Hallo allemaal,
Jaren geleden ben ik behandeld voor lyme. Op vakantie (augustus) kreeg ik op een gegeven moment meerdere rode kringen op mijn benen. Een stuk of 7, dus echt veel.
Daar naar de arts, maar geen teek is geen lyme werd me verteld. Thuis direct de dokter gebeld en kreeg hetzelfde te horen. Maand of 3 later begonnen de eerste grieperig klachten. Bijna continu verkouden, extreem moe en nog veel meer kleine klachten die ik toen nog niet herkende. In januari kreeg ik nog meer vage klachten. De verkoudheden bleven en verergeren. Ik kreeg oorontsteking en een luchtwegonsteking. Door de nekpijn en vermoeidheid weer naar de huisarts en gevraagd om een test op pfeiffer. Uit de test bleek ik geen pfeiffer te hebben, maar mijn bloed vertoonde wel afwijkingen en ik zou last hebben van het broertje van pfeiffer. Veel rusten werd me verteld.
ik kreeg toen zelf ineens een ingeving naar lyme. Na de symptomen lijst te hebben gecheckt en toen tot de conclusie gekomen dat ik van de 50 symptomen op de lijst ik er een stuk of 30 kon aankruisen de huisarts weer gebeld en gevraagd of het lyme kon zijn.
Nou ik kon accuut aan de antibiotica. Ik heb een maand antibiotica gehad. De eerste 2 weken werden de symptomen alleen maar erger. Wat een verschrikkelijke periode. Niet meer weten waar je bent of waar je naar toe onderweg bent. Niet op woorden kunnen komen en extreem moe.
Na deze 30 dagen krabbelde ik langzaam op. Ik ben na enkele weken nog een keer naar de huisarts geweest, omdat het voor mijn gevoel niet over ging/ te langzaam. De huisarts vertelde mij toen dat ik echt heel erg ziek ben geweest en dat het veel tijd nodig heeft.
ik heb er de laatste jaren eigenlijk niet meer over nagedacht of ik nog steeds last van de lyme heb. Ik denk nog wel eens terug aan die heftige periode maar meer niet. Ik dacht ik heb een kuur gehad dus is het over.
In 2013 heb ik een Burn out gehad, dit gebeurde dus enkele jaren na de lyme. Hier ben ik best goed uitgekomen, maar mijn lichaam laat extreem goed merken als het fout dreigt te gaan. Dus bij stress krijg ik direct een pijn prikkel in de rug of hartkloppingen. De klachten van de burn out komen dan even terug als waarschuwing en weet ik dat ik rustiger moet doen.
Ik heb sinds 2016 een andere baan en kreeg de kans om partime te werken 32 uur ipv 36 uur.
Heerlijk vond ik dit. De vrije dag gebruikte ik om bij te komen van alles. En daar maakte ik ook vaak echt gebruik van door echt uit te rusten.
Door drukte op het werk en omdat ik het gevoel had dat ik de hele wereld aankon heb ik zelf aangegeven dat ik 36 uur wou gaan werken. Dit mocht en is ingegaan vanaf 1 juli. Nu komt het, ik kan dit dus helemaal niet. Ik ben kapot heb extreem veel stress klachten hierdoor en trek het gewoon niet. Ik heb dus voor mezelf de beslissing genomen om het terug te draaien (dit mocht van de baas als het niet goed zou gaan).
Ik heb dit amper 1 maand volgehouden. Het voelde voor mij als falen. Ook vond ik het vreemd dat ik nog maar 36 ben en niet eens 36 uur kan werken?
Ik gooide dit op de burn out van 2013, mijn zus gaf toen aan dat zei denkt dat de lyme ook nog een grote rol speelt. Ik heb hier dus echt nooit bij stil gestaan, maar zou dit kunnen? Is het een combinatie van de lyme en een burn out dat ik echt tijd nodig heb om bij te komen?
Dus speelt de lyme toch echt nog steeds een rol?
Een heel verhaal zie ik nu, ik ben benieuwd naar jullie reactie hierop.
Groetjes karin
Lyme genezen of toch niet
Re: Lyme genezen of toch niet
Hoi K@rin,
Ik weet niet of het nog lyme is, het zou kunnen. Dat kan een ingewikkelde kwestie zijn bij aanhoudende, terugkerende of nieuwe klachten na een AB-kuur.
Je zou je uitgebreid kunnen laten testen met verschillende lymetests, bijv. o.a. een MELISA-LTT en tests om andere oorzaken uit te sluiten.
Een proefbehandeling met een ander antibioticum of antibiotica-combinaties om te kijken of je je hier weer beter van gaat voelen, is ook een optie.
Heb je opnieuw de lyme-klachtenlijst doorgenomen?
Je noemt zelf burn-out en stress, maar hoe ziet dat er bij jou uit, welke klachten zijn dat precies? Verdwijnen die klachten bij rust en ontspanning of komen ze dan ook wel eens 'uit het niets'?
Wanneer je bij een arts zegt dat je stressgevoelig bent, het gevoel hebt dat je faalt of bijv. in je werk over je grenzen gaat, zullen ze het altijd aan je psyche koppelen en niet aan een lichamelijke oorzaak.
Een wisselende belastbaarheid past bij lyme.
Het komt vaker voor dat er meer antibiotica nodig is dan de 30 dagen die je gehad hebt.
Het komt vaker voor dat de tekenbeet zelf niet opgemerkt wordt, omdat het vaak niet gevoeld wordt en vooral de teken-nimfen zijn zo superklein (ong. 1mm) dat ze gemakkelijk gemist worden.
Ook meerdere rode kringen komt vaker voor (multiple EM).
De begin-verergering bij de start van de antibiotica, zoals je beschrijft over de eerste 2 weken, is een herxheimer reactie, door het afsterven van de bacterie.
Josie
Ik weet niet of het nog lyme is, het zou kunnen. Dat kan een ingewikkelde kwestie zijn bij aanhoudende, terugkerende of nieuwe klachten na een AB-kuur.
Je zou je uitgebreid kunnen laten testen met verschillende lymetests, bijv. o.a. een MELISA-LTT en tests om andere oorzaken uit te sluiten.
Een proefbehandeling met een ander antibioticum of antibiotica-combinaties om te kijken of je je hier weer beter van gaat voelen, is ook een optie.
Heb je opnieuw de lyme-klachtenlijst doorgenomen?
Je noemt zelf burn-out en stress, maar hoe ziet dat er bij jou uit, welke klachten zijn dat precies? Verdwijnen die klachten bij rust en ontspanning of komen ze dan ook wel eens 'uit het niets'?
Wanneer je bij een arts zegt dat je stressgevoelig bent, het gevoel hebt dat je faalt of bijv. in je werk over je grenzen gaat, zullen ze het altijd aan je psyche koppelen en niet aan een lichamelijke oorzaak.
Een wisselende belastbaarheid past bij lyme.
Het komt vaker voor dat er meer antibiotica nodig is dan de 30 dagen die je gehad hebt.
Het komt vaker voor dat de tekenbeet zelf niet opgemerkt wordt, omdat het vaak niet gevoeld wordt en vooral de teken-nimfen zijn zo superklein (ong. 1mm) dat ze gemakkelijk gemist worden.
Ook meerdere rode kringen komt vaker voor (multiple EM).
De begin-verergering bij de start van de antibiotica, zoals je beschrijft over de eerste 2 weken, is een herxheimer reactie, door het afsterven van de bacterie.
Josie
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”