Stichting Tekenbeetziekten http://www.tekenbeetziekten.nl/symptome ... -van-lyme/
Het onderwerp aanhoudende vermoeidheid, uitgeputheid, inspanningsintolerantie bij de ziekte van Lyme kwam onlangs weer eens ter sprake bij de Lyme behandelaars.+ Ernstige vermoeidheid (vgl CVS)
Ik weet dat deze klachten/beperkingen misschien kunnen gaan verbeteren maar ook kunnen blijven bestaan. Als je jaren lang en ernstig ziek bent geworden zoals bij mij het geval is zal het een lange tijd gaan vragen om daar eventueel verbetering van te kunnen krijgen.
Persoonlijk ervaar ik deze klachten nog steeds wel als een flinke beperking bij het dagelijks leven. Door de jaren heen heb ik een aangepast leven leren leiden en door Pacing https://www.youtube.com/watch?v=tIIHfdmUwCQ toe te blijven passen is het voor mij redelijk leefbaar geworden.
Ik functioneer op halve kracht en soms minder dan halve kracht ---> vergeleken met vroeger tijdens het gezonde leven (werken, baan, opleidingen, sporten/wandelen, leuke dingen doen, vakantie, etc.,) ben ik daar best een behoorlijke schim van geworden.
Het aangepaste leven aan de hand van rust nemen tussen activiteiten, vooraf of na activiteiten, nee zeggen en voor jezelf op blijven komen, wordt door andere mensen vaak niet altijd goed begrepen.
Soms kun je simpelweg niet om zaken heen als ziekte, stressvolle zaken (kan van alles zijn), toch te veel moeten doen, toch het lichaam te veel moeten belasten. Dat is het leven en hoort er bij. Maar het is en blijft balanceren en goed naar het lichaam blijven luisteren.
Als ik onverwacht te veel heb moeten doen en het lichaam te veel heb moeten belasten dan krijg ik nog steeds de rekening gepresenteerd. De neurologische zwakke plek is daar de waarschuwende scheidsrechter bij en resulteert bijvoorbeeld in uitvalsverschijnselen, spierzwakte en door de benen kunnen zakken.
Ik merk de laatste tijd dat er een kleine lichte verbetering aan het ontstaan is en de tijd van herstel na activiteiten korter aan het worden is. #

Zijn er mensen met ervaring met deze klachten? Wat is de mate en de ernst van de klachten?
En ervaren jullie bij, tijdens of na reguliere behandelingen en of natuurlijke behandelingen verbetering?
De verschillen zijn groot bij -chronisch- Lyme patiënten. Elders lees en hoor ik van Lyme patiënten dat zij naast de ziekte van Lyme, reguliere antibiotica- en of natuurlijke behandelingen kunnen volgen en parttime- of fulltime kunnen werken en aan het maatschappelijke- en sociale leven kunnen deelnemen. Daar ben ik soms nog wel eens een klein beetje jaloers op