verband lyme en allergie

eefduck

verband lyme en allergie

Berichtdoor eefduck » Di 16 Jun 2015, 23:09

Is er een verband met het hebben van de ziekte van Lyme en dan continu opgezwollen ledematen hebben na muggenbeten? Nu alweer (!!!) Een gezwollen been en pink door een muggenbeet. Lijkt alsof er vocht in zit.

Maddy

Re: verband lyme en allergie

Berichtdoor Maddy » Di 16 Jun 2015, 23:30

Klinkt zeer bekend!

hope

Berichtdoor hope » Wo 17 Jun 2015, 06:28

Dat heb ik niet. Wel ben ik ooit naar Zuid-Frankrijk geweest, die moerassige streek met wilde paarden met als grootste stad Saint-Marie. Toen ben ik gestoken door meerdere muggen door mijn jeans door. De beten zwollen enorm op en jeukten veel erger dan gewone muggenbeten. Die beesten waren ook groter dan gewone muggen. Die streek is bekend om zijn muggen in de zomer. Iemand die hier meer van weet?
Of zet ik dit best bij een ander topic?

NMDA

Berichtdoor NMDA » Wo 17 Jun 2015, 10:45

Teken zijn en blijven de grootste overdragers van Lyme en co-infecties maar Lyme kan ok wel degelijk door muggen worden overgedragen:

Ticks and mosquitoes as vectors of Borrelia burgdorferi s. l. in the forested areas of Szczecin.

Spirochetes were also detected in 1.7% of mosquito females, 3.2% of larvae and in 1.6% of pupae of Culex pipiens pipiens. The results of the present study confirm that contact with ticks constitutes the main risk of contracting Lyme disease, although mosquitoes play a role as vectors as well.

Borrelia burgdorferi sensu lato infection in mosquitoes from Szczecin area.

Positive findings of Borrelia burgdorferi in Culex (Culex) pipiens pipiens larvae in the surrounding of Brno city determined by the PCR method.

From these results we can conclude that a low percentage Borreliae can be also found in mosquito larvae and are likely to survive into imago stage.

Isolation of the spirochaete Borrelia afzelii from the mosquito Aedes vexans in the Czech Republic.

Females of Aedes cantans, Ae. sticticus, Ae. vexans, Culex pipiens and Cx pipiens biotype molestus (but not Ae. geniculatus or Culiseta annulata) harboured spirochaetes, the frequencies ranging from 0.7% to 7.8%.

Isolation of Borrelia afzelii from overwintering Culex pipiens biotype molestus mosquitoes.

The motile spirochetes were observed in 4.2 % of all species of investigated mosquitoes. One spirochetal strain out of the 8 isolation attempts (BRZ14) was obtained (cultivation rate was 12.5 %) and the spirochetal strain was then successfully cultivated and identified using PCR for the presence of Borrelia burgdorferi s.l., and subsequently with the RFLP as genomospecies Borrelia afzelii.

De volgende studie heeft ook heel veel interessante informatie:

What is the percentage of pathogenic borreliae in spirochaetal findings of mosquito larvae?

Maar ook andere ziektes kunnen door muggen worden overgedragen en Lyme is ook in andere bijtende insecten en vliegen vastgesteld. Gelukkig is die kans erg klein maar toch iets wat gezien de informatie hierboven niet uit te sluiten is helaas.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Wo 17 Jun 2015, 11:05

Dat heb ik niet. Wel ben ik ooit naar Zuid-Frankrijk geweest, die moerassige streek met wilde paarden met als grootste stad Saint-Marie. Toen ben ik gestoken door meerdere muggen door mijn jeans door. De beten zwollen enorm op en jeukten veel erger dan gewone muggenbeten. Die beesten waren ook groter dan gewone muggen. Die streek is bekend om zijn muggen in de zomer. Iemand die hier meer van weet?

Paarden kunnen ook veel ziektes met zich meedragen. Hier heb je een website met een uitgebreide lijst aan voorkomende ziektes bij paarden (waaronder ook het Borna virus dat bij de dochter van Maddy is vastgesteld). En hoeveel er daarvan ook weer door muggen kunnen worden overgedragen is ook maar weer de vraag.

eefduck

Berichtdoor eefduck » Wo 17 Jun 2015, 12:09

Bedankt voor de informatie lieve leden.

Waarom zou het dan zijn dat ik zo opzwel bij bijna iedere muggenbeet? Weet even niet hoe ik foto's kan plaatsen maar ga dit nog doen. Zo kun je zien hoe het er uit ziet. Echt alsof ik enorm veel vocht vasthoud rond 20 cm om de plek heen en beten op gewrichten die worden helemaal 20 keer zo dik, rood en warm.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Wo 17 Jun 2015, 13:15

@ eefduck:

Misschien dat deze website interessante informatie voor je heeft. En natuurlijk het Skeeter Syndrome.

Josie

Berichtdoor Josie » Wo 24 Jun 2015, 08:17

@Eeefduck, veel lyme-patiënten hebben problemen met histamine, het stofje dat vaak verantwoordelijk is voor allergisch of overgevoelig reageren. Het kan tal van symptomen geven en verergeren!

Ik merk zelf baat bij het zo nu en dan bijnemen van dao-enzym. Misschien kan jou dat ook helpen? Er bestaat bijv. Daosin en Histame. In de Daosin zit meer van de actieve stof, maar van de Histame merk ik zelf meer baat dan van de Daosin. Misschien werkt iets zoals loratadine ook?

Josie

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”