In verleden ben ik meerdere malen gebeten door teken. Destijds dacht ik dat ik er op tijd was als ik de teken binnen
24 uur verwijderde. Dit hoeft dus niet zo te zijn! Nu ik na lang kwakkelen (herhaaldelijke luchtweg-infecties, chronische vermoeidheid, hoofdpijn) ook neurologische klachten krijg denk ik aan de ziekte van Lyme.
Waar in welk lab kan ik me het beste testen op Lyme? In Nederland bij Innatoss of ProHealth, of toch
een Duits lab?
Heb meerdere malen opgevangen dat Nederlandse artsen uitslagen van bepaalde labartoria niet accepteren, zoals die van Augsburg. En ook over ProHealth hoor ik wisselende berichten. Klopt dit?
Ik ben bereid om kosten te maken voor een diagnose, maar dan wil ik wel weten of deze geaccepteerd wordt.
Welke test accepteren Nederlandse artsen
-
Re: Welke test accepteren Nederlandse artsen
De CBO richtlijn kent alleen de Elisa test en de Western Blot. Andere testen zoals LTT en CD57 worden in het reguliere circuit doorgaans niet erkend.
Nederlandse labs houden de volgorde aan: eerst Elisa en indien positief: bevestiging d.m.v. Western Blot. Het is dus zeker een optie om in eerste instantie gewoon via de huisarts een test te doen. Mocht die negatief zijn dan kan je altijd nog naar een lyme arts gaan of zelf laten testen in het buitenland.
Nederlandse labs houden de volgorde aan: eerst Elisa en indien positief: bevestiging d.m.v. Western Blot. Het is dus zeker een optie om in eerste instantie gewoon via de huisarts een test te doen. Mocht die negatief zijn dan kan je altijd nog naar een lyme arts gaan of zelf laten testen in het buitenland.
Re: Welke test accepteren Nederlandse artsen
Testen dienen uitsluitend ter ondersteuning; http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... gnose_Lyme
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”