Het Grote Lyme Symptomen topic

Roelof

Het Grote Lyme Symptomen topic

Berichtdoor Roelof » Di 16 Apr 2019, 17:30

Ik mis op het forum een topic van de verschillende symptomen/klachten die mensen met lyme hebben. Persoonlijk heb ik het meeste baat bij het lezen van verhalen (en dan vooral de klachten) van lotgenoten en hoe ze ermee omgaan. Begrijp me niet verkeerd, de klachten zijn vervelend, maar de herkenning is prettig. Het weten dat je niet de enige bent met die klachten.

Grofweg kunnen de klachten in de volgende categorieën worden verdeeld:
  • Huid: Erythema Migrans (de rode vlek) & acrodermatitis chronica atroficans (ACA)
  • Gewrichten: lyme-artritis
  • Hersenen & zenuwstelsel: neuroborreliose
  • Hart: lyme carditis
Er is een checklist in omloop met meer begrijpelijke symptomen voor leken:
https://lymevereniging.nl/wp-content/up ... klist-.pdf

Wat zijn de klachten waar je het meeste last van hebt? Is dat continu of treden deze klachten periodiek op en verdwijnen ze dan weer? Heb je vreemde kleine klachten waarvan je niet zeker weet of het met lyme te maken heeft? Helpt er iets heel goed bij sommige klachten?

---

Laat ik zelf aftrappen. Ik heb last van symptomen in alle categorieën op de huidklachten na. De rode vlek verdween na de eerste antibioticakuur. De waslijst van klachten is lang, zo'n 30 stuks. Ik heb klachten die continu aanwezig zijn (gewrichtsklachten) in meer of mindere mate en ik heb klachten die periodiek komen en gaan. Bijvoorbeeld de hartkloppingen en het overslaan van het hart. Deze klachten beginnen, dan heb ik er een paar weken last van en dan gaat het weer weg. Dit zelfde gebeurt met brain fog, moeilijk scherp kunnen zien, alcohol intolerantie, los zittende tanden, oorsuizen, obstipatie, Is dit herkenbaar?

De klachten waar ik het meest last van heb zijn de brainfog (waardoor concentreren lastig is) en de altijd aanwezige gewrichtsklachten. Die hartklachten zijn ook akelig, maar die treden gelukkig niet heel vaak op.

Verder heb ik twee andere vreemde symptomen, beide op zich best nuttig, die ik wel toeschrijf aan lyme: ik word niet meer gestoken door muggen. Vroeger werd ik aan de lopende band gestoken, nu prikken ze me nooit meer.
Ook ben ik minder gevoelig geworden voor pijn.

meid1988

Re: Het Grote Lyme Symptomen topic

Berichtdoor meid1988 » Wo 17 Apr 2019, 08:28

Een handig onderwerp.

Per persoon zullen de symptomen / klachten verschillen.

Ik heb ook een hele grote lijst van klachten/symptomen.
Ik werd ziek in de vakantie in Frankrijk (Ardeche), met koorts, overgeven, etc. Had veel muggenbulten op mijn lichaam en zwarte puntjes/stipjes/poepjes/etc. op mijn kleding.
Ziek mee naar NL gekomen, een maand ging het daarna goed.
Maar daarna begon alle ellende.
Van het kastje naar de muur en terug werd ik gestuurd, want niemand wist wat ik had.

Ik was en ben nog steeds erg vermoeid, heb veel last van spier- en gewrichtspijn.
Kreeg veel neurologische klachten en het zenuwstelsel werd aangetast.
Bewegen werd minder.
Linkerkant kon veel minder dan rechts.
Probeer met fysio mijn beweging op peil te houden, al lukt dat niet helemaal.
Gewrichten gaan geregeld vast staan, en moeten los gemaakt worden.
Concentratie is flink afgenomen.
Laatste jaar veel last van benauwdheid / hoesten /etc.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”