Uitslag bloedonderzoek niet te duiden
-
Uitslag bloedonderzoek niet te duiden
Eerder postte ik een bericht over de gezondheidsklachten van onze 19 jarige dochter (ernstige gewrichtspijnen, krachtverlies, ernstige vermoeidheid, neurologische klachten, haaruitval), waarbij we onlangs een bloeduitslag van 3 jaar geleden zagen met positief getest op Lyme. Kreeg hier advies om opnieuw te testen, en reumatoloog liet dit vandaag weten: Elisa test IgM zwak pos, IgG neg. Westernblot IgM positief, IgG negatief. Echter: er is helemaal geen recente infectie geweest (al maanden bedlegerig). Reumatoloog duidt uitslag als kruisreactie (test reageert niet op Borrelia maar op een andere antistof die daar erg op lijkt; indien Borrelia actief zou zijn dan zou er ook IgG te zien moeten zijn, en dat is niet het geval). Klopt deze redenering en kunnen we Lyme dus loslaten als mogelijke oorzaak van de klachten?
Re: Uitslag bloedonderzoek niet te duiden
Oef! Dat is nogal een uitspraak die de reumatoloog daar doet.
Om een positieve WesternBlot te krijgen moet je positief scoren op meerdere banden. En tel daar bij op de positieve Elisa. De kans dat al die banden + elisa toevallig allemaal kruisreacties zijn is wel heel erg toevallig. Ik wil niet zeggen onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.
Dus dat je reumatoloog dit zo stellig durft te zeggen, zonder met een andere goede verklaring voor de ziekte van je dochter te komen is m.i. onbegrijpelijk.
Borrelia heeft nu eenmaal een hoop trucs in zijn arsenaal om het immuunsysteem te misleiden (dat is waarom het chronisch wordt). Een daarvan is antigenic variation:
https://en.wikipedia.org/wiki/Antigenic_variation
Dat wil zeggen dat de spirocheet zijn proteinen aan de buitenkant continu varieert. Het immuunsysteem kan daardoor moeilijk vat krijgen op de bacterie. Voor het immuunsysteem lijkt het alsof er continu een nieuwe infectie plaatsvindt.
Dat dit mogelijk effect kan hebben op de productie van IGM en IGG antilichamen mag duidelijk zijn. Al is er tot op heden nog niet veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan voor zover ik weet.
Persoonlijk zou ik de onderzoeksresultaten zeker niet negeren en afdoen als kruisreacties. Ik zou het zelfs interpreteren als positief bewijs passend bij de hypothese dat jullie dochter de ziekte van lyme heeft.
Uiteraard moet je voor jezelf kansinschattingen maken en bepalen wat je gaat doen. Mijn advies is wel, weet hoe je testresultaten op waarde moet inschatten! Ik heb het laatst hier nog maar weer eens gepost, medische testen zijn niet zwart wit! Erg belangrijk om dit concept te begrijpen.
Om een positieve WesternBlot te krijgen moet je positief scoren op meerdere banden. En tel daar bij op de positieve Elisa. De kans dat al die banden + elisa toevallig allemaal kruisreacties zijn is wel heel erg toevallig. Ik wil niet zeggen onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.
Dus dat je reumatoloog dit zo stellig durft te zeggen, zonder met een andere goede verklaring voor de ziekte van je dochter te komen is m.i. onbegrijpelijk.
Borrelia heeft nu eenmaal een hoop trucs in zijn arsenaal om het immuunsysteem te misleiden (dat is waarom het chronisch wordt). Een daarvan is antigenic variation:
https://en.wikipedia.org/wiki/Antigenic_variation
In the bacterium Borrelia burgdorferi, the cause of Lyme disease, the surface lipoprotein VlsE can undergo recombination which results in antigenic diversity. The bacterium carries a plasmid that contains fifteen silent vls cassettes and one functional copy of vlsE. Segments of the silent cassettes recombine with the vlsE gene, generating variants of the surface lipoprotein antigen.
Dat wil zeggen dat de spirocheet zijn proteinen aan de buitenkant continu varieert. Het immuunsysteem kan daardoor moeilijk vat krijgen op de bacterie. Voor het immuunsysteem lijkt het alsof er continu een nieuwe infectie plaatsvindt.
Dat dit mogelijk effect kan hebben op de productie van IGM en IGG antilichamen mag duidelijk zijn. Al is er tot op heden nog niet veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan voor zover ik weet.
Persoonlijk zou ik de onderzoeksresultaten zeker niet negeren en afdoen als kruisreacties. Ik zou het zelfs interpreteren als positief bewijs passend bij de hypothese dat jullie dochter de ziekte van lyme heeft.
Uiteraard moet je voor jezelf kansinschattingen maken en bepalen wat je gaat doen. Mijn advies is wel, weet hoe je testresultaten op waarde moet inschatten! Ik heb het laatst hier nog maar weer eens gepost, medische testen zijn niet zwart wit! Erg belangrijk om dit concept te begrijpen.
- VerlorengezondheidM
Re: Uitslag bloedonderzoek niet te duiden
@JaquelineT,
Welkom op het Lymeforum
Een negatieve bloedtestuitslag sluit Lyme niet uit
lees meer
Veel sterkte en wijsheid gewenst
VGM
Welkom op het Lymeforum

Een negatieve bloedtestuitslag sluit Lyme niet uit
lees meer
Veel sterkte en wijsheid gewenst
VGM
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”