel weken een soort van eitjes legt en die actief kunnen worden
dit kan sluimerend gebeuren
Laatst gewijzigd door meid1988 op Wo 12 Jun 2019, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Di 11 Jun 2019, 12:48

Bacterieen leggen natuurlijk geen eitjes, maar doen aan binaire deling om zichzelf te vermenigvuldigen.

Maar ja, de lyme kan in een dormante fase belanden en weer aanwakkeren zodra de omstandigheden gunstig zijn.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 11 Jun 2019, 12:49

Meid1988 schrijft;
je zou wellicht de bloedtest kunnen doen

en mocht er nog een restje van lyme in je lichaam zijn achter gebleven, dan is mij ooit verteld, dat de bacterie om de zoveel weken eitjes legt en actief kunnen worden
dit kan sluimerend gebeuren

Meid 1988, het is heel positief dat je iemand probeert te helpen maar Sproetje heeft je al eens eerder geattendeerd op het feit dat de borrelia bacterie geen eitjes legt.
Je zou het filmpje hieronder eens kunnen bekijken want wat jij waarschijnlijk bedoelt is de dat de borrelia bacterie een cyste-vorm kan aannemen.

Metamorfose naar cystevorm

Citeer

Berichtdoor Henriëtte » Di 04 Jul 2017, 22:32
https://www.youtube.com/watch?v=lVmCa70bAxE

Henriëtte

meid1988

Berichtdoor meid1988 » Wo 12 Jun 2019, 08:03

@ Henriëtte,

dat is niet helemaal waar

Een teek heeft vier levensstadia: ei, larve, nimf en volwassen teek.
(https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-tekenbeten-en-lyme)
Bijlagen
lyme1.png
lyme1.png (23.32 KiB) 5349 keer bekeken

RoelA

Berichtdoor RoelA » Wo 12 Jun 2019, 09:02

Een teek legt eitjes ja....
Maar een teek is wat anders dan de borrelia bacterie.

Gelukkig hebben wij geen teken in ons lichaam.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”