Cognitieve functies worden ook wel ‘kennende functies’ genoemd. Hiermee bedoelen we functies die te maken hebben met het verwerken van informatie en je in staat stellen tot leren, intelligent gedrag. Bijvoorbeeld aandacht en concentratie, oriëntatie, waarnemen, denken, inprenten, herinneren, plannen maken, problemen oplossen, handelen, vaardigheden, het nemen van initiatieven en inzicht in de eigen situatie. Een cognitieve stoornis is een stoornis in een of meer cognitieve functies.
Een cognitieve stoornis kan tijdelijk of blijvend zijn. Tijdelijke cognitieve stoornissen komen bijvoorbeeld voor bij psychische problemen zoals depressie. Ook kunnen ze een lichamelijke oorzaak hebben, bijvoorbeeld een ontregelde stofwisseling of een blaas- of longontsteking. Vooral oudere mensen zijn hier gevoelig voor. Voorbeelden van blijvende stoornissen zijn de diverse vormen van dementie, de ziekte van Korsakov en de gevolgen van ander niet aangeboren hersenletsel.
Niet aangeboren hersenletsel
Niet aangeboren hersenletsel kan verschillende oorzaken hebben. Enkele voorbeelden zijn:
•een verkeersongeval;
•een hard voorwerp of klap tegen het hoofd;
•een virus of bacteriële infectie;
•een herseninfarct;
•een hersentumor of door de behandeling daarvan;
•vergiftiging door brand, alcohol of drugs;
•zuurstofgebrek door verdrinking of verstikking;
•ziektes zoals de ziekte van Parkinson en MS.
Tja en daar zit ik dan mee. Misschien had ik dat altijd al sinds ik Lyme heb, maar ik probeerde er gewoon geen aandacht aan te besteden. Maar ik ga daar hoelanger hoe meer daar het meeste last van krijgen.
Ik kan gewoon geen 2 dingen tegelijk doen, iets wat me vroeger gemakkelijk af ging. Ook komen er vaak teveel prikkels op mij af die ik niet kan handelen.
TV aan? Als er dan ook nog mensen ertussendoor praten of tegen mij dan wordt het me al teveel en moet het geluid zachter. enz. enz. Ik kan nog veel meer voorbeelden geven maar jullie kennen dit vast wel. Heel lastig allemaal.
Daisy
PS
Ik heb alleen wat schrijffoutjes gecorrigeerd. Ja mijn lymehoofd hè?