Ikzelf ben getest door een lymedeskundige.
En weet inmiddels dat ik daarmee erg geluk heb gehad, want er zijn mij heel wat foute diagnoses en onderzoeken bespaart gebleven.
Daardoor ben ik in staat erg oplettend te zijn naar andere toe, die ineens onverklaarbare klachten krijgen na een insectenbeet, ik stuur ze gelijk naar de huisarts ( als ze dit willen natuurlijk)

Zo ook bij een buurvrouw, zij is een natuurfotograaf en maakt al jaren foto's van plantjes die ze in de bossen vind.
Nu was ik bij haar en ze vertelde me over een plek op haar enkel die vreselijk jeukte maar zo erg dat ze er al dagen niet van kon slapen. Er verscheen een rode kring om deze plek.
Ik heb gelijk haar een foto van die enkel laten maken als bewijs want wie weet was dit wel een teek geweest.
We hebben het laten rusten wat je maakt niet direct de link omdat ik niet wist dat teken ook jeukende plekken kunnen veroorzaken.
Een week later was ik weer bij haar en ze vertelde me dat ze griepverschijnselen had. Dat liet bij mij de alarmbellen rinkelen. De plek was er nog zelfs na 3 weken!
Dus vertelde ik haar dat ze erop moest aandringen om een bloedonderzoek naar borrelia te laten doen.
Ze is ermee naar de huisarts gegaan en die stuurde haar terug met een zalfje tegen de jeuk.En de mededeling dat er begin Maart nog geen teken waren!

Maar ze had aan mij -als verontrustende lymepatiënte die haar vertrouwen een klein beetje kwijt is geraakt aan deze huisarts- een goeie.....

Ik heb haar verhalen verteld over de huisartsen dat deze niet altijd alert zijn op deze symptomen en je vaak afschepen met zo'n voor hun onschuldige aandoening. Maar ik had in diezelfde week al 2 teken op mijn hond gevonden, dus waren er al wel teken begin Maart.
Ik moest bij deze huisarts geweest voor mezelf voor iets anders, en heb hem verteld over de gevonden teken en dat ze er wel degelijk waren, en hem verteld over mijn buurvrouw!
Toen heeft hij haar teruggebeld en alsnog een bloedonderzoek laten doen. Na de uitslag van dat bloedonderzoek van deze buurvrouw was er positief getest! Ze had LYME!!!
Maar inmiddels waren er al 2 maanden verstreken sinds die beet.
Aan de andere kan maar goed ook want als je direct een bloedonderzoek laat doen zijn er nog geen antistoffen gevonden en krijg je een (vals)negatieve uitslag.
Dus in dit geval was het een gelukje!
Wat schetst mijn verbazing toen ze heel enthosiast vertelde dat ze een antibiotica kuur heeft gekregen van 5 dagen!!!

Hoezo - een huisarts is een leek op het gebied van een teek- ?! waar zijn dan die richtlijnen van ILADS dan voor? Doen ze daar dan niets mee?
wordt vervolgd..... want ze is nu met mijn advies voor een langere kuur volgens de richtlijnen terug naar de huisarts.
Het is toch raar dat wij onze huisarts moeten attenderen op zoiets belangrijks wat je leven kan beïnvloeden? Het is toch geen griepje? Voorkomen is beter dan genezen, waarom bij twijfel niet gelijk aan de A.B.?
Daisy