Nieuw bij ArminLabs: de Borrelia miyamotoi Elispot https://www.arminlabs.com/nl/news/borre ... oi-elispotNaar aanleiding van de berichtgeving rond de casus van een patiënt met Borrelia miyamotoi (Lancet, AMC) willen het AMC en het RIVM de volgende toevoeging voor artsen geven.
De patiënt waarbij de Borrelia miyamotoi werd aangetoond had een sterk verzwakt immuunsysteem. De gevolgen van een infectie met deze 'nieuwe'bacterie voor mensen met een normaal functionerend immuunsteem zijn onduidelijk. Uit kleinschalige onderzoeken uit Rusland en de Verenigde Staten blijk dat mensen twee weken na een tekenbeet koorts kunnen krijgen.
Daarmee lijkt er enige overlap te zijn met de verschijnselen van de ziekte van Lyme (veroorzaakt door Borrelia burgdorferi) maar zonder het chronische karakter. Net als bij de ziekte van Lyme is het waarschijnlijk dat niet alle besmette personen daadwerkelijk ziek worden. Meer onderzoek is nodig om hier meer duidelijkheid over te geven.
Bij patiënten met een verzwakt immuunsysteem en ontsteking van hersenen en hersenvliezen (en wellicht ook andere neurologische verschijnselen) die zijn blootgesteld aan teken, is het aan te raden naast de ziekte van Lyme ook een infectie met B. miyamotoi te overwegen. Beide ziekten zijn met dezelfde antibiotica te behandelen.
Zowel het RIVM als AMC werken hieraan. De ziekte is relatief nieuw en daarom ontbreken goede gevalideerde serologische testen. Wel is de bacterie aan te tonen met verschillende moleculaire testen (PCRs) in bijvoorbeeld teken, bloed en hersenvocht van patiënten. Deze testen zijn gebruikt om de diagnose te stellen in de beschreven patiënt. Het is belangrijk te vermelden dat uitgebreidere klinische validatie voor deze diagnostische testen nog nodig is.
Wanneer een arts hierover wil overleggen, is het mogelijk om contact op te nemen met het AMC of het RIVM.
Testuitslagen ArminLabs: Borrelia Miyamotoi EliSpot, Borrelia EliSpot, Mycoplasma Pneumoniae EliSpot & CD-57
Re: Testuitslagen ArminLabs: Borrelia Miyamotoi EliSpot, Borrelia EliSpot, Mycoplasma Pneumoniae EliSpot & CD-57
AMC Informatie voor artsen over de B. miyamotoi https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Afdeling ... amotoi.htm
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
Re: Testuitslagen ArminLabs: Borrelia Miyamotoi EliSpot, Borrelia EliSpot, Mycoplasma Pneumoniae EliSpot & CD-57
AMC Tick-borne relapsing fever (TBRF) https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Afs ... r-TBRF.htm
Nieuwe bacterie in teken https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuws/N ... -teken.htmRecente ontwikkeling – Borrelia miyamotoi
Recentelijk toonden wij een ‘nieuwe’ soort relapsing fever Borrelia - Borrelia miyamotoi - aan bij een patiënt welke deze had opgelopen door tekenbeten in Nederland. Inderdaad toonde het RIVM aan dat circa 4% van de Nederlandse Ixodes teken deze ‘nieuwe’ ziekteverwekker. Deze bacterie kan een koortsend ziektebeeld veroorzaken bij mensen met een goed afweer systeem en ernstige neurologische symptomen bij patiënten met een slecht functionerend afweersysteem. Het RIVM en het AMLC (Amsterdams Multidisciplinair Lyme Centrum) werken momenteel samen aan betere diagnostische testen. De behandeling is vergelijkbaar aan die van de ziekte van Lyme.
Op het RIVM werd al langer onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van deze bacterie in teken. Uit de landelijke inventarisatie via http://www.tekenradar.nl blijkt dat in vier procent van de Nederlandse teken Borrelia miyamotoi is terug te vinden. Ter vergelijking: voor Borrelia burgdorferi is dat 22 procent. Op de bijgevoegde kaart is te zien dat Borrelia miyamotoi verspreid over heel Nederland voorkomt.
Tot op heden was het niet bekend dat mensen in Nederland door tekenbeten worden blootgesteld aan deze nieuwe bacterie. Er is meer onderzoek nodig om te achterhalen of de bacterie ook ziekte veroorzaakt in personen met een normaal functionerend afweersysteem.
@VerlorengezondheidM,
Is er bloed geprikt in Nederland of in Augsburg bij Arminlabs?VerlorengezondheidM schreef:En dan te bedenken; net voordat we geprikt werden zei ik tegen mijn kennis: gezien jouw ernstige klachten zou jij die Miyamotoi ook moeten laten testen, desnoods betaal ik dat wel.
Ze twijfelde geen moment en stemde hier mee in.
Zij heeft een oude tekenbeet van 15 jaar terug die met 10 dagen AB regulier 'behandeld' was en, het kan dus zomaar zijn dat die Miyamotoi met die oude tekenbeet is meegelift maar nooit is gevonden met die testen.
Ben je naar Augsburg met de auto gereden of per vliegtuig er naar toe gegaan? viewtopic.php?f=38&t=1371&start=50#p16353 Heb je Dr A.S nog gesproken en heeft hij informatie gegeven hoe Miyamotoi in Nederland behandeld kan worden bij welke Lyme artsen en met welke antibiotica?VerlorengezondheidM schreef:Als ik dr. A.S. deze week zie en spreek zal ik je bericht aan hem voorleggen als ik het niet vergeet tenminste.
Hoi VGM,
Wat denk je zelf van deze uitslag?
De CD57 is wel laag.
Is het misschien een idee om je ANA te laten bepalen?
Of anders misschien je Hla?
Je had toch ook een pos. band 41 Western Blot?
Wat denk je zelf van deze uitslag?
De CD57 is wel laag.
Is het misschien een idee om je ANA te laten bepalen?
Of anders misschien je Hla?
Je had toch ook een pos. band 41 Western Blot?
Vraag aan de ervaringsdeskundigen over Borrelia Miyamotoi; hoe moet het worden gezien in Nederland? als een ernstige co-infectie die mensen met -chronische- Lyme(Borrelia) -extra- erg ziek kan maken, erge klachten kan veroorzaken? of valt het mee en kan het meer als een bijzaak worden beoordeeld?
Zijn er Lyme artsen in Nederland die bekend zijn met Borrelia Miyamotoi?
Persoonlijk ben ik niet zo gauw onder de indruk
maar het is zeker wel interessant om er meer informatie over te kunnen lezen.
Opmerkelijk blijf ik vinden dat mensen met Borrelia zonder co-infecties en mensen met Borrelia met co-infecties zo verschillend ziek kunnen zijn en dat er verschillen kunnen zijn in de mate en de ernst van de klachten, ziekte en of beperkingen.
Zijn er Lyme artsen in Nederland die bekend zijn met Borrelia Miyamotoi?
Worden de betrouwbaarheid van de nieuwe test van Arminlabs en de uitslagen erkend door Lyme artsen in Nederland? BCA-clinic werkt (nog?) niet met een Borrelia Miyamotoi test.Josie schreef:Ik ben onder de indruk van de positieve Borrelia Miyamotoi, die Relapsing fever veroorzaakt. Je verwees in je PV al naar mijn berekeningen van de prevalentie in dit bericht die hoger is dan door het RIVM wordt gesuggereerd…
Hoe betrouwbaar zou jouw uitslag zijn, het is een vrij nieuwe test, is er meer info over? Zouden er kruisreacties kunnen voorkomen?
Herken je symptomen van Relapsing fever bij jezelf? Zoals hele heftige koorts gehad van steeds terugkerend een paar dagen?
Persoonlijk ben ik niet zo gauw onder de indruk

Opmerkelijk blijf ik vinden dat mensen met Borrelia zonder co-infecties en mensen met Borrelia met co-infecties zo verschillend ziek kunnen zijn en dat er verschillen kunnen zijn in de mate en de ernst van de klachten, ziekte en of beperkingen.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”