Besmetting met Lyme gebeurt sneller dan verwacht.
Onderzoek van het Institut Pasteur toont aan dat de Europese varianten van de Lyme bacterie al in speekselklieren aanwezig zijn voor een tekenbeet. Bij volwassen teken gebeurt besmetting binnen 24 uur, bij nimfen vaak al binnen 12 uur. Zo snel mogelijk verwijderen is van levensbelang!
''Unlike the American strains, all the European species of B. burgdorferi that we studied were detected in the salivary glands of adult ticks before a blood meal, suggesting the possibility of rapid transmission of the bacteria following a bite. The results were consistent with this theory: infection occurred within 24 hours of a bite from an adult tick. Moreover, our analysis shows that nymphs infected by European species of B. burgdorferi are capable of transmitting these pathogens within 12 hours of attachment. Our study proves that B. burgdorferi can be transmitted more quickly than stated in the literature. It is therefore vital to remove ticks as soon as possible after being bitten to prevent infection.''
#Lymevereniging #Tekenbeet #Besmetting
Borreliose na een insectenbeet ?
Re: Borreliose na een insectenbeet
Lymevereniging;
Re: Borreliose na een insectenbeet ?
Eus schreef:In 2005 ben ik ziek geworden na een insectensteek;
Kun je van een insectenbeet ook borreliose krijgen?[/quote]
ja dat kan volgens de stichting tekenbeetziekten
zelf heb ik dat ook zo ervaren
Meid1988 schrijft;
zelf heb ik dat ook zo ervaren[/quote]
Meid1988, zou je a.u.b. de betreffende link van de STZ m.b.t. dit onderwerp willen vermelden?
B.v.d. Henriëtte
Kun je van een insectenbeet ook borreliose krijgen?
zelf heb ik dat ook zo ervaren[/quote]
Meid1988, zou je a.u.b. de betreffende link van de STZ m.b.t. dit onderwerp willen vermelden?
B.v.d. Henriëtte
Henriëtte schreef:Meid1988 schrijft; Kun je van een insectenbeet ook borreliose krijgen?
zelf heb ik dat ook zo ervaren
B.v.d. Henriëtte
weet niet of hier een link van is
ben toen naar een voorlichtingsmiddag geweest in een ziekenhuis in rotterdam, waar deze stichting tekenbeetziekten dit uitlegde
gister had ik iemand die bioresinantie deed, en vertelde dat Aoûtats ook besmet kunnen zijn door een teek, omdat een teek bijvoorbeeld op dieren zit, zoals een schaap. en vervolgens in aanraking komt met een Aoûtats.
maar ook hiervan heb ik geen site om na te lezen
maar ook hiervan heb ik geen site om na te lezen
Bedwantsen vervelend souvenir van de vakantie: zo herken je ze;
https://www.nu.nl/wonen/6205784/bedwant ... je-ze.html
Henriëtte
Bedwantsen zijn insecten met zes poten en een sterk afgeplat, ovaalvormig lijf. "Ze zijn ongeveer een halve centimeter groot, dus je kunt ze goed met het blote oog zien", weet Strating. Hij adviseert om op vakantielocaties even te checken of er sporen van bedwantsen zijn. "De bedwants leeft vooral op plaatsen waar mensen op voorspelbare tijden in rust aanwezig zijn: op en rondom bedden. Vakantiegangers kunnen ze daardoor onder andere uit hotels mee naar huis nemen."
https://www.nu.nl/wonen/6205784/bedwant ... je-ze.html
Henriëtte
Overdracht van de Borrelia bacterie zonder tekenbeet;
https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... tekenbeet/
Henriëtte
Het is bekend dat verschillende bijtende insecten waaronder steekmuggen, bijtende vliegen (zoals horzels en dazen), mijten, luizen en vlooien geïnfecteerd kunnen zijn met de Borrelia bacterie en tal van andere ziekteverwekkers. Bij de mogelijkheid tot overdracht is niet alleen belangrijk of het insect op dat moment besmet is, maar ook of het in staat is bij de beet de ziekteverwekker over te dragen. Voor uitspraken over of de Borrelia bacterie overdraagbaar is door steekmuggen is meer onderzoek nodig, mocht het zo zijn dan lijkt het risico heel klein.
https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... tekenbeet/
Henriëtte
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”