Hi,
Allereerst weet ik niet of ik deze vraag onder het juiste topic post, mocht dat niet zo zijn excuses!
Jaren lang last van keelontstekingen (een kleine 10 jaar). Huisarts heeft er niet veel aan gedaan afgelopen jaren, behalve af en toe antibiotica kuur, nog in de tijd dat ik waarschijnlijk geen lyme had. Laatst 3 maanden antibiotica geslikt wegens Lyme, en een stuk minder last van mijn keel! Helaas na het stoppen met antibiotica, nu weer volop terug. Krijg het idee dat het niet zo zeer mijn keel is, maar vooral de amandelen (jup, ook de vieze tonsilstones).
Mijn vraag is, wat is jullie kijk op het laten knippen van amandelen aangezien het toch onderdeel uit maakt van je imuunsysteem?
Keelamandelen verwijderen met Lyme?
- VerlorengezondheidM
Re: Keelamandelen verwijderen met Lyme?
Rosanne96 schreef:Jaren lang last van keelontstekingen (een kleine 10 jaar).
Bij mij zijn mijn keelamandelen verwijderd ivm terugkerende keelontstekingen.
Vele jaren later pas heb ik Lyme gekregen; of het een met het ander te maken heeft durf ik niet te zeggen; als iemand dat wel weet hoor ik dat natuurlijk graag.
Sterkte gewenst @Rosanne96
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
Re: Keelamandelen verwijderen met Lyme?
Hallo Rosanne,
Ik wist niet dat verwijderen van de keelamandelen nog werd gedaan. Het lijkt mij eer iets uit de oude doos.
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met lyme. De meeste van ons hebben wel nog hun keelamandelen.
Tonsilstones heb ik wel sinds lyme, altijd in de vierweken cyclus. Wat bij mij wel eens wil helpen is gorgelen met hextril (hexitidine)
Had er gisteren, gegorgeld en weg
Ik wist niet dat verwijderen van de keelamandelen nog werd gedaan. Het lijkt mij eer iets uit de oude doos.
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met lyme. De meeste van ons hebben wel nog hun keelamandelen.
Tonsilstones heb ik wel sinds lyme, altijd in de vierweken cyclus. Wat bij mij wel eens wil helpen is gorgelen met hextril (hexitidine)
Re: Keelamandelen verwijderen met Lyme
wombat schreef:Hallo Rosanne,
Ik weet inderdaad ook niet of het een met de ander te maken heeft. Wat ik mij wel afvraag is of het een slimme zet is om tijdens een actieve Lyme besmetting , de keelamandelen te laten verwijderen. Lijkt me toch een deuk voor het imuunsysteem. Echter kunnen chronisch ontstoken keelamandelen je ook erg ziek maken.
Dankjewel voor je tip!
Mocht iemand hier meer (wetenschappenlijke) info over hebben, hoor ik dat graag

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”