Lyme hebben... en kinderen krijgen???

Dirkie

Lyme hebben... en kinderen krijgen???

Berichtdoor Dirkie » Wo 24 Aug 2016, 13:37

Beste mede lymies,

ik zit met een dilemma. Maar ik zal eerst mijn ziektegeschiedenis even kort vertellen. Ik ben een man van 41 jaar en heb 20 jaar lyme.
In eerste instantie de diagnose CVS gekregen. In 2012 door Meirleir de diagnose lyme gesteld. Later, in 2014 kwam daar bartonella bij en in 2015 nog babesia. Ik heb 2 jaar antibiotica gehad en ook 2 jaar natuurlijke methoden geprobeerd, zoals kruidenprotocollen (sapi, buhner) als ook behandelingen van Klinghard (bee venom en rizolen). Ik ben wel opgeknapt maar kamp nog steeds met veel klachten, heb het gevoel dat het niet verder verbeterd en het dweilen met de kraan open is.

Terug naar het dilemma. Mijn vriendin en ik hebben een kinderwens. We zijn al wat ouder dus de tijd dringt. Ik heb het zo lang mogelijk
proberen uit te stellen met de gedachte eerst zoveel mogelijk beter te worden. De eerste gedachte waar ik mee worstel is de mogelijkheid van overdraagbaarheid. Hier is al het e.e.a. over geschreven in andere topics. Het komt er op neer dat de mogelijkheid niet uitgesloten kan worden (gezien de vastgestelde ervaringen van overdracht binnen gezinnen en stellen, en een enkel wetenschappelijk onderzoek). Maar ook dat er nog veel meer onderzoek nodig is voordat er harde conclusies worden getrokken. Sinds ik mijn vriendin ken hebben wij veilig gevreeën dus via die weg kan zij nog niet besmet zijn. Kortom, ik ben er niet gerust op en de onduidelijkheid maakt me onzeker. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen of zijn er stellen die wetende dat één van de twee lyme hebben toch bewust de keuze hebben gemaakt om aan kinderen te beginnen??? En is dit dan allemaal goed gegaan?

Het volgende punt is het fysieke aspect van het krijgen van kinderen. Een kind opvoeden is zwaar, kost veel energie en aandacht. Ik ben mij ervan bewust dat ik concessies/keuzes zal moeten maken (dat moet nu al zoals jullie weten) en hulp zal moeten vragen. Praktisch gezien zal het wel allemaal te regelen zijn maar ik zou in de toekomst (als mijn klachten nog eventueel zullen verbeteren) ook wel graag weer een klein aantal uren willen werken (ben nu werkloos). Het is ook wel een beetje een gevoelskwestie, met een ziekte sta je toch wel een beetje aan de zijlijn bij het opvoeden van een kind (denk ik). Maar misschien zie ik wel teveel beren op de weg... Zijn er mensen die wat dit betreft ervaringen willen delen? Alle opmerkingen/meningen zijn welkom!

Mvg Dirkie

Roxy

Re: Lyme hebben... en kinderen krijgen???

Berichtdoor Roxy » Wo 24 Aug 2016, 14:04

Hallo Dirkie,
Als eerste welkom op het forum!

Ik begrijp jouw dilemma goed. De vragen over overdraagbaarheid kunnen nog niet helemaal goed worden beantwoord door Lyme artsen.
De genoemde bekende Belgische Lyme, ME arts heeft daar een aantal keren in het openbaar bij lezingen in België en bij bijeenkomsten in ME/cvs land in Nederland interessante uitspraken over gedaan.

Er zijn hier op het forum mensen/leden met de ziekte van Lyme die kinderen hebben gekregen. Zij komen zich denk ik hier wel melden.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 26 Aug 2016, 19:41

Hoi Dirkie,

Om op vlgd vraag te reageren,

Dirkie schreef:Wie kan hier iets zinnigs over zeggen of zijn er stellen die wetende dat één van de twee lyme hebben toch bewust de keuze hebben gemaakt om aan kinderen te beginnen??? En is dit dan allemaal goed gegaan?

Ik kan niet uit eigen ervaring putten, mijn kinderen zijn gezond ter wereld gekomen en zoon heeft nu nog steeds geen lyme ( hoop ik, want soms ben ik bang het aan hem over te brengen..)

Wel weet ik van iemand die ook behandeld tegen lyme en co dat deze persoon naar zijn zeggen borrelia heeft gekregen via zijn vrouw en hun nog jonge kinderen zijn ook besmet.
Desondanks gaan de kinderen gewoon naar school en gaan paardrijden , met vakanties enz enz
Hoewel het soms slechter gaat; dan begint hij zijn vrouw/zichzelf en soms de kinderen te behandelen.
Volgens hem valt er op die manier wel mee te leven.
Hijzelf heeft eens babesia als co-infecties erbij gekregen dmv een insecten steek in het buitenland, daar was hij wel ernstig ziek door geworden, of zoiets nu komt doordat hij al de borrelia bij zich droeg is wel de vraag.
Maar daar is hij nu vanaf en dat scheelt een stuk.

Ikzelf zou het misschien niet aankunnen, maar dat is voor iedereen weer anders.

De persoon in kwestie heeft een praktijk aan huis, dus dat is misschien makkelijker en minder vermoeiend dan wanneer je veel heen en weer moet reizen voor je werk bovendien kan hij zijn eigen uren indelen e.d.

:)

Dirkie

Berichtdoor Dirkie » Za 27 Aug 2016, 00:03

Roxy schreef:Hallo Dirkie,
Als eerste welkom op het forum!
Dank je!

Roxy schreef:De genoemde bekende Belgische Lyme, ME arts heeft daar een aantal keren in het openbaar bij lezingen in België en bij bijeenkomsten in ME/cvs land in Nederland interessante uitspraken over gedaan.

Dat klopt, tegen mij zei hij dat hij Lyme als SOA beschouwd...

Dirkie

Berichtdoor Dirkie » Za 27 Aug 2016, 00:33

Sproetje schreef:Ik kan niet uit eigen ervaring putten, mijn kinderen zijn gezond ter wereld gekomen en zoon heeft nu nog steeds geen lyme ( hoop ik, want soms ben ik bang het aan hem over te brengen..)

Hoi Sproetje, begrijp ik het goed en heb jij dus lyme opgelopen nadat je kinderen hebt gekregen?

Sproetje schreef:Wel weet ik van iemand die ook behandeld tegen lyme en co dat deze persoon naar zijn zeggen borrelia heeft gekregen via zijn vrouw en hun nog jonge kinderen zijn ook besmet.

Je leest wel veel van zulk soort verhalen op fora. Dat er overdracht plaatst kan vinden staat voor mij persoonlijk dan ook wel vast. Alleen hoeveel kans, wordt je uberhaubt wel ziek. Lastige vragen...

Trouwens, heeft deze persoon toevallig praktijk in Leusden? Verhaal komt me zo bekend voor...

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 28 Aug 2016, 18:53

Dirkie schreef:Hoi Sproetje, begrijp ik het goed en heb jij dus lyme opgelopen nadat je kinderen hebt gekregen?

Ja.

Dirkie schreef:Je leest wel veel van zulk soort verhalen op fora. Dat er overdracht plaatst kan vinden staat voor mij persoonlijk dan ook wel vast. Alleen hoeveel kans, wordt je uberhaubt wel ziek. Lastige vragen...

Ja, vind ik ook moeilijk.
Ik geloof ook wel dat het kan alleen in welke mate qua percentage is ook nog zoiets.
En misschien is alléén borrelia minder erg dan wanneer je er allerlei co-infecties bij hebt, dan wordt je echt doodziek.
Hoe het precies allemaal zit weten we eigenlijk ook nog niet echt goed.

Had je de film under our skin deel 2 gezien?
Daar wordt het wel goed duidelijk dat het overgedragen kan worden van moeder op kind.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 31 Aug 2016, 19:22

@Sproetje,
Sproetje schreef:Ik kan niet uit eigen ervaring putten, mijn kinderen zijn gezond ter wereld gekomen en zoon heeft nu nog steeds geen lyme (hoop ik, want soms ben ik bang het aan hem over te brengen..)
Sproetje schreef:
Dirkie schreef:Hoi Sproetje, begrijp ik het goed en heb jij dus lyme opgelopen nadat je kinderen hebt gekregen?
Ja.
Er is dan toch geen sprake van het kunnen overdragen van Lyme aan de kinderen via de moeder? Of begrijp ik het niet goed?
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 01 Sep 2016, 17:20

.
Roxy schreef:@Sproetje,
Sproetje schreef:Ik kan niet uit eigen ervaring putten, mijn kinderen zijn gezond ter wereld gekomen en zoon heeft nu nog steeds geen lyme (hoop ik, want soms ben ik bang het aan hem over te brengen..)
Sproetje schreef:Ja.
Er is dan toch geen sprake van het kunnen overdragen van Lyme aan de kinderen via de moeder? Of begrijp ik het niet goed?

Nee, maar ik weet niet hoe borrelia nog meer overdraagbaar is.
Er zijn nog onvoldoende onderzoeken.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 01 Sep 2016, 19:00

@Sproetje,
Sproetje schreef:.
Roxy schreef:@Sproetje,
Nee, maar ik weet niet hoe borrelia nog meer overdraagbaar is.
Er zijn nog onvoldoende onderzoeken.
Als de kinderen gezond zijn geboren zou ik mij niet bij voorbaat zorgen gaan zitten maken.

Kinderen kunnen ook worden gebeten door een teek-/nimpf of andere insecten die Borrelia kunnen overdragen als zij buiten spelen in de tuin, een kamp/uitje van school hebben etc.
Een teken check doen door de ouders bij hun kinderen is erg belangrijk.

Bij vrienden van mij heeft hun dochter afgelopen week tijdens een introductie week van de 2e-jaars HBO opleiding een tekenbeet opgelopen.
De huisarts heeft bij thuis komst meteen bloed onderzoek gedaan. Dat zal waarschijnlijk een Elisa test zijn.
Er is nog geen rode kring (EM) verschenen. Dat kan later alsnog gebeuren of helemaal niet gebeuren.
De komende weken of maanden blijft het goed alert zijn en blijven op het eventueel ontstaan van klachten http://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/
Als men besmet raakt, kan men weken tot maanden na de besmetting griepachtige klachten krijgen, maar dat kan ook uit blijven.

Maanden tot jaren later kan men zeer diverse klachten krijgen, maar het is dan moeilijk om de juiste diagnose te krijgen.

De periode na de tekenbeet
Enige tijd na de tekenbeet kunnen patiënten griepachtige klachten krijgen, zoals hoofdpijn, stijve nek, koorts, spierpijnen en vermoeidheid. Deze klachten kunnen weer verdwijnen.
Laatst gewijzigd door Roxy op Do 01 Sep 2016, 19:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 01 Sep 2016, 19:04

Ja, dat is een tekenbeet inderdaad.

Maar buiten de tekenbeet om en buiten het overbrengen van moeder op kind om
Verder buiten deze twee zijn er misschien nog wel meer manieren van overdracht, dat was wat ik bedoelde.
En daar is nog vrijwel geen onderzoek naar gedaan.

Ook zijn de onderzoeken of lyme sexueel overdraagbaar slechts een begin

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”