Welke tests laten doen?

sophy

Welke tests laten doen?

Berichtdoor sophy » Ma 17 Aug 2015, 11:15

12 jaar geleden ben ik waarschijnlijk gebeten door een teek. Ik heb het beest zelf niet gezien, maar ontwikkelde wel een EM. Ik heb geen a/b kuur gehad. Sindsdien wel oa vermoeidheidsklachten en diagnose ME/CVS.
Ik wil me toch graag laten testen op lyme en co. Heb ondertussen begrepen dat ik in Nederland met alleen een Elisa niet ver ga komen. Berlijn aangeschreven en een labformulier gehad maar nu is mijn vraag: welke opties kruis ik aan?

Ik had nu:
59 elise
60 borrelia recombead test (dit lijkt me de western blot)
61 LTT
62 HLA-DR (is deze nodig?)
63 CD57 en NK
64 Borrelia PCR
65 LTT voor herpes varianten

Daaronder zie ik nog nummer 66-89 met allerhande andere LTT scans. Zijn die allemaal nog voor co-infecties? Heb ik die ook allemaal nodig of heb ik genoeg aan 59-65?
bedankt alvast :)

Josie

Re: Welke tests laten doen?

Berichtdoor Josie » Ma 17 Aug 2015, 12:03

Welkom Sophy!

Ik weet niet welk formulier ze je hebben toegestuurd maar je kan dit formulier gebruiken, gaat altijd goed:
http://www.imd-berlin.de/fileadmin/user_upload/Anforderungsscheine/Spez_Immundiagn_IGeL.pdf

De Lyme-testen zijn:
nr. 121 is de ELISA
nr. 122 is de Blot
nr. 123 is de LTT
evt. nr. 125 is de CD57

In jouw geval, met je EM, (en je “ME/CVS”) zou je misschien ook kunnen volstaan met alleen de LTT. Die van het IMD komt van alle LTT’s het beste uit de wetenschappelijke onderzoeken, dus je zit goed:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23091571
Uit The Open Neurology Journal. Oct. 2012
The Lymphocyte Transformation Test for Borrelia Detects Active Lyme Borreliosis and Verifies Effective Antibiotic Treatment
Volker von Baehr, Cornelia Doebis, Hans-Dieter Volk, and Rüdiger von Baehr*

Met testen op co-infecties, uitgebreidere lyme-testen en bijv. TH1/TH2 kan je wachten, misschien eerst maar even kijken wat uit de bovenstaande testen komt? Maar dat is mijn persoonlijke mening. ;) Ligt er ook maar aan hoeveel geld en bloed je over hebt. ;)
De uitslag van het IMD duurt ong. 10 dagen, je krijgt de uitslag per post thuis.

Hebben ze je ook buisjes voor het bloed toegestuurd?
Het kan ook met Nederlandse buisjes, maar dan heb je misschien wat meer buisjes nodig omdat die vaak kleiner zijn. Laat maar weten als je daar niet uitkomt.

Het moet binnen 24 uur daar zijn. Je kan het ofwel zelf met Fedex versturen (70-80 euro), of via een arts (meestal gratis afgezien van de kosten van het consult), of erop gokken dat het hopelijk op tijd aankomt als je het in Duitsland op de post doet bijv. bij een DHL-punt http://www.dhl.de (goedkoop).

Josie

sophy

Re: Welke tests laten doen?

Berichtdoor sophy » Ma 17 Aug 2015, 13:48

hoi Josie,

Bedankt voor je snelle reactie :)
Ik heb geen zelfbetalers file maar een "gewone". Als ik dan 121, 122, 123 en 125 neem zijn dat bij mij 59, 60, 61 en 63.
In jouw formulier voor zelfbetalers.. zijn dan de nummers t/m 148 de co-infecties? Ik wilde graag alles in één keer testen.. je kunt er maar vanaf zijn (sowieso 8-) ) maar zag al dat die resterende nummers me een 2000 euro kosten. Dan kan ik wrs beter eerst deze vier nemen en als ik daar positief op test, de rest laten doen. Stel dat ik positief test, welke moet ik dan bij een volgende test al die co-infecties hebben of een gedeelte?

Ik ga het met fedex versturen. Eerst nog een keer IMD mailen dat ik weet welke ik wil doen :-) Ze zeiden ga naar een arts, maar dat duurt me veel te lang en teveel gezeur als ik via huisarts, eerst een elisa en dan nog een doorverwijzing moet proberen te bemachtigen. Zelf testen dus maar. Ik ga de testkit aanvragen. Bedankt voor je hulp.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”