Teek knieholte lang geleden

Roxy

Re: Teek knieholte lang geleden

Berichtdoor Roxy » Di 24 Dec 2019, 20:48

@Urbanized,
Urbanized schreef:Niet specifiek een vitaminetest. Wel hebben ze een paar ervan meegenomen in de test ivm met een ander doelonderzoek. Hieronder de uitslag van die paar vit:

Ijzer: 15
Vitamine D: 20
Vitamine B12: 411

Zijn de waarden goed?
De vitamine D waarde is veel te laag. Dat kan ernstige klachten veroorzaken. Mijn behandelende internist voor een vitamine D tekort/deficiëntie houdt een waarde aan van tussen 80 - 100.

Een vraag over de vitamine B12 waarde. Is dat gemeten zonder het gebruik in 3-4 maanden voorafgaand aan het bloedonderzoek van multivitamines waar B12 in zit, B12 pillen en of voedingsmiddelen waar B12 in zit?
En zijn deze testen gedaan?; Bron https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... -diagnose/
Zijn foliumzuur, vitamine B1, vitamine B6, antistoffen tegen de intrinsieke factor en tegen pariëtale cellen, folaat (RBC folaat is actieve foliumzuur) en de schildklier; Bron https://www.schildklier.nl/schildklier/ ... donderzoek getest?

Ijzer zit aan de lage kant is er bij Ijzer ook op bijbehorende testen getest?; Bron https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=290
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Di 24 Dec 2019, 21:13

Roxy schreef:@Urbanized,
Urbanized schreef:Niet specifiek een vitaminetest. Wel hebben ze een paar ervan meegenomen in de test ivm met een ander doelonderzoek. Hieronder de uitslag van die paar vit:

Ijzer: 15
Vitamine D: 20
Vitamine B12: 411

Zijn de waarden goed?
De vitamine D waarde is veel te laag. Dat kan ernstige klachten veroorzaken. Mijn behandelende internist voor een vitamine D tekort/deficiëntie houdt een waarde aan van tussen 80 - 100.

Een vraag over de vitamine B12 waarde. Is dat gemeten zonder het gebruik in 3-4 maanden voorafgaand aan het bloedonderzoek van multivitamines waar B12 in zit, B12 pillen en of voedingsmiddelen waar B12 in zit?
En zijn deze testen gedaan?; Bron https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... -diagnose/
Zijn foliumzuur, vitamine B1, vitamine B6, antistoffen tegen de intrinsieke factor en tegen pariëtale cellen, folaat (RBC folaat is actieve foliumzuur) en de schildklier getest?

Hoi Roxy,

Zo, dan zit ik er flink onder. Waarom is er geen alarmbel bij m'n huisarts afgegaan, denk ik dan.

Maar wat is de officiële gezonde waardes van vitaminegehalten? Kan ik dat ergens terugvinden op internet? Of heeft ieder behandelaar zijn persoonlijke waardes?

Ik kan me even niet meer herinneren of er gebruik is gemaakt van multivitamines met b12/of voedsel aan het bloedonderzoek voorafgegaan is. De uitslagen zijn van maart 2019 ongeveer. Ik gebruik eigenlijk ook niet vaak supplementen, heel af en toe een maandje of zo. Trouwens, sinds kort wel begonnen. Mijn vraag is dan ook hoelang duurt het voordat men iets ervan merkt?

Voor de rest geen onderzoek gedaan mbt B1, vitamine B6, antistoffen tegen de intrinsieke factor en tegen pariëtale cellen, folaat (RBC folaat is actieve foliumzuur). Misschien tijd om het aanbte vragen bij de huisarts.

Schildklier heb ik wel uitslag van:

TSH:

13-08-2014: 2.5 mU/l
27-03-2018: 1.6 mU/I
02-05-2019: 0.98 mU/l

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Di 24 Dec 2019, 21:22

RoelA schreef:Ijzer is binnen normaalbereik, maar zegt niet veel zonder ook transferrine en ferritine te meten (zie ook mijn topic over ijzertekort: viewtopic.php?f=31&t=2301 )

Je vitamine D lijkt me veel te laag, als dit tenminste om vitamine D 25 OH gaat. Normaalbereik is 75-185nmol/L. Kijk hier dus goed naar, want vitamine D is cruciaal voor je eerste lijn van defensie van het immuunsysteem: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3200473/

Je vitamine B12 lijkt me prima.

Hoi Roel,

Nadat ik zojuist op de uitslag heb gekeken zie ik wel ferritine staan. Die staat op 62. Transferrine staat er niet tussen. Bij vitamine D staat tussen haakjes (25OH)

Maakt het ook nog uit welke supplement D ik kan slikken of is multi een beter initiatief? Trouwens, is er verschil tussen natuurlijk en synthetische supplementen qua opname en zo?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 24 Dec 2019, 21:37

@Urbanized,
Urbanized schreef:Zo, dan zit ik er flink onder. Waarom is er geen alarmbel bij m'n huisarts afgegaan, denk ik dan.
Dat komt jammer genoeg best vaak voor bij huisartsen dat er onvoldoende kennis aanwezig is.

Urbanized schreef:Maar wat is de officiële gezonde waardes van vitaminegehalten? Kan ik dat ergens terugvinden op internet? Of heeft ieder behandelaar zijn persoonlijke waardes?
Heb je kopieën gekregen van bloeduitslagen van bloedonderzoek gedaan bij laboratoria? Laboratoria vermelden op de uitslagen altijd referentie waarden die zijn belangrijk om na te kijken en de waarden van de bloeduitslagen te controleren.

Urbanized schreef:Ik kan me even niet meer herinneren of er gebruik is gemaakt van multivitamines met b12/of voedsel aan het bloedonderzoek voorafgegaan is. De uitslagen zijn van maart 2019 ongeveer. Ik gebruik eigenlijk ook niet vaak supplementen, heel af en toe een maandje of zo. Trouwens, sinds kort wel begonnen. Mijn vraag is dan ook hoelang duurt het voordat men iets ervan merkt?
Het gebruik van supplementen geeft altijd een vals verhoogde bloedwaarde. Dat is de reden dat ik het aan je vraag want de vitamine B12 waarde kan in dat geval vals verhoogd zijn; Bron https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/ en kan een vitamine B12 tekort niet goed worden gediagnosticeerd.

Urbanized schreef:Voor de rest geen onderzoek gedaan mbt B1, vitamine B6, antistoffen tegen de intrinsieke factor en tegen pariëtale cellen, folaat (RBC folaat is actieve foliumzuur). Misschien tijd om het aanbte vragen bij de huisarts.
Deze testen zijn ook belangrijk om te laten doen; Bron https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... -diagnose/ Er kan sprake zijn van een functioneel B12 tekort (dat is B12 tekort op weefsel niveau) en dat moet goed in- of uit worden gesloten. Een functioneel B12 tekort of een B12 tekort/deficiëntie kan erge klachten veroorzaken; Bron https://b12-institute.nl/informatie-b12/symptomen/
Lees je goed in voordat je naar de huisarts gaat om het bloedonderzoek te gaan vragen.

Urbanized schreef:Schildklier heb ik wel uitslag van:
TSH:
De TSH waarden zijn op zich goed rond tussen 1-2 is goed.

P.S. ik geef je al de informatie omdat ik zelf te maken heb gekregen met vitamine D tekort/deficiëntie, vitamine B12 tekort/deficiëntie (ik word in Rotterdam bij een internist behandeld met een intensieve B12 injectie behandeling) naast de ziekte van Lyme.

Urbanized schreef:Maakt het ook nog uit welke supplement D ik kan slikken of is multi een beter initiatief? Trouwens, is er verschil tussen natuurlijk en synthetische supplementen qua opname en zo?
Vitamine D is een hormoon. Daarom niet zo maar iets gaan slikken aan vitamine D geen multivitamines of D supplementen gaan gebruiken. Dat moet via de huisarts of een internist gaan met de juiste suppletie/medicijn en met regelmatig controle bloedonderzoek en een botscan.

Nog een vraag volg je een vegetarisch of een veganistisch dieet?
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Di 24 Dec 2019, 22:04

Urbanized schreef:Zo, dan zit ik er flink onder. Waarom is er geen alarmbel bij m'n huisarts afgegaan, denk ik dan.
Dat komt jammer genoeg best vaak voor bij huisartsen dat er onvoldoende kennis aanwezig is.
Urbanized schreef:Maar wat is de officiële gezonde waardes van vitaminegehalten? Kan ik dat ergens terugvinden op internet? Of heeft ieder behandelaar zijn persoonlijke waardes?
Heb je kopieën gekregen van bloeduitslagen van bloedonderzoek gedaan bij laboratoria? Laboratoria vermelden op de uitslagen altijd referentie waarden die zijn belangrijk om na te kijken en te controleren.
Urbanized schreef:Ik kan me even niet meer herinneren of er gebruik is gemaakt van multivitamines met b12 of voedsel aan het bloedonderzoek voorafgegaan is. De uitslagen zijn van maart 2019 ongeveer. Ik gebruik eigenlijk ook niet vaak supplementen, heel af en toe een maandje of zo. Trouwens, sinds kort wel begonnen. Mijn vraag is dan ook hoelang duurt het voordat men iets ervan merkt?
Het gebruik van supplementen geeft altijd een vals verhoogde bloedwaarde. Dat is de reden dat ik het aan je vraag want de vitamine B12 waarde kan in dat geval vals verhoogd zijn en kan een vitamine B12 tekort niet goed worden gediagnosticeerd.

Urbanized schreef:Voor de rest geen onderzoek gedaan mbt B1, vitamine B6, antistoffen tegen de intrinsieke factor en tegen pariëtale cellen, folaat (RBC folaat is actieve foliumzuur). Misschien tijd om het aanbte vragen bij de huisarts.
Deze testen zijn ook belangrijk om te laten doen; Bron https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... -diagnose/ Er kan sprake zijn van een functioneel B12 tekort (dat is B12 tekort op weefsel niveau) en dat moet goed in- of uit worden gesloten. Een functioneel B12 tekort en een B12 tekort/deficiëntie kan erge klachten veroorzaken; Bron https://b12-institute.nl/informatie-b12/symptomen/
Lees je goed in voordat je naar de huisarts gaat om het bloedonderzoek te gaan vragen.
Urbanized schreef:Schildklier heb ik wel uitslag van:
TSH:
De TSH waarden zijn op zich goed rond tussen 1-2 is goed.

P.S. ik geef je al de informatie omdat ik zelf te maken heb gekregen met vitamine D tekort/deficiëntie, vitamine B12 tekort/deficiëntie (ik word in Rotterdam bij een internist behandeld met een intensieve B12 injectie behandeling) naast de ziekte van Lyme.

Urbanized schreef:Maakt het ook nog uit welke supplement D ik kan slikken of is multi een beter initiatief? Trouwens, is er verschil tussen natuurlijk en synthetische supplementen qua opname en zo?
Vitamine D is een hormoon. Daarom niet zo maar iets gaan slikken aan vitamine D geen mutivitamines of D supplementen gaan gebruiken. Dat moet via de huisarts of een internist gaan met de juiste suppletie/medicijn en controle bloedonderzoek.

Ik heb kopieen laten uitprinten bij de huisarts, maar zie dat niet alle uitslagen erop staan. Want heb ook via de internist bloed geprikt in het ziekenhuis. En ze staan ook nog eens niet volledig op het blaadje. Op een blaadje staan wel de normgehaltes, maar alleen bij 4 bepalingen. De rest niet. Ik ga alle uitslagen opvragen per mail als dat mogelijk is. Valt me op, als je er zelf niet achteraan gaat kun je lang wachten...

Dus de B12 waarde wat gemeten is heb kan mogelijk vals zijn? Is het dan wel verstandig om supplementen te slikken, als ik bijvoorbeeld in januari opnieuw ga prikken op vitamines?

Ik heb even de links doorgenomen en de symptomen spreken me wel aan. Niet allemaal maar toch wel een stuk of 11.

Vit D een hormoon? Oke, nooit geweten. Dacht gewoon een vitamintje. Misschien is dat de reden dat de zon een grote rol speelt bij de aanmaak. Enneh, ik heb een getinte huidskleur dus extra vatbaar. Maar ik moet dus helemaal GEEN multivitamins gebruiken en het via de huisarts regelen. Die gaat vast zeggen, bij de drogist kun je ze kopen.

Knap dat je er het een en ander van weet. Misschien kun je huisartsen bijspijkeren in vorm van een snelcursus :-P

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Dec 2019, 01:10

@Urbanized,
Urbanized schreef:Ik heb kopieen laten uitprinten bij de huisarts, maar zie dat niet alle uitslagen erop staan. Want heb ook via de internist bloed geprikt in het ziekenhuis. En ze staan ook nog eens niet volledig op het blaadje. Op een blaadje staan wel de normgehaltes, maar alleen bij 4 bepalingen. De rest niet. Ik ga alle uitslagen opvragen per mail als dat mogelijk is. Valt me op, als je er zelf niet achteraan gaat kun je lang wachten...
Je kunt alle uitslagen van bloedonderzoek opvragen bij de huisarts je hebt er recht op; Bron https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... ier-inzien

Urbanized schreef:Dus de B12 waarde wat gemeten is heb kan mogelijk vals zijn? Is het dan wel verstandig om supplementen te slikken, als ik bijvoorbeeld in januari opnieuw ga prikken op vitamines?
Ja de gemeten vitamine B12 waarde (411) kan vals verhoogd zijn. Als je opnieuw bloed wilt gaan prikken moet je minimaal 3-4 maanden geen supplementen gebruiken. En ook de voedingsmiddelen waar onnodig vitamine B12 (dat de B12 bloedwaarde ook vals verhoogt) aan is toegevoegd vermijden. Leer de etiketten goed lezen want het wordt aan best veel voedingsmiddelen toegevoegd.

Ook chlorella, gefermenteerde sojabonen, spirulina en nori niet gebruiken deze maken ook de vitamine B12 bloedwaarde onbetrouwbaar en blokkeert deze pseudo B12 de opname van de echte vitamine B12.

Het is niet verstandig om supplementen of multivitamines te gaan slikken zonder dat vooraf de bloedwaarden zijn getest; lees meer Bron https://community.consumentenbond.nl/zo ... ngen-16233

Urbanized schreef:Vit D een hormoon? Oke, nooit geweten. Dacht gewoon een vitamintje. Misschien is dat de reden dat de zon een grote rol speelt bij de aanmaak. Enneh, ik heb een getinte huidskleur dus extra vatbaar. Maar ik moet dus helemaal GEEN multivitamins gebruiken en het via de huisarts regelen. Die gaat vast zeggen, bij de drogist kun je ze kopen.
Is bij het vitamine D bloedonderzoek het bijbehorend onderzoek (calcium, fosfaat, PTH, magnesium) ook gedaan?; Bron https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319
De huisarts heeft onvoldoende kennis van vitamine D tekort en zal zich daar beter in moeten gaan verdiepen.

Voorbeeld van UMCG Laboratoriumgeneeskunde vitamine D referentiewaarden; Bron https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... ijzer.aspx
Referentiewaarden
Advieswaarden volwassenen:
Deficient < 25 nmol/L
Insufficient 25 - 50 nmol/L
Hypovitaminose D 50 - 80 nmol/L
Sufficient > 80 nmol/L
Grote kans op toxiciteit > 500 nmol/L
Laat je niet afschepen door de huisarts met het gaan halen van een potje D pilletjes bij Kruidvat etc. Bij het vitamine D tekort heb je vitamine D capsules op recept nodig en verkrijgbaar zijn bij de apotheek.

Urbanized schreef:Knap dat je er het een en ander van weet. Misschien kun je huisartsen bijspijkeren in vorm van een snelcursus :-P
Na een lange zoektocht en door schade en schande heb ik veel geleerd met grote complimenten voor de goede internisten :D die ik in de afgelopen jaren tegen ben gekomen.

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Wo 25 Dec 2019, 13:42

Urbanized schreef:Ik heb kopieen laten uitprinten bij de huisarts, maar zie dat niet alle uitslagen erop staan. Want heb ook via de internist bloed geprikt in het ziekenhuis. En ze staan ook nog eens niet volledig op het blaadje. Op een blaadje staan wel de normgehaltes, maar alleen bij 4 bepalingen. De rest niet. Ik ga alle uitslagen opvragen per mail als dat mogelijk is. Valt me op, als je er zelf niet achteraan gaat kun je lang wachten...
Je kunt alle uitslagen van bloedonderzoek opvragen bij de huisarts je hebt er recht op; Bron https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... ier-inzien

Urbanized schreef:Dus de B12 waarde wat gemeten is heb kan mogelijk vals zijn? Is het dan wel verstandig om supplementen te slikken, als ik bijvoorbeeld in januari opnieuw ga prikken op vitamines?
Ja de gemeten vitamine B12 waarde (411) kan vals verhoogd zijn. Als je opnieuw bloed wilt gaan prikken moet je minimaal 3-4 maanden geen supplementen gebruiken. En ook de voedingsmiddelen waar onnodig vitamine B12 (dat de B12 bloedwaarde ook vals verhoogt) aan is toegevoegd vermijden. Leer de etiketten goed lezen want het wordt aan best veel voedingsmiddelen toegevoegd.

Ook chlorella, gefermenteerde sojabonen, spirulina en nori niet gebruiken deze maken ook de vitamine B12 bloedwaarde onbetrouwbaar en blokkeert deze pseudo B12 de opname van de echte vitamine B12.

Het is niet verstandig om supplementen of multivitamines te gaan slikken zonder dat vooraf de bloedwaarden zijn getest; lees meer Bron https://community.consumentenbond.nl/zo ... ngen-16233

Urbanized schreef:Vit D een hormoon? Oke, nooit geweten. Dacht gewoon een vitamintje. Misschien is dat de reden dat de zon een grote rol speelt bij de aanmaak. Enneh, ik heb een getinte huidskleur dus extra vatbaar. Maar ik moet dus helemaal GEEN multivitamins gebruiken en het via de huisarts regelen. Die gaat vast zeggen, bij de drogist kun je ze kopen.
Is bij het vitamine D bloedonderzoek het bijbehorend onderzoek (calcium, fosfaat, PTH, magnesium) ook gedaan?; Bron https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319
De huisarts heeft onvoldoende kennis van vitamine D tekort en zal zich daar beter in moeten gaan verdiepen.

Voorbeeld van UMCG Laboratoriumgeneeskunde vitamine D referentiewaarden; Bron https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... ijzer.aspx
Referentiewaarden
Advieswaarden volwassenen:
Deficient < 25 nmol/L
Insufficient 25 - 50 nmol/L
Hypovitaminose D 50 - 80 nmol/L
Sufficient > 80 nmol/L
Grote kans op toxiciteit > 500 nmol/L
Laat je niet afschepen door de huisarts met het gaan halen van een potje D pilletjes bij Kruidvat etc. Bij het vitamine D tekort heb je vitamine D capsules op recept nodig en verkrijgbaar zijn bij de apotheek.

Urbanized schreef:Knap dat je er het een en ander van weet. Misschien kun je huisartsen bijspijkeren in vorm van een snelcursus :-P
Na een lange zoektocht en door schade en schande heb ik veel geleerd met grote complimenten voor de goede internisten :D die ik in de afgelopen jaren tegen ben gekomen.

Ik wil best wel 3/4 maanden geen supplementen en andere zaken waar het inzit slikken, maar kom ik zo niet nog meer tekort?

Ik lees vaak etiketten en het klopt dat er bij bepaalde producten vitamines worden toegevoegd. Ik zag dat altijd als iets positiefs. Ik neem aan dat sojamelk daar ook onder valt?

Zal de links ff doornemen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 27 Dec 2019, 17:39

@Urbanized,
Urbanized schreef:Ik wil best wel 3/4 maanden geen supplementen en andere zaken waar het inzit slikken, maar kom ik zo niet nog meer tekort?
Eet je dagelijks gezond en gevarieerd? Welke vitamines denk je te kort te komen? Het lichaam kan geen vitamine B12 aanmaken en moeten wij innemen vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, melk, boter, kaas en eieren.
Er kan een inname probleem en of een opname/absorptie probleem of een functioneel B12 tekort (B12 tekort op weefsel niveau) zijn bij mensen dat een vitamine B12 tekort veroorzaakt. Oorzaken; Bron https://b12-institute.nl/oorzaken-b12-deficientie/ en Bron https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... /oorzaken/

Gebruik je reguliere medicijnen?

Urbanized schreef:Ik lees vaak etiketten en het klopt dat er bij bepaalde producten vitamines worden toegevoegd. Ik zag dat altijd als iets positiefs. Ik neem aan dat sojamelk daar ook onder valt?
De toegevoegde vitamines aan voedingsmiddelen dat is niet positief mensen worden misleid. Sojamelk valt daar ook onder daar zit pseudo vitamine B12 in dat de opname van de echte vitamine B12 blokkeert.

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Vr 27 Dec 2019, 23:08

Urbanized schreef:Ik wil best wel 3/4 maanden geen supplementen en andere zaken waar het inzit slikken, maar kom ik zo niet nog meer tekort?
Eet je dagelijks gezond en gevarieerd? Welke vitamines denk je te kort te komen? Het lichaam kan geen vitamine B12 aanmaken en moeten wij innemen vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, melk, boter, kaas en eieren.
Er kan een inname probleem en of een opname/absorptie probleem of een functioneel B12 tekort (B12 tekort op weefsel niveau) zijn bij mensen dat een vitamine B12 tekort veroorzaakt. Oorzaken; Bron https://b12-institute.nl/oorzaken-b12-deficientie/ en Bron https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... /oorzaken/

Gebruik je reguliere medicijnen?

Urbanized schreef:Ik lees vaak etiketten en het klopt dat er bij bepaalde producten vitamines worden toegevoegd. Ik zag dat altijd als iets positiefs. Ik neem aan dat sojamelk daar ook onder valt?
De toegevoegde vitamines aan voedingsmiddelen dat is niet positief mensen worden misleid. Sojamelk valt daar ook onder daar zit pseudo vitamine B12 in dat de opname van de echte vitamine B12 blokkeert.

Ik heb lange tijd op onregelmatige tijden gegeten. Dit geldt met name voor avondeten. Lunchen deed ik zelden. Ook at ik niet zo vaak fruit en zo. Dus ja, van gevarieerd eten kun je niet spreken. Nu probeer ik daar wel verandering in te brengen en eet/drink ik, zoals je aangeeft, vaker vis, melk, echte boter, eieren. Daarnaast ook begonnen aan noten, zoals walnoten, amandelen en dergelijke.

Maar kun je de pseudo vitamines onderbouwen en dat daarmee mensen misleid worden?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 28 Dec 2019, 18:29

@Urbanized,
Urbanized schreef:Ik heb lange tijd op onregelmatige tijden gegeten. Dit geldt met name voor avondeten. Lunchen deed ik zelden. Ook at ik niet zo vaak fruit en zo. Dus ja, van gevarieerd eten kun je niet spreken. Nu probeer ik daar wel verandering in te brengen en eet/drink ik, zoals je aangeeft, vaker vis, melk, echte boter, eieren. Daarnaast ook begonnen aan noten, zoals walnoten, amandelen en dergelijke.
Niet goed en gevarieerd eten gaat op een gegeven moment problemen geven voor de gezondheid. Het proberen op te lossen met het gebruiken van multivitamines of supplementen is niet de juiste optie omdat het de gezondheid niet verbetert. Het is herkenbaar toen ik erg ziek was lukte het mij ook niet goed om gezond en gevarieerd te eten. Goed dat je daar nu verandering in brengt!

Urbanized schreef:Maar kun je de pseudo vitamines onderbouwen en dat daarmee mensen misleid worden?
Mensen worden misleid omdat mensen denken dat de producten die in de supermarkt te koop zijn waar toegevoegde vitamines in zitten goed zijn voor de gezondheid maar dat is juist niet het geval.
De onderbouwende informatie heb ik gekregen van de internisten die werkzaam zijn in het B12 instituut Rotterdam en waar een Research groep met wetenschappers/onderzoekers aan is verbonden; Bron https://b12-institute.nl/2019/07/05/int ... ineconfer/ en Bron https://b12-institute.nl/research-publi ... rch-group/
Bron; https://b12-institute.nl/2018/05/30/31- ... ega-dieet/ Een paar zaken in vogelvlucht:
- Cobalamine (Vitamine B12) is, naast het foliumzuur, essentieel voor de DNA synthese en aanmaak van rode bloedlichaampjes en een gezond zenuwstelsel. Gevolgen van een tekort kunnen van mild tot ernstig zijn.
- Cobalamine zit alléén in dierlijke producten, dus ook niet in algen en wier! Daar zit alleen pseudo-B12 in, die moleculair líjkt op vB12 maar die daardoor wel de goede receptoren bezet houden. Ergo: Bij een onderliggend B12 absortie probleem werkt het averechts.
- Onvoldoende biologische beschikbaarheid van cyanocobalamine bij gebruik als aanvullend supplement
- B12 waarden gaan vals omhoog bij orale suppletie van B12. Werking van orale suppletie op klinisch beeld is onvoldoende wetenschappelijk in kaart gebracht.
- Het niet herkennen van klachtenbeeld van B12 deficientie.
- Hoewel er een verschil is in een VEGAN en Vegetarisch dieet, waarbij men bij het laatste dieet nog wát aan dierlijke producten neemt, kun je ook met een vegetarisch dieet net onvoldoende B12 binnenkrijgen en klachten gaan ontwikkelen.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”