@Urbanized,
Urbanized schreef:Zo, dan zit ik er flink onder. Waarom is er geen alarmbel bij m'n huisarts afgegaan, denk ik dan.
Dat komt jammer genoeg best vaak voor bij huisartsen dat er onvoldoende kennis aanwezig is.
Urbanized schreef:Maar wat is de officiële gezonde waardes van vitaminegehalten? Kan ik dat ergens terugvinden op internet? Of heeft ieder behandelaar zijn persoonlijke waardes?
Heb je kopieën gekregen van bloeduitslagen van bloedonderzoek gedaan bij laboratoria? Laboratoria vermelden op de uitslagen altijd referentie waarden die zijn belangrijk om na te kijken en de waarden van de bloeduitslagen te controleren.
Urbanized schreef:Ik kan me even niet meer herinneren of er gebruik is gemaakt van multivitamines met b12/of voedsel aan het bloedonderzoek voorafgegaan is. De uitslagen zijn van maart 2019 ongeveer. Ik gebruik eigenlijk ook niet vaak supplementen, heel af en toe een maandje of zo. Trouwens, sinds kort wel begonnen. Mijn vraag is dan ook hoelang duurt het voordat men iets ervan merkt?
Het gebruik van supplementen geeft altijd een vals verhoogde bloedwaarde. Dat is de reden dat ik het aan je vraag want de vitamine B12 waarde kan in dat geval vals verhoogd zijn; Bron
https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/ en kan een vitamine B12 tekort niet goed worden gediagnosticeerd.
Urbanized schreef:Voor de rest geen onderzoek gedaan mbt B1, vitamine B6, antistoffen tegen de intrinsieke factor en tegen pariëtale cellen, folaat (RBC folaat is actieve foliumzuur). Misschien tijd om het aanbte vragen bij de huisarts.
Deze testen zijn ook belangrijk om te laten doen; Bron
https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... -diagnose/ Er kan sprake zijn van een functioneel B12 tekort (dat is B12 tekort op weefsel niveau) en dat moet goed in- of uit worden gesloten. Een functioneel B12 tekort of een B12 tekort/deficiëntie kan erge klachten veroorzaken; Bron
https://b12-institute.nl/informatie-b12/symptomen/Lees je goed in voordat je naar de huisarts gaat om het bloedonderzoek te gaan vragen.
Urbanized schreef:Schildklier heb ik wel uitslag van:
TSH:
13-08-2014: 2.5 mU/l
27-03-2018: 1.6 mU/I
02-05-2019: 0.98 mU/l
De TSH waarden zijn op zich goed rond tussen 1-2 is goed.
P.S. ik geef je al de informatie omdat ik zelf te maken heb gekregen met vitamine D tekort/deficiëntie, vitamine B12 tekort/deficiëntie (ik word in Rotterdam bij een internist behandeld met een intensieve B12 injectie behandeling) naast de ziekte van Lyme.
Urbanized schreef:Maakt het ook nog uit welke supplement D ik kan slikken of is multi een beter initiatief? Trouwens, is er verschil tussen natuurlijk en synthetische supplementen qua opname en zo?
Vitamine D is een hormoon. Daarom niet zo maar iets gaan slikken aan vitamine D geen multivitamines of D supplementen gaan gebruiken. Dat moet via de huisarts of een internist gaan met de juiste suppletie/medicijn en met regelmatig controle bloedonderzoek en een botscan.
Nog een vraag volg je een vegetarisch of een veganistisch dieet?