In 2013 kreeg ik tijdens een periode van veel stress de tip om mijn bloed te laten onderzoeken bij een alternatieve kliniek omdat ze daar in tegenstelling tot de huisarts niet moeilijk deden over het meten van uiteenlopende bloedwaarden. Tevens kan ik vermelden dat ik daarvoor enkele malen door een teek ben gebeten maar deze binnen 24 u verwijderd heb zonder rode kring of andere klachten.
Mijn stressklachten waren destijds:
- Soms een gevoel van onwerkelijkheid (zweverig gevoel).
- Soms moeite met ontspannen ademhalen.
- Braakneigingen bij teveel aan stress (dit was met name psychologisch)
In die test kwam het volgende naar voren:
Epstein-Barr VCA IgM: negatief
Epstein-Barr VCA IgG: positief
Herpes Simplex IgG: positief
Herpes Simplex IgM: Grenswaarde
anti Borrelia Burgdorferi IgM (immunoblot): negatief
anti Borrelia Burgdorferi IgG (immunoblot): positief
anti Borrelia Burgdorferi IgM (eia): negatief
anti Epstein Barr nuclear antigeen: positief
anti Borrelia Burgdorferi IgG (eia): positief
Daarbij is vermeld:
- Past bij een Borrelia infectie in het verleden.
- Doorgemaakte EBV-infectie. Serologisch litteken.
- Grenswaarde Herpes Simplex virus IgM zou kunnen passen bij een aspecifieke reactie of een recente infectie. Bij verdenking infectie nieuw serum insturen 2-4 weken na huidig monster om titer te vervolgen.
Volgens de arts zijn de uitgevoerde testen m.b.t. borrelia 50% nauwkeurig en is het dus niet 100% zeker dat ik borrelia draag. Met name ivm de herpes en eppstein-Bar uitslagen vraag ik mij af in hoeverre de resultaten betrouwbaar zijn ivm een mogelijke aspecifieke reactie. Ik moest van de arts vooral waakzaam zijn op 'vage neurologische klachten' en bij het optreden daarvan tijdig aan de bel trekken, daarnaast adviseerde hij om met suppletie mijn afweer hoog te houden zodat lyme geen grip kan krijgen.
Mijn huisarts geeft aan dat ik me geen zorgen hoef te maken aangezien ik geen rode kring heb gehad na de tekenbeet en geeft aan dat als ik dat echt wil wel een antibiotica kuur kan nemen voor de zekerheid. Zoals ik het heb gelezen is dat slechts een tijdelijke oplossing en kan Lyme niet zomaar uit je lichaam verdwijnen dus daar heb ik van afgezien.
Mijn vraag is nu of deze test volgens jullie voldoende is of dat ik nog een andere test kan laten doen om meer zekerheid te krijgen?
Tevens vraag ik mij af op watvoor klachten ik dan specifiek moet letten zodat ik ook in voorstadia van lyme weet wanneer ik aan de bel moet trekken. Op internet staan vaak hele lijsten aan klachten en daar word ik geen wijs uit. Ik neem ook aan dat dergelijke klachten ook redelijk consistent aanwezig moeten zijn?
- edit door de moderator: naam alternatieve behandelkliniek verwijderd i.v.m. reclame -
Onzeker over testuitslag en mening huisarts.
-
Re: Onzeker over testuitslag en mening huisarts.
Hoi Kontrast,
welkom hier op het forum.
Ik ben niet kundig in het uitleggen over lab uitslagen sorry maar er zijn er meer hier die dat wss wel weten.
Over je vraag mbt klachten, is dit 1 van de beste gespecificeerd lijsten (vind ik persoonlijk)
https://desishiba.wordpress.com/2015/10/21/verschillende-varianten-en-klachten-van-lyme/
ook dit info is van belang/handig om te weten:
hier ook een test uit dezelfde link hierboven (test is in het Engels) Scroll iets naar beneden om de test te zien die pagina
http://www.tiredoflyme.com/horowitz-lyme-msids-questionnaire.html
groetjes,
GM
welkom hier op het forum.
Ik ben niet kundig in het uitleggen over lab uitslagen sorry maar er zijn er meer hier die dat wss wel weten.
Over je vraag mbt klachten, is dit 1 van de beste gespecificeerd lijsten (vind ik persoonlijk)
https://desishiba.wordpress.com/2015/10/21/verschillende-varianten-en-klachten-van-lyme/
ook dit info is van belang/handig om te weten:
Volgens Dr. Richard Horowitz van ILADS, een Amerikaanse internist uit New York die zich op Borrelia toelegt, is gewrichtspijn die verspringt van het ene gewricht naar het andere, spierpijn die verspringt van de ene spier naar de andere, en neuropathie (niet goed werken van de zenuwen met tintelingen, verdoofd gevoel, brandend gevoel) die verspringt van de ene plaats naar de andere kenmerkend voor Borreliose, en vind je dit bij geen enkele andere ziekte terug. Als je dit hebt, is er bijna zeker sprake van Lyme disease of Borreliose. Een andere onderscheidend symptoom is een terugkerend patroon van om de 4 weken enkele slechte dagen.
hier ook een test uit dezelfde link hierboven (test is in het Engels) Scroll iets naar beneden om de test te zien die pagina
http://www.tiredoflyme.com/horowitz-lyme-msids-questionnaire.html
groetjes,
GM
Hoi GM Greyhoundmum,
Dank voor je reactie.
In elk geval fijn om te weten welke klachten specifiek passen bij Lyme, nu hoef ik me niet meteen zorgen te maken als ik een keer wakker wordt met hoofdpijn en een stijve nek o.i.d.
De vragenlijst van Horowitz heb ik al geprobeerd maar daar komt niets ernstigs uit al sluit de uitslag ook niets uit. Het neemt mijn onzekerheid nalv de gedane testen dus niet echt weg. Weet je waar ik mogelijk meer duidelijkheid over de uitgevoerde testen kan vinden?
Dank voor je reactie.
In elk geval fijn om te weten welke klachten specifiek passen bij Lyme, nu hoef ik me niet meteen zorgen te maken als ik een keer wakker wordt met hoofdpijn en een stijve nek o.i.d.
De vragenlijst van Horowitz heb ik al geprobeerd maar daar komt niets ernstigs uit al sluit de uitslag ook niets uit. Het neemt mijn onzekerheid nalv de gedane testen dus niet echt weg. Weet je waar ik mogelijk meer duidelijkheid over de uitgevoerde testen kan vinden?
-
kontrast schreef:Hoi GM Greyhoundmum,
Dank voor je reactie.
Hoi Kontrast,
En teek verwijderen binnen 24 uur zegt niet dat je dan een besmetting niet kan oplopen. Dat kan zeker.
Mbt de test uitslagen, heb je contact gehad met de lab die het afgenomen heeft? En anders zou je mss de NVLP kunnen bellen met vraag of zou kunnen helpen.of iemand weten die test uitslagen duidelijker kunnen maken.. het zijn natuurlijk geen artsen maar hebben veel ervaring
http://www.lymevereniging.nl/
groetjes GM
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”