Alleen jeuk, geen vlek

Gordinia

Alleen jeuk, geen vlek

Berichtdoor Gordinia » Ma 27 Jun 2022, 07:08

Hallo,

Ik ben gebeten door een teek, ik voelde het gebeuren en zag daarna een flinke teek in mn been zitten. Zelf verwijderen lukte niet, de teek kroop hierdoor verder in de wond. Een huisarts heeft hem uiteindelijk verwijderd. Dit was in Frankrijk, dus nog een heel gedoe. Nu twee weken later heb ik nog regelmatig veel jeuk in de buurt van de beet. Het wondje zelf jeukt soms ook nog. Ik heb geen rode vlek gezien. Althans, ik dacht het eerst van wel, maar waarschijnlijk is het soms rood door het (ongemerkt) krabben. Het zit ook niet steeds op dezelfde plek.
Ik heb verder ook geen klachten, al heb ik sinds een paar dagen last van mn schouder maar die kan ik ook verrekt hebben.
Het lijkt me dat ik niet besmet ben, maar toch zit het me niet lekker. Want waarom blijft het zo jeuken? Of is dat meer een allergische reactie of zo?

Gordinia

Re: Alleen jeuk, geen vlek

Berichtdoor Gordinia » Vr 08 Jul 2022, 09:40

Nu voel ik me deze week niet fit. Pijn in m'n rug, slap gevoel, last van m'n darmen, beetje hoofdpijn. Geen koorts of verhoging. Wel soms wat rillerig.

Kan dat ermee te maken hebben? Of moet je echt flink koorts en zo hebben?

Ik maak me ook erge zorgen omdat bij het proberen te verwijderen van de teek dat beestje niet mee wilde geven en ik best hard heb getrokken. Nu lees ik dat een teek dan kan gaan spugen en je zo toch infecteren. Dus dan is ie wel binnen 24 uur verwijderd, maar heeft ie misschien toch meer schade aangedaan.

Kan asjeblieft iemand reageren? Ik maak me echt druk en mijn huisarts niet zo.

Gordinia

Berichtdoor Gordinia » Vr 08 Jul 2022, 10:56

Huisarts wil nu een bloedonderzoek doen.

Is voor de zekerheid antibiotica niet beter???

RoelA

Berichtdoor RoelA » Vr 08 Jul 2022, 13:48

Hoi Gordinia,
Vervelend om te horen van je tekenbeet en klachten.
De kans is best aanwezig dat je een borrelia infectie hebt opgelopen gezien je klachten. Koorts of verhoging is meestal niet aanwezig in het beginstadium van Lyme. Dat komt meestal pas later, maar kan ook geheel uitblijven.

Lyme begint over het algemeen met wat vage klachten, meestal meerdere tegelijk, net zoals je beschrijft.
Symptomen komen en gaan, en verplaatsen zich, vooral in de beginfase.
Het migrerende patroon, met goede en slechte dagen, is sterk typerend voor de ziekte van lyme.

Begrijpelijk dat je je zorgen maakt, want weet dat een Borrelia infectie je leven kan ruïneren. Dat is uiteraard niet voor de meeste mensen zo, maar je zult maar net pech hebben...? (zoals de meeste die hier ronddwalen op dit forum)
Huisartsen lijken dit niet helemaal te snappen helaas.

Een bloedonderzoek kun je doen, maar weet dat dit niet alles zegt. Zeker in het beginstadium maakt het lichaam nog onvoldoende antilichamen aan. Een elisa test is afhankelijk van voldoende antilichamen, dus normaliter heeft het niet veel toegevoegde waarde om dit binnen 6 weken na de tekenbeet te doen. Maar ook daarna is de Elisa test ronduit slecht in het detecteren van een actieve infectie.

Tja het is altijd de afweging, nu beginnen met antibiotica, of testen testen testen en wachten tot je (hopelijk?) een positieve uitslag krijgt.
Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt de borrelia bacterie volledig uit te roeien in je lichaam. Je bent vooral aan je arts overgeleverd. En als die het niet serieus neemt dan kan dat flinke consequenties hebben.

Er bestaat natuurlijk een kans dat er een andere oorzaak is voor je klachten, dus je moet voor jezelf afwegen hoe groot het risico is wat je wilt nemen.

Gordinia

Berichtdoor Gordinia » Za 09 Jul 2022, 11:56

Bedankt voor je uitgebreide en heldere reactie, Roel.

Ik wacht in ieder geval met bloedprikken, als dat nu geen zin heeft. Mijn huisarts zei zoiets ook. Verder vind ik het heel moeilijk om te beslissen wat nu te doen. Ik ga er goed over nadenken en hopelijk neem ik de juiste beslissing.

Len

Berichtdoor Len » Vr 14 Jul 2023, 19:23

Heb je al wat besloten?

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”