Huisarts is een leek op het gebied van een teek

Daisy

Huisarts is een leek op het gebied van een teek

Berichtdoor Daisy » Vr 01 Mei 2015, 10:41

Ik wil hier even een ervaring kwijt.
Ikzelf ben getest door een lymedeskundige.
En weet inmiddels dat ik daarmee erg geluk heb gehad, want er zijn mij heel wat foute diagnoses en onderzoeken bespaart gebleven.

Daardoor ben ik in staat erg oplettend te zijn naar andere toe, die ineens onverklaarbare klachten krijgen na een insectenbeet, ik stuur ze gelijk naar de huisarts ( als ze dit willen natuurlijk) ;) voor onderzoek naar lyme.
Zo ook bij een buurvrouw, zij is een natuurfotograaf en maakt al jaren foto's van plantjes die ze in de bossen vind.
Nu was ik bij haar en ze vertelde me over een plek op haar enkel die vreselijk jeukte maar zo erg dat ze er al dagen niet van kon slapen. Er verscheen een rode kring om deze plek.
Ik heb gelijk haar een foto van die enkel laten maken als bewijs want wie weet was dit wel een teek geweest.
We hebben het laten rusten wat je maakt niet direct de link omdat ik niet wist dat teken ook jeukende plekken kunnen veroorzaken.

Een week later was ik weer bij haar en ze vertelde me dat ze griepverschijnselen had. Dat liet bij mij de alarmbellen rinkelen. De plek was er nog zelfs na 3 weken!
Dus vertelde ik haar dat ze erop moest aandringen om een bloedonderzoek naar borrelia te laten doen.
Ze is ermee naar de huisarts gegaan en die stuurde haar terug met een zalfje tegen de jeuk.En de mededeling dat er begin Maart nog geen teken waren! :shock: Dus zij was gerustgesteld. Ja zo gaat dat, je bent als patiënt blij wanneer je arts die het toch kan weten je met een geruststellende diagnose ( het is een muggenbeet mevrouw vrij onschuldig) naar huis stuurt.

Maar ze had aan mij -als verontrustende lymepatiënte die haar vertrouwen een klein beetje kwijt is geraakt aan deze huisarts- een goeie..... :evil:
Ik heb haar verhalen verteld over de huisartsen dat deze niet altijd alert zijn op deze symptomen en je vaak afschepen met zo'n voor hun onschuldige aandoening. Maar ik had in diezelfde week al 2 teken op mijn hond gevonden, dus waren er al wel teken begin Maart.
Ik moest bij deze huisarts geweest voor mezelf voor iets anders, en heb hem verteld over de gevonden teken en dat ze er wel degelijk waren, en hem verteld over mijn buurvrouw!
Toen heeft hij haar teruggebeld en alsnog een bloedonderzoek laten doen. Na de uitslag van dat bloedonderzoek van deze buurvrouw was er positief getest! Ze had LYME!!!
Maar inmiddels waren er al 2 maanden verstreken sinds die beet.
Aan de andere kan maar goed ook want als je direct een bloedonderzoek laat doen zijn er nog geen antistoffen gevonden en krijg je een (vals)negatieve uitslag.
Dus in dit geval was het een gelukje!
Wat schetst mijn verbazing toen ze heel enthosiast vertelde dat ze een antibiotica kuur heeft gekregen van 5 dagen!!! :o
Hoezo - een huisarts is een leek op het gebied van een teek- ?! waar zijn dan die richtlijnen van ILADS dan voor? Doen ze daar dan niets mee?

wordt vervolgd..... want ze is nu met mijn advies voor een langere kuur volgens de richtlijnen terug naar de huisarts.
Het is toch raar dat wij onze huisarts moeten attenderen op zoiets belangrijks wat je leven kan beïnvloeden? Het is toch geen griepje? Voorkomen is beter dan genezen, waarom bij twijfel niet gelijk aan de A.B.?

Daisy
Luister naar je lichaam.

Josie

Re: Huisarts is een leek op het gebied van een teek

Berichtdoor Josie » Za 02 Mei 2015, 07:00

Goed gedaan Daisy! :D
Het is belangrijk dat we als patiënt onze huisartsen voorlichten! :evil:

Jouw actie stelt me ook gerust! :) Want soms voelde ik me een beetje bezorgd bij jouw berichtjes wanneer ik ze las, vanwege dat ik uit veel van je berichten de indruk krijg alsof je mensen graag adviseert om geen antibiotica te gebruiken en niet naar een arts te gaan... Dat schrijf je helemaal niet letterlijk, het kwam alleen op mij zo over, kan dus aan mij liggen. ;) Omdat je jouw enthousiasme over alternatieve therapieën en over jouw therapeut veelvuldig duidelijk laat horen. Hoe kijk je daar tegenaan?
Veel beterschap gewenst voor je buurvrouw!

Josie

Daisy

Berichtdoor Daisy » Za 02 Mei 2015, 10:38

Oh sorry als ik zo overkom! Dat is niet mijn bedoeling.
Ik ben blij dat je dit schrijft Josie. Ik hou ervan om open en eerlijk t/o elkaar te zijn met respect voor een ander.

Toen ik bij mijn therapeut kwam en die lyme ontdekte, wist ik nieteens wat Lyme nou precies was. Wel had ik natuurlijk de gebruikelijke voorlichting gelezen maar verder was ook ik 'een LEEK op het gebied van een TEEK'. ;)
Als mijn huisarts het bij mij had geconstateerd had ik zéker zijn raad opgevolgd en een antibiotica kuur geaccepteerd. Ik ben niet tegen een A.B. kuur.
Juist in de eerste fase is dit HET MIDDEL, en kan je voor heel veel narigheid behoeden. Ik adviseer het mijn dochter die 2 kinderen heeft ook, mocht je iets verdachts zien op de huid bij je kinderen of bij jezelf, schroom niet ga naar de arts en vraag DIRECT om een A.B. kuur, laat je niet afschepen met we wachten eerst even de klachten af.

Maar bij mij was het een héél ander verhaal. Mijn therapeut waar in onder behandeling was vanwege mijn klachten van migraine hoofdklachten cognetieve storingen en een groot vitamine en mineralentekort, kwam er dus achter dat ik Lyme had. Warschijnlijk daardoor ook mijn klachten.
Ook hij is geen tegenstander van antibiotica, maar zoals ik het hiervoor had beschreven alleen in het begin van de infectie.
Bij mij was het al chronisch geworden, dat kon hij meten en heeft ook mijn bloed laten onderzoeken, uitslag chronische neuroborreliose in een laat stadium!
Ik moest deze al zeker 5 jaar (nu 2 jaar geleden) al hebben opgedaan. Want v.a. die tijd was ik aan het kwakkelen geraakt, en waarschijnlijk de tekenbeet niet opgemerkt.

Trouwens...iemand van dit forum "Bordelia" heeft dezelfde therapeut als ik en hij kreeg wel een A.B. kuur geadviseerd en is daardoor samen met natuurlijke ondersteunende middelen, helemaal genezen.
Dus ik hoop dat het nu is rechtgezet dat ik niet anti A.B. kuren ben, maar bij mij in dit late stadium heeft het geen zin meer. Ik heb genoeg verhalen gelezen en ook heb ik contact met diverse lymepatienten die deze kuren moeten onderbreken omdat hun lichaam het niet meer aankan.

Maar iedereen moet zijn eigen weg hierin vinden, en daar heb ik ook alle begrip voor. Ik heb respect voor diegene die zulke moeilijke en zware kuren moeten doorstaan.
Ik steun zelfs diverse lymepatiënten hierin.
Maar bedankt voor je bericht. ;)

Daisy
Luister naar je lichaam.

Josie

Berichtdoor Josie » Wo 06 Mei 2015, 10:56

Daisy, ik ben blij met je antwoord! :D

Waarom denken jij en jouw therapeut dat antibiotica bij jou geen zin heeft?
Je schrijft dat je al 5 jaar aan het kwakkelen bent… :(
Een therapeut zelf kan geen antibiotica voorschrijven, dat kunnen alleen artsen.

Josie

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”