Wil mijn verhaal even kwijt + foto EM (?)

savan

Re: Wil mijn verhaal even kwijt + foto EM (?)

Berichtdoor savan » Ma 02 Nov 2015, 07:24

In de helt van de gevallen na een besmetting met lyme komt er geen EM of huiduitslag. Een antwoord op uw vraag of dat plek een EM is eigenlijk niet belangrijk. Na een tekenbeet moet je altijd op je klachten letten of u nu wel of niet een EM heeft gehad. Dat plekje kan ook gewoon irritatie zijn na een beet. Dat u klachten ontwikkeld baart mij wel zorgen.

In de beginfase is het essentieel om te starten met ab voor lyme. Doet u dit niet dan persisteert lyme verder. Het haalt de weerstand zodanig naar beneden dat elke onderliggende infectie naar boven komt, dat geld voor zowel bacterien als voor parasieten/wormen. Normaal gesproken heeft iedereen infecties bij zich dragen welke je immuunsysteem prima onder controle heeft. Bij een lyme infectie worden deze infecties opportunistisch en gaan woekeren.
In de chronische fase veranderd de behandelwijze bij sommige artsen, dan worden de co-infecties eerst behandeld, Lyme wordt door sommige artsen in de chronische fase beschouwd als een co-infectie.

Ik begrijp uw standpunt van liever ab bij de gewone apotheek vandaan, houd er rekening mee dat u geen ab krijgt als de testuitslag negatief is. Wel zou ik er om vragen nee heb je ja kan je krijgen.
Je moet een plan van aanpak klaar hebben liggen mocht je geen ab krijgen. Tijd is de grootste vijand van een lymepatiënt.
Dus een afspraak maken bij een fatsoenlijke lyme arts is dan essentieel. De wachtlijsten daarvoor zijn ongeveer 2 maanden. Is het dan verantwoord om te wachten met ab totdat je daar terecht kan? het antwoord daarop is nee.
Je kan het maar op 1 manier oplossen en dat is een afspraak maken bij een lyme arts en intussen zelf ab gebruiken. Een goede lymearts zet een ltt-test uit bij het forensisch lab in Berlijn. Op internet kan je een lijst vinden met artsen die daar deze test uitvoeren.(borreliose arze liste). In deze lijst staat ook een Nederlandse arts als je de grens niet over wilt. Antibiotica gebruik beinvloed deze test bijna niet, dat wil zeggen dat bij deze test je maar 3 dagen van te voren hoeft te stoppen met ab gebruik. (dus 3 dagen voordat je op de afspraak verschijnt stoppen met ab als er geprikt wordt)
(Bij de ltt test van pro healt ligt dat weer anders daar kreeg ik het advies om 3 maanden van te voren te stoppen met ab. Niet erg handig lijkt mij.)

U zult begrijpen dat er weinig bekend is over de overdracht van andere pathogenen na een tekenbeet, er is nog veel onduidelijk.
(Kruisreacties tussen bacterien, de aanwezigheid van nematoden in teken noem het maar op.)
Ondanks dit blijft het een feit dat je lyme a.s.a.p moet weghalen, want als het zo is dat je meerdere infecties binnenkrijgt na een beet dan begint dit mee te woekeren.

En idd chlamydia pneumoniae is een onderliggende infectie, zo ongeveer de hele wereldbevolking heeft deze bacterie bij zich, normaal gesproken is dit geen probleem , met lyme kan het wel een probleem worden. Alleen moet u zich realiseren dat dit niet een bacterie is waar u zich op moet storten in dit stadia waarin u zit.

Verder moet u begrijpen dat de meeste mensen op dit forum te kort of te laat zijn behandeld voor de ziekte van lyme. Zouden deze personen de klok terug kunnen draaien dan zou elkeen ervoor kiezen (na een negatieve testuitslag bijv) om ab te regelen, de volgende dag nog. Dat zijn personen die zelf niet zouden gaan zitten wachten totdat ze over 2 maanden ergens terecht kunnen.

Groetjes savan.

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 02 Nov 2015, 08:53

Supergoed gezegd Savan!

savan schreef:Verder moet u begrijpen dat de meeste mensen op dit forum te kort of te laat zijn behandeld voor de ziekte van lyme. Zouden deze personen de klok terug kunnen draaien dan zou elkeen ervoor kiezen (na een negatieve testuitslag bijv) om ab te regelen, de volgende dag nog. Dat zijn personen die zelf niet zouden gaan zitten wachten totdat ze over 2 maanden ergens terecht kunnen.

Helemaal mee eens.

savan schreef:Antibiotica gebruik beinvloed deze test bijna niet, dat wil zeggen dat bij deze test je maar 3 dagen van te voren hoeft te stoppen met ab gebruik.

De meningen zijn verdeeld over de stoptijd met antibiotica vóór een LTT test, ik ben nog nooit fatsoenlijk onderzoek daarnaar tegengekomen. Savan, jij wel? Hoe kom je aan die 3 dagen?

Als ik het me goed herinner hielden de studies die naar de LTT in Berlijn zijn gedaan een periode van 4-6 weken aan in hun studie. Maar ik heb ook gelezen over mensen die bij een LTT gewoon een positieve uitslag hadden tijdens antibioticagebruik.

Rvanbeek,
Zoals anderen ook al zeggen, bij de ziekte van Lyme is tijd de grootste vijand. Je klachten komen bij mij ook zorgwekkend over. Bijv. radiculaire pijn (branden, tintelen, uitstralende pijn) is bij 86% van de patiënten het eerste symptoom van neuroborreliose. Zie ook http://www.borreliose.nl.

Misschien dat er ook lyme-artsen zijn met een kortere wachttijd dan 2 maanden? Misschien helpt het om een oproepje te plaatsen bij Vind een behandelaar voor een arts zonder wachttijd?

Veel succes met bloedprikken!
Weet van te voren dat de test bij de huisarts (ELISA) maar een gevoeligheid heeft van gemiddeld ong. 50%-60% (ondanks dat toch goed om uit te voeren). Vraag nog aan je arts om op het formulier ook aan te kruisen of bij te schrijven dat ook de Western Blot test uitgevoerd moet worden ook als de ELISA negatief is! Dit is enorm belangrijk, kruis het desnoods zelf aan.

In 50% van de gevallen treedt een EM niet op. Een EM die wel optreedt is in Europa vaker een zich uitbreidende en dan vervagende rode vlek en niet ringvormig.

Josie

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 02 Nov 2015, 16:23

Let op:

1-je kunt pas ongeveer 8 weken na besmetting je laten testen, vóór die tijd heb je nog geen antistoffen ontwikkeld die aan te tonen zijn in je bloed.

2- testen vlak na een antibioticum kuur heeft geen zin, ook hier weer negatieve testen mbt een meer recentere besmetting.

Neem anders contact op met de stichting tekenbetenziekte, zij weten dit precies.

Wat de plek op de foto betreft kan ik alleen maar zeggen dat het niet op een klassieke EM lijkt, er zijn er vele soorten.
Hier op het forum staan inmiddels al verschillende foto's en onderzoeken omtrent dit, bv:

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... OId=625704

Classification of EM
The pictures of the lesions were classified by three physicians with extensive experience of treating patients with Lyme borreliosis. The lesions were classified into the following predominant patterns:
• Annular erythemas; round to oval, sharply demarked, red to bluish-red lesions with a classic central clearing (10,11). The “bulls eye rash” is a type of annular EM with a darker, central, bluish-red macula, separated from the peripheral ring by normal skin (11,12). [Fig.I]
• Non-annular erythemas, including homogeneous erythemas; homogeneous red sharply demarked lesions (10,11) and central erythemas; dense central, red to bluish-red lesions surrounded by a paler-red peripheral ring (10). [Fig. II].
• Atypical erythemas; lesions and/or pictures of lesions not assignable to any of the above categories, mainly because of artefacts such as the influence of local anesthetics or photos not possible to interpret.

Verder is het ook nog mogelijk dat je door iets anders dan een teek bent gebeten:

viewtopic.php?f=17&t=581

RvanBeek1984

Berichtdoor RvanBeek1984 » Ma 02 Nov 2015, 23:00

Bedankt voor de reacties. Het jammer is dat ik echt niks heb gemerkt van de beet/steek, ik had ineens een jeukende plek op mijn scheenbeen met een wond. De dagen daaraan voorafgaand niks spannends gedaan, niet in een bos of veld geweest, alleen maar getennist op een tennisbaan zonder bomen.

Heb vandaag bloed geprikt, ik denk alleen de standaard test. De HA wilde me gelukkig alvast AB voorschrijven dus die haal ik morgen op en ga ik direct nemen. Mochten de klachten hierdoor afnemen dan zegt dat ook wat lijkt me.

Eind deze week de uitslag, als die negatief is (8 weken na beet) dan even met HA overleggen. Geen idee of ze er veel verstand van heeft maar ze is wel proactief en meedenkend. Eventueel inderdaad naar een andere arts voor een extra test.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 03 Nov 2015, 13:44

Gelukkig dat je huisarts meedenkend is, het komt ook nog wel eens anders voor.
Fijn dat ze je wil helpen.

Ken je de ilads richtlijnen?
Hier staan ze:
viewtopic.php?f=37&t=111

Weet je ook welke antibioticum je gaat krijgen en voor hoelang?

Wat ik nog wilde zeggen is dat je ook op: " Atypical erythemas " kunt gaan googelen voor meer informatie over die toch wel vreemde plek op je been..
Bv:

Atypical Erythema Migrans in Patients with PCR-Positive Lyme Disease

http://wwwnc.cdc.gov/eid/article/19/5/12-0796_article
(Er staat een fotootje bij met een hele vreemde EM, op deze foto zie je het nog beter, het is dezelfde foto)

Sterkte en succes.

RvanBeek1984

Berichtdoor RvanBeek1984 » Di 03 Nov 2015, 21:37

Bedankt weer voor de uitgebreide informatie. Ik heb Doxycycline gekregen voor 14 dagen 2x daags. Als ik de richtlijnen juist interpreteer moet ik minimaal 20 dagen krijgen. Dat ga ik nog voorstellen bij de HA maar ik wacht even het resultaat van de test af en of de AB na 5 dagen al verbetering geeft in de tintelingen en andere symptomen. Maandag moet ik de HA bellen voor de testuitslag dus dan kaart ik ook de richtlijn aan.

Wat ik nergens kan vinden is of die 20 dagen afhankelijk is van het aantal maanden besmetting. Bij mij zou dit 2 maanden zijn nu. Is 20 dagen dan prima of is een langere kuur noodzakelijk? Ben er voor mijn gevoel niet echt snel bij al had ik niet eerder echt klachten.

RvanBeek1984

Berichtdoor RvanBeek1984 » Wo 04 Nov 2015, 21:37

Dag 2 van de AB zit er op. Heb wat last van hoofdpijn en de tintelingen lijken erger te zijn geworden, mogelijk wat bijwerkingen dus.

Wat ik me nog afvraag is de mensen die tintelingen hebben als gevolg van lyme, wat voor tintelingen dit zijn. Ik heb over mijn hele lichaam, gezicht en rug uitgezonderd, een tinteling waarbij er iedere 3 seconden op een andere plek een prikkel voelbaar is, een soort speldeprikje. Is verder niet pijnlijk. Hebben jullie vergelijkbare tintelingen of meer dat een arm of been een tijd lang continu tintelt, alsof je voet slaapt bijvoorbeeld.

hope

Berichtdoor hope » Do 05 Nov 2015, 07:41

Nee, dat heb ik niet, van die tintelingen. Enkel benen en armen die snel " slapen" .

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 05 Nov 2015, 14:00

RvanBeek1984 schreef:Wat ik nergens kan vinden is of die 20 dagen afhankelijk is van het aantal maanden besmetting. Bij mij zou dit 2 maanden zijn nu. Is 20 dagen dan prima of is een langere kuur noodzakelijk? Ben er voor mijn gevoel niet echt snel bij al had ik niet eerder echt klachten.

Ik denk dat het goed is om alvast contact op te nemen met een lyme literaire arts.
Je huisarts is weliswaar meedenkend (gelukkig) maar ze heeft een meer algemenere opleiding gedaan.
Dan kun je de situatie uitleggen, deze artsen geven je goed de tijd en kijken ook naar co-infecties.
Mocht je test die je via de huisarts hebt gedaan negatief zijn, dan kan een lyme literaire arts je een meer betrouwbaardere test aanbieden.
Er zijn er in Nederland een aantal artsen die al geruime tijd ervaring hebben met de diagnose en de behandeling van lyme en co.

BertC

Berichtdoor BertC » Vr 06 Nov 2015, 19:10

Hoi, ik ervaar ook de tintelingen cq speldeprikjes. Heel scherp nadat ik uit bad of onder de douche vandaan kom.
Niet alleen teken maar in feite alle stekende beestjes kunnen lyme overbrengen..
Veel succes in je traject en wees kritisch op wat je door de medici voorgelegd wordt en raadpleeg dit forum zo nu en dan. Hier zijn vele ervaringsdeskundigen...

Gr Bert

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”