Dag,
Ik heb al eerder mijn verhaal gedaan hier, toen eigenlijk geen reacties, ik probeer 't nog een keer.
Had allerlei vage neurologische klachten, en werd in die periode gebeten door een teek. Bleek infectie met de borrelia bacterie, door de eerste test, maar later door de vervolgtest toch niet vast gesteld.
Vervolgens in de medische molen vanwege vermoeden op MS. MRI's bleken normaal. En een deel van de klachten is weg, ik vermoed wel enige psychosomatiek.
Wat ik echter over hou is een extreem gevoel van koudheid door m'n hele lichaam. Als het boven de 24/25 graden is heb ik er veel minder last van, maar nu, zo rond de, 20 graden, is het afschuwelijk. Het is net alsof er koud water door me heen stroomt, alsof ik continu natte haren heb, aanraking van kou voelt extreem koud. M'n lichaamstemperatuur is normaal.
Herkent iemand dit? Moet ik hierbij nog aan Lyme denken?
Hoor het heel graag. Ook als je het niet herkent. Dan kan ik me hopelijk gaan richten op wat het wel kan zijn.
Groeten!
Koud
Re: Koud
Een kou intolerantie kan wel degelijk op een Lyme infectie duiden. Ik heb hier zelf ook erg veel last van.
Bij temperaturen onder de 10 graden begint mijn lichaam te shaken alsof het - 10 graden is. Ook net dingen aanraken inderdaad.
Heb je toevallig ook last van het fenomeen van Raynaud? Dat je vingers wit aanlopen. Dat is bij mij ook erger geworden dus hopelijk geen al te koude winter dit jaar.
Het is vaker aan bod gekomen dat borrelia in combinatie met schimmels en co-infecties het bloed 'dikker' maken. Zie het als een auto met te dikke olie in de motor. De bloedomloop is dan dus niet ideaal met name in de smallere aders.
Met name toen ik erg ziek was had ik er nog meer last van. Zodra ik een deurklink van bijvoorbeeld ijzer (buiten) vast greep om open te maken bleef mijn hand nog zeker 15 minuten ijskoud. Op begeven moment was het zo erg dat zelfs een warm bad niet meer hielp. Heb er nog steeds een beetje last van maar gelukkig niet meer zo erg als toen.. Met name na behandelingen bij therapeuten had ik er nog meer last van. Je lichaam is zo heftig in gevecht dat de 'basis' functies worden verstoord. Althans dat is hoe ik het heb ervaren.
Je kunt mij altijd een PB sturen als graag meer info zou willen. Fijn weekend!
Bij temperaturen onder de 10 graden begint mijn lichaam te shaken alsof het - 10 graden is. Ook net dingen aanraken inderdaad.
Heb je toevallig ook last van het fenomeen van Raynaud? Dat je vingers wit aanlopen. Dat is bij mij ook erger geworden dus hopelijk geen al te koude winter dit jaar.
Het is vaker aan bod gekomen dat borrelia in combinatie met schimmels en co-infecties het bloed 'dikker' maken. Zie het als een auto met te dikke olie in de motor. De bloedomloop is dan dus niet ideaal met name in de smallere aders.
Met name toen ik erg ziek was had ik er nog meer last van. Zodra ik een deurklink van bijvoorbeeld ijzer (buiten) vast greep om open te maken bleef mijn hand nog zeker 15 minuten ijskoud. Op begeven moment was het zo erg dat zelfs een warm bad niet meer hielp. Heb er nog steeds een beetje last van maar gelukkig niet meer zo erg als toen.. Met name na behandelingen bij therapeuten had ik er nog meer last van. Je lichaam is zo heftig in gevecht dat de 'basis' functies worden verstoord. Althans dat is hoe ik het heb ervaren.
Je kunt mij altijd een PB sturen als graag meer info zou willen. Fijn weekend!
-
Hé dank voor je reactie.
Ik heb inderdaad het gevoel of het 10 graden kouder is dan het daadwerkelijk is. Ook als ik iets vast pak, op een koude grond zit of tegen een koude leuning zit dan voelt dat veel kouder dan 'vroeger'. Of de wind op de fiets, voor m'n ogen en m'n gezicht lijkt het of het vriest, en de lucht die ik inadem doet pijn aan mijn neus - een combinatie tussen kou en branden.
Maar volgens mij voelt mijn huid niet per se kouder, het is vooral mijn gevoel. Raynaud heb ik niet.
Ik vraag me ook af of het iets neurologisch is of iets mbt de bloedsomloop. Jij suggereert het laatste als ik het zo lees.
Met watvoor therapeuten ben je geholpen geweest?
Ik heb inderdaad het gevoel of het 10 graden kouder is dan het daadwerkelijk is. Ook als ik iets vast pak, op een koude grond zit of tegen een koude leuning zit dan voelt dat veel kouder dan 'vroeger'. Of de wind op de fiets, voor m'n ogen en m'n gezicht lijkt het of het vriest, en de lucht die ik inadem doet pijn aan mijn neus - een combinatie tussen kou en branden.
Maar volgens mij voelt mijn huid niet per se kouder, het is vooral mijn gevoel. Raynaud heb ik niet.
Ik vraag me ook af of het iets neurologisch is of iets mbt de bloedsomloop. Jij suggereert het laatste als ik het zo lees.
Met watvoor therapeuten ben je geholpen geweest?
Zie PB. Stuur hem zometeen 

ik herken ook wel een deel van koud-gevoel.
heb vaak meer lagen kleding aan dan andere, en heb graag soms eerder de kachel aan dan anderen.
mijn zogenoemde kachel van het lichaam is kapot.
ik doe er vaak ook langer over om laagjes uit te doen als het warm is.
heb vaak meer lagen kleding aan dan andere, en heb graag soms eerder de kachel aan dan anderen.
mijn zogenoemde kachel van het lichaam is kapot.
ik doe er vaak ook langer over om laagjes uit te doen als het warm is.
RoelA schreef:Er zijn zomers geweest dat ik thermokleding droeg, zelfs tijdens de hittegolven...
Pas boven de 28 graden in huis voelde het 'aangenaam' aan.
De winters waren natuurlijk helemaal een ramp.
Dus ja, zeker een lyme dingetje...
Sluit ik mij bij aan, de thermostaat 'werkt' niet. zo'n gevoel.
Hopelijk deze winter minder last en minder koud.
Ik herken dit erg, vooral in handen en voeten. Dit terwijl ik voor de eerste Lyme klachten altijd last had van te warme handen en voeten. Ik ben ervan overtuigd dat het door een verminderde bloedsomloop komt. Dit was ook een van de eerste dingen waaraan ik merkte dat het beter met me ging, dat ik hier minder snel last van heb.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”