Erythema migrans

Pientje

Erythema migrans

Berichtdoor Pientje » Ma 22 Jun 2015, 01:00

Hallo allemaal.

Helaas moest ik er ook aan geloven. Het begon met een paarse vlek twee weken geleden (nooit een teek gezien) en is inmiddels een duidelijke Erythema migrans. Naar de huisarts geweest en ik krijg nu 100mg Doxy, 2 keer daags, 14 dagen lang. Dat zou genoeg moeten zijn volgens mijn arts.
Dit slik ik nu sinds vrijdag, heb dus nu 5 pillen gehad.
Nu valt me op dat de Erythema migrans groter wordt, maar ook ONTZETTEND gaat jeuken. Is dat een teken van genezing?

Ik weet dat niemand me garanties kan geven, maar is mijn behandeling oké? Of moet ik naar de huisarts voor een andere behandeling?
Ook zei de arts dat ik nu gewoon al Lyme heb eigenlijk, maar zonder klachten en dat ik er gelukkig op tijd bij ben.
Is dit correct?

Alvast dank voor de antwoorden :)

Sproetje

Re: Erythema migrans

Berichtdoor Sproetje » Ma 22 Jun 2015, 14:47

Hallo Pientje,

Om te beginnen, welkom op het forum.

Je vraagt of het jeuken van de EM een teken van genezing is.
Eerlijk gezegd weet ik dat niet zo precies.

Wel wil ik je zeggen dat een EM alvorens je antibioticum mag krijgen in het regulier meestal aan de nogal late kant is.
viewtopic.php?f=38&t=514&p=4501#p4439

Je had geen teek gezien dus weet je ook niet wanneer je precies besmet bent.
Het is n.l. belangrijk om zo snel mogelijk antibioticum te krijgen.
Het liefst binnen 3 dagen na besmetting, zie o.a. dit onderzoek:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... Tick+Borne
Dat je huisarts zegt dat je er op tijd bij bent kan je huisarts niet weten want ook hij/zij weet niet de exacte tijd/datum van besmetting.

Verder zegt een EM alleen maar dat je besmet bent met een borrelia bacterie en er zijn veel verschillende soorten borrelia's , bovendien heeft in de meeste gevallen een teek meerdere ziekteverwekkers bij zich die meekomen tijdens de tekenbeet.
Hou er rekening mee dat je ook nog co-infecties bij je kunt dragen.

Op zich is doxy wel goed om te nemen als je een EM ontwikkelt, maar garanties dat je na 14 dagen er helemaal vanaf bent is nog maar de vraag.
Ook dat is een gok.

Ken je de ilads richtlijn?
Hier staat het: viewtopic.php?f=37&t=111

Misschien kun je die meenemen naar de huisarts en hem/haar erop wijzen dat 14 dagen doxy meestal niet voldoende is om te nemen.

Vergeet ook niet dat de klachten in eerste instantie meestal mild verlopen, het komt vaak voor dat er een langere tijd overheen gaat voordat je echt erg ziek gaat worden.

Veel inzicht toegewenst van Sproetje.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Ma 22 Jun 2015, 22:43

Hallo Pientje,

Het groter worden van het EM is geen teken van genezing maar het kan effe duren eer de doxycycline begint te werken. 14 dagen doxycycline is helaas niet genoeg. Normaal jeukt een EM niet zo erg maar het kan een reactie zijn op het afsterven.

Je bent nog in de beginfase en dan is de kans op genezing groot. Informeer je goed. Zoals Sproetje opmerkte: het begin kan heel mild zijn. Het is zeer belangrijk dat je nu voldoende antibiotica neemt zodat het aantal spirocheten is uitgeroeid.

Breng de richtlijnen mee naar jouw huisarts.

Pientje

Berichtdoor Pientje » Wo 24 Jun 2015, 00:24

Ik heb inmiddels opnieuw contact gehad met de huisarts, ook met de richtlijnen erbij en zij zegt zich te houden aan de richtlijnen van het ziekenhuis alhier en de richtlijnen van de rivm, waarin idd staat doxy voor 14 dagen, 200mg per dag. Ze wil zich hier graag aan houden.

Is er nog iets wat ik kan doen?

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 24 Jun 2015, 15:40

Misschien alvast een afspraak maken met een lyme arts, in het midden van het land zit iemand met meer ervaring rond de lyme en co problematiek.
Maar er zijn er meer.

Deze hebben al aardig wat kennis opgedaan in de loop van de tijd.
Een oproep kun je plaatsen onder het kopje: vind een behandelaar.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”