Een klein mini/nimf/teekje in mijn been

Daisy

Een klein mini/nimf/teekje in mijn been

Berichtdoor Daisy » Za 06 Jun 2015, 11:34

Zo geniet ik van een heerlijke camping vakantie midden in de bossen van Heerenveen, en zo heeft mijn hond al 8 teken op zich gekregen.
Dus ik ben extra alert op deze kleine (mini)monstertjes!!! :twisted:
En ja hoor.... op de laatste dag zit er een mininimfje op mijn onderbeen. Terwijl ik mijzelf altijd met een paar druppels tee treeolie insmeer.
Helaas.... het zat al vast in mijn huid al leek het op een klein vastgeplakt vliegje, maar door mijn kennersvlak op dit gebied had ik hem opgemerkt. GELUKKIG!!!
Ik wil geen risico nemen of het wel of niet een besmette teek is geweest, dus leek het mij verstandiger om gelijk een A.B kuur bij de huisarts te vragen. Maar.....zoiets gebeurt natuurlijk altijd in het weekend!
Dus.... wat kan ik doen? Wachten tot Maandag? Of een weekend arts, maar dan moet ik ook nog eens een andere huisarts die dan dienst heeft gaan overtuigen, terwijl mijn eigen huisarts er wel voor open staat.

Wie weet er raad?

Daisy
Het was de kleinste op de foto.
Bijlagen
de teken.jpg
de teken.jpg (7.27 KiB) 8588 keer bekeken
Luister naar je lichaam.

NMDA

Re: Een klein mini/nimf/teekje in mijn been

Berichtdoor NMDA » Za 06 Jun 2015, 13:33

Geeft maar weer eens aan hoe snel en onopgemerkt dit kan gebeuren met die nimfen. Persoonlijk heb ik bij mezelf nog nooit een teek aangetroffen dus het is destijds waarschijnlijk ook een nimf geweest die de oorzaak is geweest van mijn eigen klachten.

Welk merk Tea Tree olie gebruik je eigenlijk? Het beste is gewoon een 100% pure variant te verdunnen in een "drager olie". Het is overigens van zich zelf ook een erg breed antimicroob middel en kan dus ook intern als antibiotica dienen (heel erg brede werking). Is wel een van de meer krachtigere oliën dus sowieso altijd verdunt nemen. ;)

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 08 Jun 2015, 14:26

Ik ben vanmorgen naar mijn huisarts geweest en kon een 1 dags kuur krijgen van 200 mg Doxycycline. :shock:
Ik was het er niet mee eens vond het belachelijk kort, maar kreeg niet meer omdat het binnen de 72 uur is. Ik kon hem niet overhalen meer te geven, dus ik ga vandaag gelijk weer naar mijn eigen alternatief arts die is beter op de hoogte van de ernst ervan. Ik mocht ook gelijk komen en dat stelt me gerust.

Natuurlijk heb ik mijn andere supplementen verhoogt en de 200mg Doxy ingenomen. Nu maar afwachten.
Maar artsen zijn écht leken op gebied van teken, dat bewijst dit maar weer eens.

Het begon al slecht omdat bij het afspraak maken de assistente al vroeg of er ook een rode kring om de tekenbeet heen zat. Nee zei ik nog niet en daar ga ik ook niet op wachten! Ik wil dit met de huisarts bespreken! Dus ik wist al genoeg, hun richtlijnen zijn nog van de oude stempel!!!!
Ik heb dit voorval gemeld bij mijn huisarts.
Gezegd dat dit een verkeerde aanpak is, ik ben dan doortastend genoeg maar dat komt omdat ik er meer over weet.
Maar iemand die dit niet weet wordt zomaar weer naar huisgestuurd, en is dan nog opgelucht ook.
Zo hanteren ze dus nog steeds de allang achterhaalde richtlijn. En dan die ene dag Doxy....? Belachelijk!
En zo worden mensen dus onnodig ziek! Want komen ze misschien maanden later met klachten denken ze alllang niet meer aan die tekenbeet. En de arts ook niet. :ugeek:
Maar ik neem weer mijn gezondheid in eigen hand. Ik ben tenslotte verantwoordelijk voor mijn eigen lichaam.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 09 Jun 2015, 14:39

Daisy schreef:Maar iemand die dit niet weet wordt zomaar weer naar huisgestuurd, en is dan nog opgelucht ook.

Al die arme nietsvermoedende mensen, zo was ik 5 jaar geleden ook, toen ging ik netjes weer naar huis, wachtend op een grotere EM.
Het heeft me mijn gezondheid gekost. (en nog veel meer)

Ik denk wel eens dat er eigenlijk een postbus 51 spotje zou moeten komen met de waarschuwing:
" Gebeten door een teek?
Vraag binnen 12 uur een antibioticum kuur bij uw huisarts"

Maar nee, wij moeten het doen met de belachelijke slogan:
" Heb je een teek, pak h'm beet"

Daisy schreef:dus ik ga vandaag gelijk weer naar mijn eigen alternatief arts die is beter op de hoogte van de ernst ervan.

Ja, als je niet adequaat geholpen wordt door onze zgn. gezondheidszorg, kun je beter een andere weg inslaan.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Di 09 Jun 2015, 15:03

Haha, helemaal mee eens Sproetje. :D
Binnen 12 uur een A.B? Mijn huisarts zei binnen 72 uur. Ik hoor en lees zoveel verschillende dingen, dat ik gewoon geloof dat er nog steeds allemaal eigen meningen hierover bestaan.
Mijn huisarts zei ook dat er nog geen echt wetenschappelijke bewijzen zijn hoe er behandeld moet worden....ppppfffff daarvoor ga je naar een huisarts. :?
Maar ik trek ook hier weer mijn eigen plan net als wat ik bij de vorige onopgemerkte tekenbeet van jaren geleden heb gedaan. En ook dat heeft goed uitgepakt.

Het gekke van dit verhaal van mij is, dat ik me net een paar weken bijna klachtenvrij voelde. Ik wilde nog even wachten met het opschrijven al popelde ik om eindelijk mijn succesverhaal hier te kunnen plaatsen, maar eerst nog even een paar weken vakantie nemen en afstand nemen van de Lyme, hoe moeilijk dat natuurlijk is, maar het lukte me dit keer, totdat...... op de laatste dag die tekenbeet! :cry: Gruwelijk toch? :twisted:

Vandaar dat ik zo teleurgesteld en boos was op de arts die mij wegstuurde met 1 dagje A.B. Ik kan er nu om lachen al blijft het triest ja.....!
Het is eigenlijk bespottelijk voor woorden.

Maar vandaag begin ik met mijn alternatieve methode. Ik kreeg het vandaag al mee.

Wordt vervolgd, en ik hoop op een succesverhaal, nog even geduld hebben.

Daisy
Luister naar je lichaam.

abx

Berichtdoor abx » Di 09 Jun 2015, 15:22

Binnen 12 uur een A.B? Mijn huisarts zei binnen 72 uur. Ik hoor en lees zoveel verschillende dingen, dat ik gewoon geloof dat er nog steeds allemaal eigen meningen hierover bestaan.
Was het maar zo dat jouw HA een eigen mening had, deze mening is in iedergeval opgelegd.

Citaat CBO 2013:
Bespreek met een patiënt die komt met een vraag over antibiotische profylaxe na een tekenbeet
de voor- en nadelen van de mogelijkheden:
- Antibiotische profylaxe vermindert het risico op lymeziekte wanneer, voor zover
bekend, de profylaxe binnen 72 uur na het verwijderen van de teek wordt gegeven.
- Wanneer de kans op lymeziekte klein is zoals wanneer de teek korter dan 24 uur op
de huid heeft gezeten, wegen de nadelen (bijwerkingen) niet op tegen de voordelen.
- Het alternatief om af te wachten en goed op te letten op ziekteverschijnselen en te
behandelen als die zich voordoen is een verantwoord alternatief.
Indien tot antibiotische profylaxe wordt besloten geef dan aan niet-zwangere personen van 8
jaar of ouder na een tekenbeet antibiotische profylaxe in de vorm van één dosis van 200 mg
doxycycline.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Di 09 Jun 2015, 16:36

AAAAHHHH, ik dacht dit al.
Hij heeft zijn lesje dan erg goed geleerd, want precies zo vertelde hij het mij en ik zag aan zijn hele houding dat ik hem niet ervanaf kon brengen, dus ik heb mijn energie er maar niet aan verspild.
Ik vond het al niets voor mijn huisarts... zo star!
Nou hij heeft het dan niet makkelijk zeg. Niet eens zelf kunnen meedenken. Dan heb je dus als patiënt niets in te brengen.

Kunnen ze wel over de grenzen heen gaan? Er zijn toch uitzonderingen? Maar ja ik begrijp dat mijn geval niet echt uregent was.
Had ik hem verteld van de ziekte van Lyme die ik al heb, en dat een 2e besmetting het erger kan maken dan was het natuurlijk wel een ander verhaal geweest.
Maar dat heb ik niet gedaan.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Eus

Berichtdoor Eus » Di 09 Jun 2015, 18:49

Citaat CBO 2013:
Bespreek met een patiënt die komt met een vraag over antibiotische profylaxe na een tekenbeet
de voor- en nadelen van de mogelijkheden:
- Antibiotische profylaxe vermindert het risico op lymeziekte wanneer, voor zover
bekend, de profylaxe binnen 72 uur na het verwijderen van de teek wordt gegeven.
- Wanneer de kans op lymeziekte klein is zoals wanneer de teek korter dan 24 uur op
de huid heeft gezeten, wegen de nadelen (bijwerkingen) niet op tegen de voordelen.
- Het alternatief om af te wachten en goed op te letten op ziekteverschijnselen en te
behandelen als die zich voordoen is een verantwoord alternatief.
Indien tot antibiotische profylaxe wordt besloten geef dan aan niet-zwangere personen van 8
jaar of ouder na een tekenbeet antibiotische profylaxe in de vorm van één dosis van 200 mg
doxycycline.

Lees ook; https://www.nhg.org/actueel/nieuws/rivm ... -tekenbeet
Of de effectiviteit van deze in Amerika onderzochte behandeling ook voor Nederland geldt, is echter de vraag. In Nederland hebben we immers te maken hebben met een andere soort teek en een andere soort Borrelia dan in Amerika.

De AB-profylaxe is niet evidenced-based in Nederland.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 21 Jul 2015, 20:08

Dank je wel Eus,

Nog even deze:

56% van de patienten wordt binnen 24 uur besmet:

A Prospective Study among Patients Presenting at the General Practitioner with a Tick Bite or Erythema Migrans in the Netherlands

16 Mei, 2013
Agnetha Hofhuis , Tineke Herremans, Daan W. Notermans, Hein Sprong, Manoj Fonville, Joke W. B. van der Giessen, Wilfrid van Pelt
(RIVM)

http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0064361

Meer informatie over het effect van toedienen van ab na het verwijderen van een besmette teek:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... Tick+Borne

Daisy

Berichtdoor Daisy » Do 03 Sep 2015, 09:03

Ik heb mijn verhaal en de reacties hierop weer eens goed doorgelezen.
Het blijft me verbazen dat er maar 1 dag doxy wordt gegeven. Wat heeft dit toch voor een nut?
Er wordt tegenwoordig gewaarschuwd om resistentie op te bouwen voor de antibiotica. Je moet de kuur afmaken, omdat men meestal een kuur van meerdere dagen voorgeschreven krijgt. Wat is het nut dan van 1 dag A.B.?
Dat is toch geen kuur?
Wat doet 1 dag A.B. nu voor goeds?
Dat is voor mijn gevoel eigenlijk helemaal voor niets. Nu achteraf denk ik ik had die ene pil moeten weigeren! Het kost ook nog geld en dat is volgens mij echt weggegooid geld. Hij had me beter kunnen zeggen neem maar een paracetamol..... :lol:

Ik lach wel maar eigenlijk ben ik og steeds daar boos om! :evil:
Ik weet nog steeds niet of dit een besmette teek is geweest, wel weet ik dat de beet nog maanden daarna te zien was ( al was er geen kring te zien ) het bleef een rode vlek. Toch raar, want die zou toch normaal met een paar dagen weg moeten trekken.
Ik ben daarna wel gelijk met alternatieve middelen via mijn therapeut aan de slag gegaan. En misschien hebben die er wel voor gezorgd dat ik niet zieker werd en die bacterie (als het een besmette teek was) die dan nog in mijn bloed zat heeft weggewerkt. Ik ga daar maar vanuit. Maar ik ben en blijf boos merk ik om dit voorval, omdat het ook anders had kunnen aflopen, als ik niet zelf het heft in eigen handen had genomen.
Het gebeurt me ook zéker geen 2e keer meer. Ik ga de gang naar mijn huisarts ook overslaan.
Ik weet nu wat ik direct moet slikken (zonder doxy) en dat is:
Kaardebol
Epigenar met ozon erin.
Cath's Claw
Echinaforce
Propolis

En detoxthee drinken om de lever te helpen bij het afvoeren van de afvalstoffen.
Daarbij je dagelijkse vitaminen innemen.

Ik geloof dat ik dit zo allemaal wel heb gedaan en ik ben er niet slechter door geworden.
Want ik ben er nu voor gewaarschuwd, en een gewaarschuwd mens telt voor twee. :D :D

Daisy
Luister naar je lichaam.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”