Is dit een tekenbeet en heb ik lyme?

joost

Is dit een tekenbeet en heb ik lyme?

Berichtdoor joost » Vr 30 Jan 2015, 11:29

Hoi,
Ik heb al heel lang een plek met bultje achter op mijn schouder. Waarschijnlijk heb ik dat sinds afgelopen zomer, maar misschien al veel langer. Ik heb er nooit zo op gelet totdat ik in oktober last kreeg van spierpijn in de onderliggende spier.

Als ik een verkeerde beweging maak waarbij ik die spier gebruik, dan voel ik een intense pijn die zo'n 15 seconden aanhoudt en ik voel ook een soort chronische spierpijn op die plek. Het lijkt alsof een infectie zich heeft uitgebreid naar de spier, maar de huisarts waar ik twee keer geweest ben heeft geen idee wat het is. Zelf moest ik ineens aan lyme denken, zou dat kunnen?

Voor zover ik weet heb ik geen andere symptomen hiervan, maar omdat ik ook last heb van ernstige vermoeidheid en neurologische klachten vanwege een heel andere aandoening, kan het zijn dat eventuele symptomen van lyme niet opvallen.
Afbeelding

Josie

Re: Is dit een tekenbeet en heb ik lyme?

Berichtdoor Josie » Vr 30 Jan 2015, 14:10

Hoi Joost, welkom op het forum en dank voor het plaatsen van een foto. Ik heb geen idee of het Lyme is…
Ik kan me wel vinden in je theorie dat de plek verband zou kunnen houden met je aanhoudende spierpijn en dat het van een insectenbeet zou kunnen zijn.

De plek op je foto lijkt voor zover ik kan zien niet op een EM. Hier staan foto’s ervan, misschien herken je er wat van:
https://www.google.com/search?q=erythem ... l&tbm=isch
Bij 50% van de mensen die besmet raken treedt een EM op.

En hier staan afbeeldingen van een lymphocytoom, kan ook voorkomen bij Lyme:
https://www.google.nl/search?q=lymphade ... l&tbm=isch

Josie

Galadriel

Berichtdoor Galadriel » Vr 30 Jan 2015, 20:45

Heb je er al eens naar laten kijken?
Wel vreemd dat de spieren daaronder ook zeer doen,
daar moet echt goed naar gekeken worden.

Troptard

Berichtdoor Troptard » Vr 30 Jan 2015, 22:29

Het lijkt wat weg te hebben van een onderhuidse cyste/ontstoken haarzakje dat zich met talg vult,als dat groter word kan dat spieren wegduwen en/of op een zenuw drukken
Lijkt niet direct een typische plek (em) zoals bij lyme...
Elke wijze uil begon ooit als uilskuiken

joost

Berichtdoor joost » Zo 01 Feb 2015, 15:57

Bedankt voor jullie reacties.
Op http://www.huidziekten.nl/zakboek/derma ... eliose.htm staat "Het erytheem verdwijnt spontaan in weken tot maanden." Misschien heb ik die EM niet opgemerkt omdat het op mijn rug zit en is hij inmiddels weer verdwenen.

Een cyste of ontstoken haarzakje heb ik ook aan gedacht, maar het zit er al zo lang en een ontstoken haarzakje heb ik wel vaker gehad, doet geen pijn en het verdwijnt wel weer. Inmiddels heb ik ook een echoscopie gehad en daar heeft men niks onder de huid gezien.

Misschien is het een andersoortige infectie van de klauw van mijn kat ofzo, maar lyme kan ik nog niet uitsluiten...

Josie

Berichtdoor Josie » Zo 01 Feb 2015, 16:13

Misschien heb ik die EM niet opgemerkt omdat het op mijn rug zit en is hij inmiddels weer verdwenen.

Het zou kunnen dat je een EM hebt gehad maar niet opgemerkt, dat komt jammergenoeg bij meer mensen voor, waardoor ze een lange zoektocht hebben voordat ze erachter komen dat ze lyme hebben. Ben je op plekken geweest waar veel teken zijn of heb je teken gezien?

joost schreef:Misschien is het een andersoortige infectie van de klauw van mijn kat ofzo,

Aj :(
Je kan eens zoeken op Bartonella.

Heb je door je 'hele andere aandoening' die je beschrijft, een verzwakt immuunsysteem?

joost schreef:maar lyme kan ik nog niet uitsluiten...

Misschien bij de huisarts even op lyme laten testen? (dat is de eerste stap, er kunnen er meer volgen als hier geen duidelijkheid uit komt)
De huisarts kan ook een Bartonella-test doen. (als hier geen duidelijkheid uit komt zijn er ook bij deze infectie weer extra stappen mogelijk)
Wat zijn je andere symptomen? Zitten daar nog meer mogelijke lyme-symptomen bij?

Josie

joost

Berichtdoor joost » Zo 01 Feb 2015, 23:47

Mijn kater is een perfecte teken-barometer. Tijdens de piek in het voorjaar had hij er wel 4 of 5 per dag, waarvan ik de meeste uitkamde voordat ze zich vastbeten. Een tekenbeet is dus niet zo vreemd.

Bartonella was ik ook tegen gekomen in mijn zoektocht op het net, net zo lastige diagnose als Lyme...

Ik heb geen verzwakt immuun systeem, ben zelden ziek en wondjes genezen altijd snel. Dit ondanks chronische slaapdeprivatie en resulterende vermoeidheid. Mijn neurologische klachten resulteren meer van aangeboren factoren, dus bestaan al heel lang.

Komende week ga ik naar de huisarts, ook voor de resultaten van een bloedtest (standaard test om te zien of er een infectie is). Ik zal dan de mogelijkheid van lyme of bartonella bespreken, maar ik zie een beetje op tegen het hele traject van testen die vaak geen zekerheid bieden.

Een kennis van me heeft een hele goede fluorescentie microscoop met camera, die kan ik wel aanpassen voor dark-field microscopie om spirocheten te zoeken ;)

Joost.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Ma 02 Feb 2015, 10:43

Met darkfield microscopie heb je in ieder geval voor je zelf vrij snel een indicatie of er borrelia bij betrokken is.
Bekijk het sample overigens niet alleen direct na bloedafname, maar ook enkele uren later. Borrelia houdt zich graag schuil in RBC's en WBC's en komt vaak pas na enige tijd tevoorschijn.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”