Wil mijn verhaal even kwijt + foto EM (?)

RvanBeek1984

Wil mijn verhaal even kwijt + foto EM (?)

Berichtdoor RvanBeek1984 » Za 31 Okt 2015, 12:41

Ik wil heel graag mijn verhaal ergens kwijt en ondanks dat ik (nog?) geen Lyme heb lijkt me dit forum de meest geschikte locatie. Sinds een week of 4 heb ik last van vage klachten waarvoor ik een week geleden naar de huisarts ben geweest. Ze heeft me onderzocht en vervolgens heb ik uitgebreid bloed laten prikken (niet op Lyme) waarvan gisteren gebleken is dat alles in orde is. Daarop heeft ze me voorgesteld een afspraak te maken bij de neuroloog omdat de klachten die ik heb hun oorsprong mogelijk daar vinden. Een week of 4 geleden begonnen mijn klachten:

– brandend gevoel op verschillende plekken tussen de hals en schouder zonder uitslag
– opgezette klier in de hals (aan dezelfde kant als waar het brandend gevoel zich bevindt)
– zeurende pijn in de hals met uitstraling naar het oor en de schouder (ook dezelfde kant)
– tintelingen over mijn hele lichaam met uitzondering van mijn gezicht

Van deze klachten zijn enkel de tintelingen nog aanwezig, deze voel ik continu waarbij ik er minder last van heb zodra ik beweeg. Sinds 1 week zijn er een aantal nieuwe klachten bijgekomen:
– vermoeide spieren in de benen, alsof ik een marathon gelopen heb
– spierpijn in armen en benen zonder dat ik me echt ingespannen heb
– zeurende pijn in benen waarbij ik het idee heb dat het mijn gewrichten zijn

Zelf maak ik me erg zorgen over ziektes als MS, ALS en fibromyalgie en daarom ga ik dus naar de neuroloog. Deze afspraak duurt overigens nog een maand :(

Gisteren belde de huisarts met de resultaten van het bloedonderzoek en toen kwam ze met de ziekte van Lyme en dat ze baalde dat we hier niet op getest hadden bij het bloedonderzoek. De reden dat ze dit specifiek noemde is omdat ik begin september bij de huisarts ben geweest met een wondje op mijn been terwijl ik er zeker van was niet gestoken te zijn of iets gestoten te hebben. Het jeukte ontzettend, was vuurrood (geen EM) en is zo'n 2 weken blijven zitten. Zie foto:

Afbeelding

De vervangend huisarts was zeer resoluut dat dit niks met een teek te maken had dus dat geloofde ik. Daarom ook nooit een relatie gelegd met Lyme, totdat ik gisteren eens naar de symptomen van Lyme ging zoeken en constateerde dat ik, naast bovenstaande, ook last heb van:

– terugkerende verkoudheid (sinusitis) en keelpijn
– kortademigheid na traplopen (terwijl ik aan hardlopen doe)
– het lijkt sinds een week alsof alcohol veel heftiger aankomt, na 2 biertjes al enorm wazig
– obstipatie en 2kg afgevallen
– hoofdpijn in de ochtend
– kramp onder mijn voeten na inspanning
– spiertrekkingen (fasciculaties)
– oorsuizen (al wel een stuk langer dan 4 weken)
– stemmingswisselingen
– wazigheid, soms het gevoel slecht te zien

Nu is een groot deel van de symptomen vrij generiek en ik besef me ook dat het nu wenselijk is voor mezelf als hypochonder om deze symptomen toe te kennen aan een ziekte, zodat ik in elk geval weet wat ik heb. Maandag ga ik direct bloedprikken maar de huisarts gaf al aan dat in veel gevallen hier niks uit komt. In dat geval zit ik een maand in onzekerheid totdat ik naar de neuroloog kan.

Als er niks uit het bloedonderzoek komt weet ik niet of ik blij of onzeker moet zijn omdat het bloedprikken niks uitsluit. Een maand wachten op de neuroloog voelt ook als zonde van de wachttijd. Al wil ik ook niet op de situatie vooruit lopen natuurlijk maar het voelt wel fijn om het hier even uit te kunnen schrijven :)
Laatst gewijzigd door RvanBeek1984 op Za 31 Okt 2015, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

NMDA

Re: Wil mijn verhaal even kwijt

Berichtdoor NMDA » Za 31 Okt 2015, 13:39

Wel de meeste neurologische aandoeningen zoals Parkinsons, Alzheimer, MS en ALS hebben vaak een bacteriële oorzaak waaronder dus ook lyme. Maar lyme is zeker niet de enige boosdoener. Misschien dat je laten testen op de volgende zaken nuttig kan zijn:

- Borrelia (Lyme)
- Chlamydophila Pneumoniae
- Mycoplasma Hominis en/of Mycoplasma Fermentans

Maar ook virussen kunnen dit veroorzaken zoals:
- Human Herpesvirus 6
- Bornavirus
- maar ook Epstein-Barr (Pfeiffer) kan zulke klachen veroorzaken.

Vooral die Chlamydophila Pneumoniae zou ik zeker laten testen. Deze treffen ze bij zo'n 84% van de Lyme-Patienten aan in Augsburg Duitsland en deze wordt ook met veel neurologische aandoeningen in verband gebracht en dan met name MS. Let wel dat de test in het ziekenhuis vaak onnauwkeurig is wat ook geldt voor de lyme testen daar.

Die mycoplasmas zijn ook vaak boosdoeners maar in het ziekenhuis kunnen ze vaak helaas alleen maar op de Mycoplasma Pneumoniae versie testen. Bornavirus staat vaak ook niet op hun lijstje van testen.

Particulier kan je deze allemaal laten testen maar ik zou eerst zoveel mogelijk van het bovenstaande via de reguliere sector laten testen voordat je daar aan gaat denken. Erg veel succes.

Trouwens je foto is niet zichtbaar.

RvanBeek1984

Re: Wil mijn verhaal even kwijt

Berichtdoor RvanBeek1984 » Za 31 Okt 2015, 13:46

Bedankt voor je reactie, ik ga deze onderdelen aan mijn huisarts voorleggen. Ik maak me vooral zorgen dat het nu zo'n 8 weken geleden is dat ik het wondje had en dat ik tot heden nog geen AB heb gehad. Is het verstandig om maandag de huisarts te vragen alvast een AB kuur voor te schrijven? Ik vind het geen probleem deze te nemen ook al blijkt achteraf dat dit niet nodig was.

Foto doet het bij mij wel. Heb het nu opnieuw geprobeerd:

Afbeelding

De rode uitslag was ongeveer 1.5-2cm groot.

Sproetje

Re: Wil mijn verhaal even kwijt + foto EM (?)

Berichtdoor Sproetje » Za 31 Okt 2015, 16:22

Op dit forum staat een foto van iemand die een herten teek bij zichzelf had verwijderd en daarna een soort van korst ontwikkelde:

https://www.reddit.com/r/ShingekiNoKyoj ... bite_mark/

RvanBeek1984

Berichtdoor RvanBeek1984 » Za 31 Okt 2015, 19:24

Heb even gekeken maar die korst en vlek lijken niet echt op mijn wond. Via Google vind ik wel de atypische EM die enigszins qua vlek op mijn wond lijkt, al zit daar dan weer geen korst op.

Afbeelding

savan

Berichtdoor savan » Zo 01 Nov 2015, 07:45

R van Beek,

Ik snap dat je onzeker bent over een eventuele lyme besmetting. Wel vreemd dat je nog niet getest bent op lyme, ik snap dat dat geen zekerheid bied maar waarom zou je een maand wachten tot de neuroloog deze test ook gaat inzetten? Als je nu die test gaat doen via de huisarts en deze zou negatief zijn dan is die test over een maand hoogstwaarschijnlijk ook negatief. En dan ben je wel een maand verder en niets opgeschoten. Ik zou nu om die test vragen via de huisarts voordat je ab slikt, is deze negatief dan zou ik zelf persoonlijk profylactisch antibiotica slikken.(bij dokter online.com kan je bestellen) De illads richtlijnen aanhouden. Je klachten zijn te verdacht om niet antibiotica te gaan slikken.
Een maand is lang hoor om af te wachten en niets te doen bij een eventuele lyme besmetting.
De overheid heeft op hun website geschreven dat een lyme besmetting na 3 maanden niet altijd meer te genezen is.
Je moet dan wel zelf betalen maar liever nu een paar honderd euros kwijt dan straks duizenden of tienduizenden euros betalen voor langdurige behandelingen voor lyme en onderliggende co-infecties die naar boven komen, alles wat onderliggend is aan infecties komt naar boven bij een lyme infectie. Verder moet je niet te lang wachten omdat je op een bepaald punt bij een lyme infectie ook allerlei ontstekingsreacties krijgt in je lichaam. Je organen worden daarbij aangetast.
En dat is niet aan te bevelen. Wel eerst testen dan pas ab gebruiken.
Ik zou maandag direct met de huisarts bellen om een prikformulier.
Wat betreft antibiotica: minocycline en een cystekraker zoals flagyl(metronidazole) kan je bestellen bij bovengenoemd adres.
Minocycline dringt ook goed door in je hersenen.

Groetjes savan.

RvanBeek1984

Berichtdoor RvanBeek1984 » Zo 01 Nov 2015, 12:45

De huisarts heeft vrijdag een bloedprikformulier klaargelegd dus die haal ik morgenvroeg op en ga direct prikken. Wil eigenlijk morgen direct om AB vragen bij de huisarts voor de zekerheid want maak me ondertussen toch wel behoorlijk veel zorgen en heb dan niet zo'n zin om nog langer te wachten. Fijn dat er online alternatieven bestaan maar ik haal het toch liever bij de apotheek als het even kan.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 01 Nov 2015, 15:14

Mocht je negatief gaan testen bij de testen die de huisarts doorgaans afneemt, en die kans zit er in:

viewtopic.php?f=5&t=687

dan kun je ook een lyme literaire arts raadplegen, beter goede zorg bij iemand die meer weet over deze ingewikkelde materie.
De kans op co-infecties kunnen ook aanwezig zijn, bv.

Sterkte

RvanBeek1984

Berichtdoor RvanBeek1984 » Zo 01 Nov 2015, 17:02

Bedankt voor de info. Wat ik me nog afvraag (omdat de huisarts bij het zien van de wond zo resoluut was dat dit geen tekenbeet was) is in hoeverre jullie de foto op een EM vinden lijken? Groter dan op de afbeelding (2cm max) is de vlek niet geworden en het is geen ring. Het wondje is overigens zo'n 4mm qua doorsnee, best groot vind ik zelf.

abx

Berichtdoor abx » Zo 01 Nov 2015, 19:19

in hoeverre jullie de foto op een EM vinden lijken? Groter dan op de afbeelding (2cm max) is de vlek niet geworden en het is geen ring. Het wondje is overigens zo'n 4mm qua doorsnee,

Ik vind hem helemaal niet op een E.M. lijken, maar jouw klachten wel op Lyme!
Niet iedere borrelia besmetting geeft een E.M. soms niets, soms ook een borrelia lymphocytoma.
Dat wondje is verdere niet relevant voor de beoordeling want veel te groot, het zal zeker niet zijn veroorzaakt door een teek, maar eventueel door jouw gekrab, maar dat zou je dan zelf moeten weten.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”