IgG en IgM hoe zit dat nou?

Ikbenerklaarvoor

IgG en IgM hoe zit dat nou?

Berichtdoor Ikbenerklaarvoor » Wo 15 Jan 2020, 17:07

Ik had in 2002 een bulls eye EM maar ben toen niet behandeld omdat ik geen teek had gezien (wel bij de huisarts geweest, het staat gelukkig in mijn dossier).

Jaren later kreeg ik klachten en uiteindelijk is in 2018 voor het eerst mijn bloed onderzocht op Lyme, en kwam zowel op IgG als op IgM positief terug.

Ik heb ervan begrepen dat een IgG alleen wijst op het ooit in aanraking zijn geweest ermee, dus ook na behandeling blijft die langdurig positief.

En IgM duidt op een actieve infectie? Dus... Na behandeling moet een IgM altijd negatief zijn?
En hoe zit dat voor de diagnose, mijn klachten gingen steeds up en down zou dat dan betekenen dat mijn IgM in de tussentijd ook af en toe negatief was, dwz op dat moment hield de infectie zich rustig? Of werkt dat niet zo?

meid1988

Re: IgG en IgM hoe zit dat nou?

Berichtdoor meid1988 » Vr 17 Jan 2020, 08:44

Beste,

Welkom op het forum.

Via laboratoriumwebsites kun je informatie vinden over de betekenis van IgG en IgM, zie bijvoorbeeld https://www.bloedwaardentest.nl/immunoglobuline-iga-igg-en-igm-infecties.html.

Dat klachten op en neer gaan en zich uitbreiden, is heel herkenbaar bij lyme-patienten.

Heb je na een positieve uitslag een antibiotica-behandeling gehad?

Henriëtte

Re: IgG en IgM hoe zit dat nou?

Berichtdoor Henriëtte » Vr 17 Jan 2020, 13:35

Veelgestelde vragen over tests

Bericht door Henriëtte » Do 29 Mar 2018, 15:07

Wat betekent IgG en IgM?

Er zijn twee typen antilichamen waarop men test: IgM en IgG. IgM wordt door het lichaam als eerste aangemaakt en daarna IgG. Na een beet duurt het enige weken voordat er genoeg antilichamen zijn aangemaakt om aan te kunnen tonen.

IgM verdwijnt meestal weer na enige maanden, maar kan bij Lymeziekte ook aanwezig blijven. Ook kan het voorkomen dat een verdwenen IgM na verloop van tijd weer positief wordt. IgM is volgens sommige deskundigen een aanwijzing voor een persistente actieve infectie. IgM wordt alleen geproduceerd als er kort geleden contact was met het antigeen (de bacterie), omdat de cellen die IgM produceren geen zgn. “immunologisch geheugen”hebben.

IgG kan daarentegen jaren in het lichaam aantoonbaar blijven, ook nadat de bacterie uit het lichaam verdwenen is. Een positieve test op IgG kan dus zowel bij een langer bestaande actieve infectie passen, als bij een genezen infectie. Als er sprake is van een negatieve uitslag noemt men dat seronegativiteit. Aangetoond is dat seronegativiteit bij een actieve infectie voor kan komen.

Testuitslagen alleen kunnen niet gebruikt worden om de diagnose met zekerheid vast te stellen of uit te sluiten. In veel gevallen kan slechts een combinatie van gegevens tot de (meest waarschijnlijke) diagnose leiden. Een genuanceerde vorm van diagnostiek waarbij ook klinische gegevens een belangrijke rol spelen en waarin de verschillende gradaties van zekerheid tot uiting komen is aan te bevelen.

https://lymevereniging.nl/lyme/veelgest ... 7c7fa-ecb3

Henriëtte

Henriëtte

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”