**HLA-DR (DNA ongevoelig voor antibiotica)**

Cas Maarse

**HLA-DR (DNA ongevoelig voor antibiotica)**

Berichtdoor Cas Maarse » Di 19 Jun 2018, 22:51

***Help***HLA-DR***
Vandaag het laatste gesprek bij BCA gehad. 6 maanden behandeling nul resultaat. 4 weken geleden nog 2 testen gedaan, zware metalen en HLA-DR(dna test). Daar kreeg ik vandaag nog de uitslagen van. Nu testte ik positief op de HLA-DR wat volgens hun wil zeggen dat ik ongevoelig ben voor antibiotica oftewel een antibiotica behandeling gaat nooit werken(wat volgens hun maar bij 2/3 procent voorkomt bij Lyme patiënten). Dus zegt de arts natuurlijke behandeling gaat zeker een oplossing zijn(maar dat zijden ze een halfjaar geleden ook over de ab behandeling.
Wie heeft ook HLA-DR test gedaan en is ongevoelig voor antibiotica? En heeft de natuurlijke behandeling wel geholpen? Heeft iemand ervaring met deze situatie? Heeft iemand informatie over de test, wat deze inhoud? (op internet staan alleen maar ingewikkelde analyses) Ik hoor graag ervaringen. Ik heb zelf bijna het gevoel dat ze mij aan het lijntje willen houden, in mijn ogen is het weer de vraag of het überhaupt wel wat gaat doen. Ik heb 6 soorten behandeling gehad 0 keer blijvend resultaat. Ook 4 maanden de natuurlijke behandeling bij een andere arts.

-De test is gedaan door een onafhankelijk labaratorium in Berlijn.
-In 2015 heb ik een ceftriaxon infuus gehad waar ik goed op reageerde, dus het is dan wel vreemd dat ik daar op reageer terwijl ik volgens BCA niet gevoelig ben voor antibiotica.
-Ik hoorde ook van iemand dat de test niet zegt dat je helemaal niet tegen ab kan maar dat de kans groter is dat het niet werkt, klopt dit?

Leia
Moderator

Re: **HLA-DR (DNA ongevoelig voor antibiotica)**

Berichtdoor Leia » Wo 20 Jun 2018, 08:11

- Onderwerp verplaatst naar Algemeen Lyme-Borreliose -

Leia, moderator

Josie

Re: **HLA-DR (DNA ongevoelig voor antibiotica)**

Berichtdoor Josie » Do 12 Jul 2018, 18:34

Hoi Cas,
Dit is lastig zeg... :shock:
Ik heb een poos geleden ook overwogen die test te doen, maar uiteindelijk niet gedaan.
Ik kan je dus niet helpen aan ervaringen.

Ben je inmiddels zelf al wat wijzer geworden of al nieuwe plannen gemaakt?

Voor zover ik begrijp gaat het om een verhoogd risico op een aanhoudend auto-immuun proces nadat de infectie mogelijk al bestreden is. Je kan dan prima ook in eerste instantie goed gereageerd hebben op antibiotica. Ofwel vanwege de lyme ofwel vanwege co-infecties.

Zelf kan je het verschil bijna niet voelen, de symptomen van aanhoudende ontstekingen kunnen hetzelfde zijn als van een actieve infectie. Ook dan is het de respons op antibiotica die leidend moet zijn. Welke antibiotica heb je nog meer gehad dan ceftriaxon?
Is opnieuw ceftriaxon proberen een optie?

Hoe lang was je al ziek voordat je begon met antibiotica? Misschien is 6 maanden nog niet lang genoeg om resultaat te voelen.

Op de site van het IMD kan je er iig meer info over vinden:
https://www.imd-berlin.de/de/fachinform ... ostik.html

What can HLA determination achieve in the diagnostics and assessment of the course of Lyme disease?

Joint symptoms persist over months and years despite adequate antibiotic therapy in about 10 % of patients with Lyme disease. With such persistence of symptoms there is always the question of the cause. Was the therapy inadequate or was the diagnosis incorrect? Inconclusive laboratory diagnostics compound this issue.

The HLA type can indicate a predisposition for a chronic course of Lyme disease.
The cellular and humoral immune response to the outer surface protein (OspA) of the Borrelia bacteria has a critical influence on sensitivity to the therapy. People with HLA-DR2 or DR4 have a genetic predisposition to developing treatment-resistant Lyme disease (relative risk up to 22 times higher).
STEERE et al. were able to show significant associations between particular HLA-DR subtypes (DR*0101, *1501, *0401 and *0402) and the cellular and humoral immune response to certain Borrelia outer surface antigens (OspA). Apparently, OspA triggers a cross-reaction with the body’s own structures if it is presented on the HLA molecules indicated as part of the immune response. This molecular mimicry drives the inflammatory process by means of autoimmunological processes, even if the pathogen itself has already been eliminated.

Other HLA alleles could be the reason behind the lack of antibody formation.
Recent investigations have focused on the question of HLA-DR association with seronegativity for verifiable Borrelia infection (Borrelia PCR and positive culture). In some cases, patients do not develop specific antibodies against Borrelia burgdorferi after a previous Borrelia infection. Almost 40% of seronegative Lyme disease patients are positive for HLA-DR1.

Summary of previous study results
HLA association with treatment-resistant borreliosis disease:
DR1 (HLA-DRB1*01:01)
DR2 (HLA-DRB1*15:01)
DR4 (HLA-DRB1*04:01, 04:02, 04:03, 04:04;04:05; 04:07)
HLA association in infected patients with reduced formation of Borrelia-specific antibodies:
DR1-Allele (HLA-DRB1*01:02, *01:01,*01:04, *01:05, 01:03)

Voor zover ik begrijp heeft de studie die vermeld wordt alleen betrekking op lyme-artritis, herken je jezelf daarin?

Josie

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”