Bloeduitslagen

abx

Re: Bloeduitslagen

Berichtdoor abx » Do 30 Jul 2015, 03:16

En die specificatie kan ik dus pas opvragen van die banden als de punctie is gedaan?
of hebben ze dat dan ook met het bloed gedaan en kan ik dat voor vrijdag al op vragen?

Maak je niet druk om de LP ik zal je niet wijs maken dat het prettig is, maar het valt best mee, zie het vooral als en kans.
Op jouw hersenvocht wordt ook gewoon en elisa en blot gedaan, dus ook hier heb je eventueel te maken met (oligoklonale) banden, voor jouw met een positieve IgG van bloed is er een kans dat er toch iets uit komt. Voorts wordt ook pleiocitose en een IgG index bepaalt dit is de verhouding van IgG antistoffen in hersenvocht en bloed, mocht deze betrekkelijk hoog zijn terwijl er niets uitkomt bij de elisa dan is dit toch veelzeggend, omdat je al een positieve borrelia IgG hebt. Gezien jouw klachten (syndroom van Bannwarth?) voorspel ik ook een IgG index >0.5. maar mogelijk/waarschijnlijk toch negatief voor borrelia. Wees hier alert op want ze neigen ertoe te hoge IgG index onder het tapijt te vegen als er onvoldoende (borrelia) banden zijn. Ik ben benieuwd. Sterkte vrijdag.

Binc

Berichtdoor Binc » Do 30 Jul 2015, 20:24

Is het perse noodzakelijk om antibiotica middels infuus te krijgen als er sprake is van neuro borreliose? of kan dat ook oraal?

Binc

Berichtdoor Binc » Do 30 Jul 2015, 21:02

En wat moet ik dan doen? Ik krijg toch niet meteen de uitslag? Ik weet eigenlijk niet hoe lang de uitslag duurt. Maar als ik dus morgen op de afdeling ben kan ik vragen naar de banden test? Is dat hoe ik de vraag moet stellen? Alsof ik met mijn auto bij de garage sta? Wat is dit ingewikkelde materie zeg...over de meeste ziektes hoef je mij niks meer te vertellen want dat weet ik allemaal wel. Maar dit....banden en testen..pffff...prbeeer het te snappen in zo een kort tijdsbestek maar dat valt niet mee. Maar het interesseert me wel.

abx schreef:
En die specificatie kan ik dus pas opvragen van die banden als de punctie is gedaan?
of hebben ze dat dan ook met het bloed gedaan en kan ik dat voor vrijdag al op vragen?

Maak je niet druk om de LP ik zal je niet wijs maken dat het prettig is, maar het valt best mee, zie het vooral als en kans.
Op jouw hersenvocht wordt ook gewoon en elisa en blot gedaan, dus ook hier heb je eventueel te maken met (oligoklonale) banden, voor jouw met een positieve IgG van bloed is er een kans dat er toch iets uit komt. Voorts wordt ook pleiocitose en een IgG index bepaalt dit is de verhouding van IgG antistoffen in hersenvocht en bloed, mocht deze betrekkelijk hoog zijn terwijl er niets uitkomt bij de elisa dan is dit toch veelzeggend, omdat je al een positieve borrelia IgG hebt. Gezien jouw klachten (syndroom van Bannwarth?) voorspel ik ook een IgG index >0.5. maar mogelijk/waarschijnlijk toch negatief voor borrelia. Wees hier alert op want ze neigen ertoe te hoge IgG index onder het tapijt te vegen als er onvoldoende (borrelia) banden zijn. Ik ben benieuwd. Sterkte vrijdag.

abx

Berichtdoor abx » Do 30 Jul 2015, 21:39

Het is lastig inderdaad. Vraag morgen nog nergens naar (dan vraag je ook geen onzin). Als je over ongeveer 2 weken de uitslag krijgt en het is positief en je gaat worden behandeld vraag je ook nergens naar. Als ze stellen dat het negatief is en er niets aan de hand is vraag je naar een specificatie van de gevonden banden en/of pleiocytose en de IgG index waarde. Als ze dan met en mond vol tanden staan is er toch iets meer aan de hand (je IgG index zal wel te hoog zijn). Ondertussen gebruik je de tijd tot de uitslag om jezelf slim te googlen op dit onderwerp.

Binc

Berichtdoor Binc » Do 30 Jul 2015, 21:44

Spreek ik dit pleiocytose uit zoals je het schrijft? Of sta ik dan alsnog voor aap?
Pleiocuste. Moet ik dan denken aan co infecties?

Binc

Berichtdoor Binc » Do 30 Jul 2015, 21:49

Dus ik kan morgen in elks geval op zijn beloop laten zonder de wijsneus uit te hangen. Ook wel eens fijn. Het gewon op zijn beloop laten, hoewel ik daar de persoon niet naar ben.
Maar soms is het wel eens even lekker.

abx

Berichtdoor abx » Do 30 Jul 2015, 23:23

Pleiocytose=verhoging van de witte bloedcellen in hersenvocht, ofwel antistoffen en dergelijke dus.
Pragmatisch is nu nog even niet de wijsneus uithangen inderdaad.

Tip:
Probeer en glimp op te vangen van het buisje met afgetapt hersenvocht. Als het kraakhelder is kan het nog alle kanten opgaan, als het een beetje troebel is zitten er teveel witte bloedcellen in (pleiocytose), en in jouw geval kun je dan dus uitgaan van een neuroborreliose (dat wil nog niet zeggen dat de officiele uitslag dat ook uitwijst).

hope

Berichtdoor hope » Vr 31 Jul 2015, 19:33

Binc schreef:Is het perse noodzakelijk om antibiotica middels infuus te krijgen als er sprake is van neuro borreliose? of kan dat ook oraal?

Nee, ik dacht van niet.
Maar de behandeling zou nog langer duren. Dus ik denk dat infusen toch beter zijn voor wie al jaren met de infectie kampt.

Binc

Berichtdoor Binc » Vr 31 Jul 2015, 23:49

Ik heb vandaag de punctie gehad en is mij heel erg mee gevallen. Ik heb nu meer pijn dan tijdens de punctie zelf.
Enfin het was een hele lieve dame en mocht ook gewoon na vragen zien hoe het vocht eruit zag. Het was dus kraakhelder. Hafl uurtje later kreeg ik de uitslag of het in me cellen zat. De uitslag was negatief. 17 augustus moet ik terug naar de neuroloog voor de uitslag of het in mijn hersenen zit. Voor nu heb ik een antibiotica kuur voorgeschreven gekregen voor 10 dagen.
Tabletten. 2 maal daags 1. Heb ze opgehaald maar nog niet begonnen. Wat is jullie mening hierover?

Binc

Berichtdoor Binc » Zo 02 Aug 2015, 08:52

Moet ik die antibioticakuur van 10 dagen wel of niet in gaan nemen? De uitslag van de punctie was dat het niet in mijn cellen zit. De uitslag of het in mijn hersens zit hoor ik 17 augustus.
Maar als die negatief is wil ik andere wegen bewandelen en verder laten onderzoeken. Ik vraag mezelf af of als ik nu die pillen ga nemen dat verstandig is ivm verder onderzoek?

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”