Hallo allemaal,
Ik wil jullie graag wat vragen over Lyme en Lyme Carditis.
Ik heb veel op internet hierover opgezocht maar blijf met een paar vragen zitten.
- Heb je bij de ziekte van Lyme of Lyme Carditis altijd koorts? En is de koorts dagelijks? Of zijn er ook mensen die verhoging hebben gehad maar geen koorts terwijl ze wel de ziekte van Lyme hebben?
- Hoe valt Lyme Carditis aan te tonen, welke onderzoeken moet je daarvoor laten doen?
- Hoelang duurt het voor de uitslag van het bloedonderzoek binnen is bij de huisarts?
- Als een bloedtest negatief is, wat is dan de beste volgende stap die je kunt ondernemen? Ik lees namelijk dat er vaak mensen zijn die wel de ziekte van Lyme hebben maar een negatieve bloed uitslag krijgen.
Voor de mensen die mij willen vertellen hoe groot de kans is dat ik Lyme zou kunnen hebben zal ik mijn situatie en symptomen hier onder beschrijven.
Ik ben eind December 2015 naar China op vakantie geweest, ik heb hier in natuurparken gewandeld en heb tegen het einde van de vakantie 2 dagen lichte griepverschijnselen gehad.
Daarna geen klachten, tot 2 februari 2016 toen kreeg ik meer druk op de borst en steken in de linker ribben, mijn linker arm werd doof en wat pijnlijk, mijn linker hand werd ijskoud. Terwijl mijn rechter arm nergens last van had. Sinds die dag zijn mijn klachten alleen maar toegenomen.
- Hartkloppingen
- Steken op de borst en in de linker ribben
- Drukken/pijnlijk gevoel op de borst
- Onaangenaam gevoel in de armen en benen
- Na een klein stuk wandelen pijn in de armen en benen
- vermoeidheid
- Snel kortademig
- Misselijkheid
- Slecht kunnen concentreren
- Veel last van hersenmist
- Duizeligheid
- Linkerooglid voelt wat doof soms
- Gisteren getempt > lichte verhoging 37.5 (normaal zit ik rond de 36.9)
Mijn eigen huisarts neemt mij niet serieus met mijn klachten en zegt dat er niets aan de hand is. Terwijl hij weet dat ik sinds 4 jaar een hartritmestoornis (ongevaarlijk) heb en daar normaal weinig tot geen klachten aan ondervind.
Mijn vervangende huisarts heeft bloed laten prikken op volledig bloedbeeld, CMV, Pfeiffer, Vit B12 en vit D. deze uitslagen waren allemaal goed, ik heb in het verleden wel CMV en Pfeiffer gehad omdat daar de antistoffen van in het bloed zitten.
Maar omdat hij mij vroeg of ik een tekenbeet heb gehad, en ik mij geen tekenbeet kan herinneren heeft hij voor de zekerheid op aanvraag van mijzelf laten bloedprikken op de ziekte van Lyme en TBEV wat als ik het goed heb begrepen een variant van een teek is in China)
Ik hoop dat jullie de tijd en wil hebben om mijn vragen of een paar ervan te beantwoorden.
Groeten,
Lente
mag ik jullie wat vragen?
Re: mag ik jullie wat vragen?
Bij Lyme soms in begin koorts, daarna zelden tot niet meer.Heb je bij de ziekte van Lyme of Lyme Carditis altijd koorts? En is de koorts dagelijks? Of zijn er ook mensen die verhoging hebben gehad maar geen koorts terwijl ze wel de ziekte van Lyme hebben?
Lyme carditis is zeldzaam, en nog moeilijker aan te tonen dan Lyme alleen, probeer het gescheiden te laten onderzoeken dat verhoogt je kans op detectie van beide onafhankelijk, en daarmee daarna beide samen. Maar je had al een voorgeschiedenis van ritme stoornis dus bijt je niet vast in Lyme carditis.Hoe valt Lyme Carditis aan te tonen, welke onderzoeken moet je daarvoor laten doen?
+/-10dagen.Hoelang duurt het voor de uitslag van het bloedonderzoek binnen is bij de huisarts?
Borrelia LTT en/of Borrelia PCR TestAls een bloedtest negatief is, wat is dan de beste volgende stap die je kunt ondernemen? Ik lees namelijk dat er vaak mensen zijn die wel de ziekte van Lyme hebben maar een negatieve bloed uitslag krijgen.
Jouw klachten kunnen passen bij Lyme, maar de wijze waarop jij jouw klachten benoemt doet mij meer denken aan google dan aan Lyme, sorry.
Tip: Misschien denkt je huisarts dat ook.

Hallo Abx,
Bedankt voor je reactie!
Mag ik vragen wat je precies bedoelt met dat het meer op Google lijkt?
Ik heb wel gekeken hoe ik de symptomen die ik heb kort en bondig kon beschrijven, omdat ik al gauw te lange zinnen maak die niet altijd even makkelijk te begrijpen zijn.
Ik ben bij mijn huisarts geweest met de eerste klachten van pijn in de linker arm, ik heb lyme niet met hem besproken. De vervangende arts besprak het met mij en toen heb ik gevraagd of ik niet ook al heb ik geen tekenbeet geconstateerd toch mag testen op Lyme.
Met vriendelijke groet,
Lente
Bedankt voor je reactie!
Mag ik vragen wat je precies bedoelt met dat het meer op Google lijkt?
Ik heb wel gekeken hoe ik de symptomen die ik heb kort en bondig kon beschrijven, omdat ik al gauw te lange zinnen maak die niet altijd even makkelijk te begrijpen zijn.
Ik ben bij mijn huisarts geweest met de eerste klachten van pijn in de linker arm, ik heb lyme niet met hem besproken. De vervangende arts besprak het met mij en toen heb ik gevraagd of ik niet ook al heb ik geen tekenbeet geconstateerd toch mag testen op Lyme.
Met vriendelijke groet,
Lente
Ik struikel vooral over hersenmist(brainfog) dat verzin je niet zelf (zeker niet als je het hebt
).
Pijn in armen en benen is ook zo iets, noem het zenuwpijn als dat het is, of spierpijn als dat het is of wat dan ook in ledematen.
Blijf trouwens vooral wel gewoon door googlen.
Verder, pas op met de combinatie van hart klachten en pijn in borst en specifiek linker arm, maar dat had je duidelijk zelf ook al gevonden.

Pijn in armen en benen is ook zo iets, noem het zenuwpijn als dat het is, of spierpijn als dat het is of wat dan ook in ledematen.
Blijf trouwens vooral wel gewoon door googlen.
Verder, pas op met de combinatie van hart klachten en pijn in borst en specifiek linker arm, maar dat had je duidelijk zelf ook al gevonden.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”