Hallo,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb de LTT test laten doen door Prohealth en heb nu de uitslagen binnen, maar eerlijk gezegd is het voor mij niet duidelijk. Hieronder de uitslagen:
Test Resultaat Eenheid Referentie waarde
Full antigen 5.16 + SI <3
Full antigen 2 2.14 SI <3
Full antigen 3 2.28 SI <3
Morphology positive negative
Only one positive reaction to Borrelia burgdorferi sensu stricto full antigen, no immuno response to the other antigens tested.
The result of the test has to be stated as equivocal/indeterminate.
According to clinical symptoms a repetition of the test in 4 -6 weeks should be considered.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Groetjes Ilona
Hulp gevraagd uitslag LTT test
Re: Hulp gevraagd uitslag LTT test
maar eerlijk gezegd is het voor mij niet duidelijk
Dat is ook exact wat er staat:"equivocal/indeterminate" (gelijkluidend/onbeslist)
Je hebt maar 1 positive antigen reactie (SI=5.16), nodig zijn er minstens 2 voor en positive beoordeling.
Wanneer je bij de volgende poging wederom equivocal bent, duidt dit wel op Borreliose.
Hoi,
Om te beginnen heb ik nooit een ltt in Weert laten doen, weet ook niet hoe het daar precies gaat, maar zo te zien ben je alleen op Borrelia burgdorferi ss getest.
En er zijn meerdere Borrelia's die lyme veroorzaken, Borrelia garinii en Borrelia afzelii zijn ook belangrijk.
De Borrelia burgdorferi ss. is bij jou in 1 geval positief, n.l. de eerste: Full antigen 5.16 + SI <3
3 is waarschijnlijk de referentie waarde die wordt gebruikt.
Hoogstwaarschijnlijk moet je alle 3 de uitslagen boven de 3 uitkomen
Nu ben ik zelf van mening dat wanneer er toch iets wordt gevonden onder de referentie waarde, dat je dan niet echt over negatief kunt spreken, maar dat is mijn eigen mening.
Om te beginnen heb ik nooit een ltt in Weert laten doen, weet ook niet hoe het daar precies gaat, maar zo te zien ben je alleen op Borrelia burgdorferi ss getest.
En er zijn meerdere Borrelia's die lyme veroorzaken, Borrelia garinii en Borrelia afzelii zijn ook belangrijk.
De Borrelia burgdorferi ss. is bij jou in 1 geval positief, n.l. de eerste: Full antigen 5.16 + SI <3
3 is waarschijnlijk de referentie waarde die wordt gebruikt.
Hoogstwaarschijnlijk moet je alle 3 de uitslagen boven de 3 uitkomen
Nu ben ik zelf van mening dat wanneer er toch iets wordt gevonden onder de referentie waarde, dat je dan niet echt over negatief kunt spreken, maar dat is mijn eigen mening.
Ze zijn geen held in rapporteren daar.
B.B. afzelii, B.B. garinii en B.B. sensu stricto staan gewoonlijk alfabetisch
Jij hebt dan dus voor Borrelia afzelii e'e'n positive reactie, 2 zijn er nodig. Ze testen tegen 8 eiwitten verdeeld over gar., afz. en ss. Sommigen met onderlinge kruisreacties. Ik vermoed dat ze bij jou een positive reactie hebben gevonden in een mixproteïne die ze niet zeker kunnen toeschrijven aan afz, omdat er geen 2de afz. specifieke reactie was en daarom dit verder ook niet als afzelii rapporteren.
Maar dit blijft allemaal speculatie, je kunt de test het beste over enkele weken nog eens herahlen, eventueel met een PCR erbij. Want dit is natuurlijk onbevredigend.
B.B. afzelii, B.B. garinii en B.B. sensu stricto staan gewoonlijk alfabetisch
Jij hebt dan dus voor Borrelia afzelii e'e'n positive reactie, 2 zijn er nodig. Ze testen tegen 8 eiwitten verdeeld over gar., afz. en ss. Sommigen met onderlinge kruisreacties. Ik vermoed dat ze bij jou een positive reactie hebben gevonden in een mixproteïne die ze niet zeker kunnen toeschrijven aan afz, omdat er geen 2de afz. specifieke reactie was en daarom dit verder ook niet als afzelii rapporteren.
Maar dit blijft allemaal speculatie, je kunt de test het beste over enkele weken nog eens herahlen, eventueel met een PCR erbij. Want dit is natuurlijk onbevredigend.
abx schreef:Ik vermoed dat ze bij jou een positive reactie hebben gevonden in een mixproteïne die ze niet zeker kunnen toeschrijven aan afz, omdat er geen 2de afz. specifieke reactie was en daarom dit verder ook niet als afzelii rapporteren.
Dat kan ook nog idd.
De test herhalen en een extra PCR erbij lijkt me ook een goed plan. (maar ja, wel weer extra onkosten)
Kun je Weert niet bellen om te vragen wat de uitslag nu precies betekent?
Of alvast een afspraak maken met een lyme arts die het ook precies goed weet te lezen
Bedankt voor jullie reacties. Ik wil op zoek gaan naar een Lyme arts, en er sowieso mee verder gaan!
Ik ontving onlangs een soortgelijke testuitslag: 1 van de 5 testen positief (zie bijlage).
Borrelia full antigen lysate of B. burgdorferi sensu stricto
Morphology positive SI + + SI SI < 3 < 3 <
het full antigen 2 13.39. Die laatste cijfers staan in rood gedrukt
dezelfde conclusie:
Only one positive reaction to Borrelia burgdorferi sensu stricto full antigen, no immuno response to the other antigens tested. The result of the test has to be stated as equivocal/indeterminate. According to clinical symptoms a repetition of the test in 4 - 6 weeks should be considered.
Mijn huisarts beweert nav deze testresultaten dat ik waarschijnlijk niet geinfecteerd ben; dat dan alle 5 de testen positief hadden moeten zijn.
Omdat mijn klachten al een half haar geleden begonnen ( 3 wkn na tekenbeet) is het volgens haar niet zinvol om na 4-6 weken opnieuw te testen. Een 2e test zou alleen zinvol zijn als de test in een te vroeg stadium zou zijn gedaan. Klopt dit ? Wat is jullie ervaring en wat is jullie advies ?
dezelfde conclusie:
Only one positive reaction to Borrelia burgdorferi sensu stricto full antigen, no immuno response to the other antigens tested. The result of the test has to be stated as equivocal/indeterminate. According to clinical symptoms a repetition of the test in 4 - 6 weeks should be considered.
Mijn huisarts beweert nav deze testresultaten dat ik waarschijnlijk niet geinfecteerd ben; dat dan alle 5 de testen positief hadden moeten zijn.
Omdat mijn klachten al een half haar geleden begonnen ( 3 wkn na tekenbeet) is het volgens haar niet zinvol om na 4-6 weken opnieuw te testen. Een 2e test zou alleen zinvol zijn als de test in een te vroeg stadium zou zijn gedaan. Klopt dit ? Wat is jullie ervaring en wat is jullie advies ?
-
Dotje schreef:Ik ontving onlangs een soortgelijke testuitslag: 1 van de 5 testen positief (zie bijlage).
dezelfde conclusie:
Hoi Dotje,
Ik ben geen arts of bloed deskundige maar mijn advies is om een ILADS arts op te zoeken en als je die hebt gevonden overleggen met hem/haar mbt bloedtesten. Die weten vaak welke test het beste is, wat je nodig zou kunnen hebben en kijken naar je klachten beeld, reguliere bloed en evt opnieuw aangevraagd lyme test..ook kan een lyme arts het gelijk uitleggen wat de bloedtesten betekenen voor jou.
Spaart een hoop testen zelf en kosten als je een arts hebt die weet wat hij/zij wil prikken en waarom. Zit je dan ook op je plek mbt behandeling.
Ik denk dat dit de kortste weg is maar nogmaals het is alleen advies

groetjes GM
Hallo,
Ik heb zelf ook gelijk een ILADS arts opgezocht en hij stelde eigenlijk direct de diagnose lyme. Na o.a. afname van de lyme vragenlijst. Later ben ik nog doorgetest op co-infecties en daar kwam ook nog een aantal dingen uit...
Ik heb zelf ook gelijk een ILADS arts opgezocht en hij stelde eigenlijk direct de diagnose lyme. Na o.a. afname van de lyme vragenlijst. Later ben ik nog doorgetest op co-infecties en daar kwam ook nog een aantal dingen uit...
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”