Hallo allemaal,
Ik ben erg benieuwd hoe het nu eigenlijk komt dat Lyme zich in verschillende personen verschillend manifesteert. Wie van jullie kan hier iets over zeggen?
Hoe kan het bijvoorbeeld dat de ene patient niet kan lopen van de gewrichtspijn, terwijl een ander vooral last heeft van vermoeidheid en hoofdpijn en qua gewrichten geen probleem ervaart?
Ik doel hierbij niet op verschillen als gevolg van verschil in de borreliastam (of aantal co-infecties) maar echt op het verschil in reactie van iedere individuele lyme patient.
Kan het te maken hebben met verschillen in de vitaliteit van het immuunsysteem? (Maar dit wordt toch juist ondermijnd door Borrelia?)
Of heeft het te maken met de mate waarin het lichaam in staat is om toxines effectief af te voeren? In dat geval zou de reactie op Borrelia misschien zelfs genetisch bepaald kunnen zijn..
Of is dit misschien nog onderwerp van onderzoek en zijn de geleerden er nog niet uit?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes, Lees
Verschil in klachten
Re: Verschil in klachten
Er zijn ongetwijfeld hele complexe processen gaande die dit beinvloeden. Wat volgens alle medici die ik heb gezien in elk geval ook een rol speelt is wat je individuele 'zwakke plekken' zijn. Als het lichaam stress ondervindt dan kan je je wel voorstellen dat dit (deels) vooral zich openbaart op die zwakke plekken.
Dit geldt natuurlijk in het algemeen zo, dus hoe Lyme dit specifiek ook nog kan beinvloeden weet ik niet.
Dit geldt natuurlijk in het algemeen zo, dus hoe Lyme dit specifiek ook nog kan beinvloeden weet ik niet.
Het heeft vele oorzaken. Ten eerste zijn er verschillende Borrelia-stammen, die ieder hun eigen klachten hebben.
Zo wordt Borrelia Garinii geassocieerd met neurologische klachten, Borrelia Afzellii met huidklachten en Borrelia Burgdorferi met gewrichtsklachten. Er zijn nog meer stammen, waarvan voor mij nog niet duidelijk is welke klachten deze dan veroorzaken, bijvoorbeeld de Borrelia Mayonii (in 2016 ontdekt door de Mayo-kliniek) en de Borrelia Myamotoi.
Je kunt meerdere stammen tegelijkertijd hebben en dus combinatie van klachten.
Daarnaast is de teek "een wandelende dierentuin". Naast Borrelia-bacteriën, kunnen er ook andere ziekteverwekkers in de teek aanwezig zijn en overgebracht worden na een tekenbeet. Dit noemen ze "co-infecties". Dat kunnen virussen zijn, andere bacteriën, protozoa etc.
Je kunt je vast wel voorstellen dat er dus veel variatie-mogelijkheden zijn en daardoor heel veel verschillende uitingen van de ziekte.
Toevallig verscheen er afgelopen week onderzoek dat oudere patiënten vatbaarder zijn voor tekenbeetziekten; https://www.gezondheidsnet.nl/teken/oud ... e-van-lyme
Genetisch profiel heeft er absoluut ook mee te maken. Dat is ook de reden dat veel Lyme-patiënten een 23-me test laten doen.
Zo wordt Borrelia Garinii geassocieerd met neurologische klachten, Borrelia Afzellii met huidklachten en Borrelia Burgdorferi met gewrichtsklachten. Er zijn nog meer stammen, waarvan voor mij nog niet duidelijk is welke klachten deze dan veroorzaken, bijvoorbeeld de Borrelia Mayonii (in 2016 ontdekt door de Mayo-kliniek) en de Borrelia Myamotoi.
Je kunt meerdere stammen tegelijkertijd hebben en dus combinatie van klachten.
Daarnaast is de teek "een wandelende dierentuin". Naast Borrelia-bacteriën, kunnen er ook andere ziekteverwekkers in de teek aanwezig zijn en overgebracht worden na een tekenbeet. Dit noemen ze "co-infecties". Dat kunnen virussen zijn, andere bacteriën, protozoa etc.
Je kunt je vast wel voorstellen dat er dus veel variatie-mogelijkheden zijn en daardoor heel veel verschillende uitingen van de ziekte.
Toevallig verscheen er afgelopen week onderzoek dat oudere patiënten vatbaarder zijn voor tekenbeetziekten; https://www.gezondheidsnet.nl/teken/oud ... e-van-lyme
Genetisch profiel heeft er absoluut ook mee te maken. Dat is ook de reden dat veel Lyme-patiënten een 23-me test laten doen.
Eus schreef:Genetisch profiel heeft er absoluut ook mee te maken
Heb je daar een link van?
Of zou het kunnen zijn dat een moeder het bv heeft overgedragen aan haar kind, en dat het dan genetisch bepaald wordt?
Maar ik dacht altijd dat de borrelia spirocheet via de moeder mee komt en het los staat van de genen die het kind meekrijgt.
Eus schreef:
Genetisch profiel heeft er absoluut ook mee te maken
Ik denk dan bijvoorbeeld aan HLA-typering; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21081667
En aan COMT en MTHFR; http://www.tiredoflyme.com/mthfr-and-lyme-disease.html
Dank jullie wel voor de reacties!
Mocht iemand een link weten met het klachtenbeeld per Borrelia stam (naast stammen die Eus al noemde) dan houd ik me aanbevolen.
Mocht iemand een link weten met het klachtenbeeld per Borrelia stam (naast stammen die Eus al noemde) dan houd ik me aanbevolen.
- VerlorengezondheidM
Eus schreef:Eus schreef:
Genetisch profiel heeft er absoluut ook mee te maken
Ik denk dan bijvoorbeeld aan HLA-typering; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21081667
En aan COMT en MTHFR; http://www.tiredoflyme.com/mthfr-and-lyme-disease.html
Weet jij soms ook hoe groot deze groep chronische Lyme-patienten is waar het om gaat; ik heb het nog aan dokter. S. gevraagd namelijk.
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
Weet jij soms ook hoe groot deze groep chronische Lyme-patienten is waar het om gaat; ik heb het nog aan dokter. S. gevraagd namelijk.
Nee, helaas zijn daar geen cijfers van!
Per jaar zouden er ongeveer 2000 chronische Lyme-patiënten bijkomen, volgens het RIVM. Maar hoeveel jaar dat al het geval is? En er herstellen tussendoor ook nog mensen.
Er zijn veel te weinig cijfers beschikbaar mbt. Lyme. Daarom zou meldingsplicht zo wenselijk zijn, dat was ook een van de punten uit het Burgerinitiatief.
We weten niet hoeveel mensen Lyme krijgen per jaar, uiteindelijk zijn de huidige 23.500 gevallen per jaar ook maar schattingen. We weten niet hoeveel mensen er chronische Lyme hebben, we weten niet hoeveel kinderen er Lyme hebben, we weten eigenlijk niets.....
lees schreef:Mocht iemand een link weten met het klachtenbeeld per Borrelia stam (naast stammen die Eus al noemde) dan houd ik me aanbevolen.
Zo een link heb ik de afgelopen jaren nog niet gevonden, vrees dat die niet bestaat. Wat er wel is; http://www.lyme-symptoms.com/LymeCoinfectionChart.html
Ik heb burgdorferi en heb dus vooral gevrichtsklachten maar ook pijn in gezicht en hoofd en veel moe.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”