Is dit een EM? Heb ik lyme?

Katie

Is dit een EM? Heb ik lyme?

Berichtdoor Katie » Wo 04 Feb 2015, 09:01

Na dit alles gelezen te hebben, ben ik benieuwd of jullie dit zien als een tekenbeet , anderhalf jaar geleden opgelopen.
Momenteel wordt mijn bloed onderzocht in het lab van het KG in Haarlem en bij Inatoss in Oss.
Veel mensen die hem gezien hebben zeggen dat het verdacht veel op een tekenbeet lijkt.
Ik heb veel klachten, reumatisch en neurologisch, zoals mijn korte termijngeheugen wordt steeds slechter, ik loop niet recht, struikel overal over en als ik een woord typ dan gebruik ik wel de juiste letters maar in de verkeerde volgorde, zoals:
vlek, typ ik dan velk.

Mijn zicht en gehoor gaan hard achteruit, hebben jullie een idee? Ik ben ook zoooooo moe dag en nacht....Afbeelding De dag dat ik hem ontdekte.....
Sorry de foto is wat onduidelijk.......Afbeelding

2 dagen later, allemaal bultjes erbij... de plek zelf is ineens helemaal verbleekt maar je ziet nog de ring eromheen als je goed kijkt..Afbeelding

Leia
Moderator

Re: Is dit een EM? Heb ik lyme?

Berichtdoor Leia » Wo 04 Feb 2015, 09:26

Beste Katie, hartelijk welkom op het lymeforum en voor het plaatsen van je bericht. Ik heb voor jouw vraag een nieuw onderwerp aangemaakt.

Leia, moderator

Katie

Berichtdoor Katie » Wo 04 Feb 2015, 09:36

Dankjewel Leia, ik hoop dat er wat reacties komen, ik voel me echt ziek momenteel, en wacht dus op de uitslagen van huisarts en lab in Oss....pffffff wachten duurt lang.

Maddy

Berichtdoor Maddy » Wo 04 Feb 2015, 09:45

Hoi Katie.

Welke testen zijn er gedaan (Elisa of LTT)?

Is er op Borrelia en op Co-infecties getest (bv. Bartonella)?

Katie

Berichtdoor Katie » Wo 04 Feb 2015, 09:54

Hoi Maddy
Ik heb geen flauw idee waar ze op testen, de huisarts zei alleen dat ze een basis test doen en als daar niets uitkomt is het niet nodig een blot test te doen.
In oss hebben ze getest op veel dingen, maar weet even niet zo gauw welke....Dat weet ik pas als ik de uitslag krijg zo rond 12 februari dus het blijft spannend,
Toen ik de beet net had, zei de vervangende huisarts dat ie antibiotica móest geven maar het niet deed omdat het buiten te warm was. Snap jij het nog?

Maddy

Berichtdoor Maddy » Wo 04 Feb 2015, 10:20

Ik ga er van uit dat het een Elisa test is omdat je ook over een blot test praat die men niet wil doen als de test negatief is.

Deze testen zijn zeer onbetrouwbaar en gezien je verhaal, was je besmetting waarschijnlijk al anderhalf jaar terug. Een Elisa test reageert op antistoffen die chronisch lyme patiënten helaas maar al te vaak niet meer aanmaken.
De HA zegt dan, mw. test is negatief, dus u heeft geen lyme!

Naast de Borrelia bacterie is de teek vaak ook besmet met andere bacteriën en/of virussen, waar je ook op moet laten testen.

Een goede lyme arts zet al jou klachten op een rijtje en weet dan op welke bacteriën/virussen hij moet laten testen.
De beste testen doen ze bij het IMD in Belijn en het Deutsches Chroniker labor (hier doen ze titer bepalingen).

Bij regulier artsen kom je echt niet verder, wees dus verstandig!
Laatst gewijzigd door Maddy op Wo 04 Feb 2015, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Katie

Berichtdoor Katie » Wo 04 Feb 2015, 10:25

Hoi Maddy, ik wil graag verstandig doen maar waar vind ik IMD ? Sorry ik weet er nog maar weinig vanaf...

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 04 Feb 2015, 10:36

Toen ik de beet net had, zei de vervangende huisarts dat ie antibiotica móest geven maar het niet deed omdat het buiten te warm was. Snap jij het nog?

Bij Lyme wordt Doxycycline voorgeschreven, dat heeft als bijwerking dat je overgevoelig voor licht kunt zijn, gemakkelijk verbranden etc. Waarschijnlijk was dat de -slechte- reden van de huisarts.

De testen van Innatoss zullen zeer zeker een indicatie gaan geven bij besmetting, hopen dat je huisarts meewerkt, als het wijst op een besmetting.

Katie

Berichtdoor Katie » Wo 04 Feb 2015, 10:42

Dankjewel Eus, dan wacht ik de testen van Inatoss maar even af en kijk dan wat ik ga doen....

Josie

Berichtdoor Josie » Wo 04 Feb 2015, 16:17

Hoi Katie,

Het is lastig te zien vanaf een foto, ondanks dat je goede foto’s hebt gemaakt.
Heb je nog wat extra info over de plek? Is de foto van 1,5 jaar geleden of van nu? Was de tekenbeet 1,5 jaar geleden? Is de plek groter geworden en daarna bleker? Hoe lang zit de plek er al? Zit het meer óp de huid of meer ín de huid?

Voor mij, voor zover te zien vanaf een foto, lijkt het er ook op dat het een EM is, maar ik ben geen arts… :?
Hier staan foto’s van een EM, misschien herken je er wat van?:
https://www.google.nl/search?q=erythema ... GyUejjgJAN

Als het een EM is, dan heb je zekerheid dat het Lyme is, dat is al het beste bewijs. Testen is dan overbodig, je huisarts moet dan meteen antibiotica voorschrijven. Zeker gezien je klachten én je tekenbeet. Dit staat gewoon in de reguliere richtlijn die door huisartsen gebruikt wordt.

Wat je beschrijft lijkt er op dat je vervangend huisarts de plek al heeft gediagnosticeerd als EM (dus Lyme) en je daarvoor antibiotica voor wilde schrijven, maar om een onzinnige reden (warm weer :?) niet heeft doorgezet? :shock:

Wachten op de uitslagen van de tests voordat je start met antibiotica is niet nodig. Misschien toch beter zo snel mogelijk behandelen óf een proefbehandeling gezien je beet, je plek en je klachten om te kijken of je verbetering in je klachten merkt? Desalnietemin lijkt het me nuttig dat je tests hebt gedaan voor (mogelijk) extra duidelijkheid.

Josie
Laatst gewijzigd door Josie op Wo 04 Feb 2015, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”