Cognitieve stoornissen

Daisy

Cognitieve stoornissen

Berichtdoor Daisy » Zo 08 Mar 2015, 17:47

Wat is een cognitieve stoornis?

Cognitieve functies worden ook wel ‘kennende functies’ genoemd. Hiermee bedoelen we functies die te maken hebben met het verwerken van informatie en je in staat stellen tot leren, intelligent gedrag. Bijvoorbeeld aandacht en concentratie, oriëntatie, waarnemen, denken, inprenten, herinneren, plannen maken, problemen oplossen, handelen, vaardigheden, het nemen van initiatieven en inzicht in de eigen situatie. Een cognitieve stoornis is een stoornis in een of meer cognitieve functies.

Een cognitieve stoornis kan tijdelijk of blijvend zijn. Tijdelijke cognitieve stoornissen komen bijvoorbeeld voor bij psychische problemen zoals depressie. Ook kunnen ze een lichamelijke oorzaak hebben, bijvoorbeeld een ontregelde stofwisseling of een blaas- of longontsteking. Vooral oudere mensen zijn hier gevoelig voor. Voorbeelden van blijvende stoornissen zijn de diverse vormen van dementie, de ziekte van Korsakov en de gevolgen van ander niet aangeboren hersenletsel.

Niet aangeboren hersenletsel
Niet aangeboren hersenletsel kan verschillende oorzaken hebben. Enkele voorbeelden zijn:

•een verkeersongeval;
•een hard voorwerp of klap tegen het hoofd;
•een virus of bacteriële infectie;
•een herseninfarct;
•een hersentumor of door de behandeling daarvan;
•vergiftiging door brand, alcohol of drugs;
•zuurstofgebrek door verdrinking of verstikking;
•ziektes zoals de ziekte van Parkinson en MS.

Tja en daar zit ik dan mee. Misschien had ik dat altijd al sinds ik Lyme heb, maar ik probeerde er gewoon geen aandacht aan te besteden. Maar ik ga daar hoelanger hoe meer daar het meeste last van krijgen.
Ik kan gewoon geen 2 dingen tegelijk doen, iets wat me vroeger gemakkelijk af ging. Ook komen er vaak teveel prikkels op mij af die ik niet kan handelen.
TV aan? Als er dan ook nog mensen ertussendoor praten of tegen mij dan wordt het me al teveel en moet het geluid zachter. enz. enz. Ik kan nog veel meer voorbeelden geven maar jullie kennen dit vast wel. Heel lastig allemaal.

Daisy
PS
Ik heb alleen wat schrijffoutjes gecorrigeerd. Ja mijn lymehoofd hè? :oops:
Laatst gewijzigd door Daisy op Ma 09 Mar 2015, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Luister naar je lichaam.

San233

Re: Conitieve stoornissen

Berichtdoor San233 » Ma 09 Mar 2015, 12:06

Ja, ik herken deze problemen zeker ook.

Ik weet niet of je dit artikel al kent, ik had het eerder bij een ander onderwerp geplaatst: http://psychopharmacologyuvt.pbworks.com/w/page/75203936/Ziekte%20van%20Lyme%20en%20Cognitief%20Funtioneren

Sterkte!

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 09 Mar 2015, 13:18

Ja San,
Ik ben blij dat jij dit artikel ook hebt gevonden!!!
Ik wilde er niet direct mee komen, maar het later plaatsen. Ik moet alles nu stap voor stap doen.
Maar het is helemaal up to date! Het is een onderzoek wat in 2014 pas is afgerond.
Dus ze zijn wel bezig met Lymeonderzoeken en wat het met een patiènt kan doen. Het beheerst echt je leven. :roll:

Ik moest alles eerst eens laten bezinken toen ik dat artikel heb gelezen.
Echt een aanrader!

Daisy
Luister naar je lichaam.

San233

Berichtdoor San233 » Ma 09 Mar 2015, 14:15

Ja, het is wel goed om te weten dat men (in dit geval medisch psychologen) er mee bezig is. Ook vind ik het fijn om te lezen dat alle rare klachten die ik ondervind echt door de Lyme komen, en dat ik niet gewoon gek aan het worden ben. ;)

Dat je dingen lang moet laten bezinken dat heb ik ook. Vaak duurt het dagen, weken of nog langer voor ik iets goed en wel overdacht heb, aan dingen moet wennen etc. Of voordat ik een beslissing over iets neem, allemaal erg vermoeiend.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 09 Mar 2015, 14:57

Hoi San,
Fijn te lezen dat ik niet alleen dat idee heb! Ik lees op dit forum best veel van herkenning, maar ik heb niet echt veel pijnen maar hoofdzakelijk die cognitieve stoornissen. En dan wekelijkse migraine. ( ook geen pretje natuurlijk)
En ook ik had het idee ´gek´ te worden. Nu na zoveel jaar ben ik een beetje gewend aan mijn ´gek´ zijn. hahaha! En mijn huisgenoten ook. Ik doe heel veel op mijn eigen tempo, maar het gekke is dat ik soms van die dagen heb dat ik helemaal weer ´normaal´ functioneer.
En dat vind ik nog het verwarrends! :roll:
Heel vaak dacht ik dat het lag aan de genezing, maar het nare gevoel komt weer terug de volgende dag, zodra ik op zo´n normale dag weer vanalles heb gedaan. Het gevoel blijft dus nooit lang aanhouden.
Dan kunnen mijn man en dochter wel zeggen: "Doe rustigaan, want morgen lig je weer plat." Maar ik laat mij zo'n goede dag niet afnemen en ik geniet er dan van, de dagen daarna neem ik op de koop toe.

Het vervelende ervan is dat als er visite komt en ik eigenlijk die vele prikkels niet aan kan, ik daar niets van laat merken. Dus anderen die mij niet dagelijks zien weten eigenlijk niet dat het slecht met me gaat.
Ik vind dit wel een moeilijk dingetje hoor!
Hoe ga jij daarmee om?

Daisy
PS
Ik was ook zo verrast doordat de medisch psychologen er wel een studie van hebben gemaakt. Dus ooit komt er nog erkenning voor onze cognitieve problemen. ;)
Luister naar je lichaam.

San233

Berichtdoor San233 » Ma 09 Mar 2015, 19:40

Hoi Daisy,

Hoofdpijn heb ik ook geregeld, maar gelukkig niet wekelijks. Soms wel dagen achtereen, maar dan soms weken niet. Die hoofdpijnen zijn echt geen pretje. Verder heb ik ook niet veel lichamelijke pijn meer (wel gehad), maar wel gewrichtspijnen. Maar ik moet zeggen dat ik duizend keer liever lichamelijk pijn heb.

Het is bij mij ook zo dat ik me soms normaal voel, maar dat duurt meestal kort. En het is juist ook het erge, dat je alles door hebt als je gekke dingen doet, zegt of voelt. Soms komt dat besef dan pas later, maar door hebben doe ik het wel. Mijn enige troost is dan dat ik weet dat het door de Lyme komt.

Anderen er niets van laten merken als ik de drukte, geluid etc. niet aan kan, lukt me helaas niet. Dus niet altijd een pretje voor mijn omgeving. Ik vind het knap dat het je lukt om anderen er niets van te laten merken!

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Ma 09 Mar 2015, 23:47

Hallo Daisy,

Fijn dat je dit onderwerp aansnijdt.

Ik denk dat velen er problemen mee hebben. In den beginne had ik daar zeker geen last van. Ik had meer de "orthopedische lyme" met ook veel huidproblemen. Het laatste jaar kamp ik ook met cognitieve problemen en avondlijke aanvallen van "geintoxiceerd zijn". Ik weet niet of het van lyme komt want lyme brengt zo een maatschappelijke zorgen mee: geen hulp krijgen , vernederd worden, werk kwijt. Jaren zo een stress en pijn en gebrek aan respect knauwen ook aan je hersenen.
(Vernederd vond ik de opmerking: nou je bent je werk kwijt omdat men je buiten wou. Dat was helemaal niet waar, integendeel, mijn baas heeft het enorm voor mij opgenomen. Maar je bent ziek en je krijgt dan nog een grote vrachtwagen vernederingen over je heen)

Prikkels kan ik ook niet meer zo goed aan. Vaak manifesteert zich dat bij mij met een terugslag. Op het moment zelf heb ik er dus weinig problemen mee, maar daarna lijken mijn hersenen al de prikkels niet meer te kunnen verwerken. :?

paperwhite

Re: Cognitieve stoornissen

Berichtdoor paperwhite » Wo 11 Mar 2015, 21:34

Vandaag heb ik er dus wel even last van. Morgen ga ik naar een huisje kijken, maar ik ben het ardes vergeten :mrgreen: :lol:

Daisy

Berichtdoor Daisy » Wo 11 Mar 2015, 22:07

hahaha! Ja hoor herkenning! Ach we moeten er maar mee leren leven toch? Dus een beetje zelfspot kan geen kwaad. :lol:

Ik merk het als er meerdere in mijn omgeving gesprekken met mij voeren ik heel snel de draad kwijtraak. 1 op 1 gaat goed, nou ja beter. Ik moet altijd later de dingen herkauwen (zo noem ik het maar) en het dan in mijn hersens het op zijn plaats brengen. Schrijven lukt me beter dan praten, hoewel anderen het nooit merken aan mij.
Ik krijg het wel heel snel warm onder de conversatie het kost mij duidelijk veel energie. Voor de Lyme nooit geen last van gehad.

Jammer paper, dat je het niet getroffen heb met je buren. (dat was jij toch?) mmm weer zo´n voorbeeld. :roll: Dus nu naar een andere woning kijken, ik hoop dat het je lukt.
Laatst gewijzigd door Daisy op Wo 25 Mar 2015, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Luister naar je lichaam.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Do 12 Mar 2015, 10:39

Hallo Daisy,

Er eens goed mee lachen, lucht ook op. Het huisje werd gespot door een vriendin met fibromyalgie, maar die heeft ook last van cognitieve stoornissen. :lol: Hopelijk vinden we onze weg nog terug. Vroeger gingen we al eens een taartje eten, maar nu volgen we allebei al enkele jaren een suikerarm en zuurverlagend dieet.

Ik heb erg nare buren. Ze hebben nooit gewerkt. Ze sleuren en sjouwen met oude meubelen, ontmantelen en verzagen die en dan gaat dat de kachel in. Hij leeft al heel zijn leven van de ziektewet wegens ruglijden, maar kasten en zetels verslepen en verzagen kan hij wel. En dan te bedenken dat zoveel lijdende lymepatiënten geen uitkering krijgen terwijl zo een overlastparasieten al heel hun leven een uitkering krijgen. Zij gaan met hun Range Rover afval ophalen...

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”