Nieuw op het forum

Moontje

Nieuw op het forum

Berichtdoor Moontje » Wo 02 Mar 2016, 16:19

Hallo mensen,

Geen idee of ik lyme heb, maar daar wil ik graag achter zien te komen. Ik heb me aangemeld op het forum om te zien wat mensen te vertellen hebben die lyme hebben en hopelijk al wat manieren hebben gevonden om het te laten diagnosticeren en (behandelen)genezen.

Groetjes :D

Josie

Re: Nieuw op het forum

Berichtdoor Josie » Vr 04 Mar 2016, 15:29

Welkom Moontje!

Ben je al naar je huisarts geweest met (beknopt) je (hoofd)klachten en (mogelijke) tekenbeetgeschiedenis en de vraag of je getest kan worden op de ziekte van Lyme?
Als hier niets uitkomt vraag dan aan je huisarts om een aanvraagformulier van een ander laboratorium (zoals IMD in Berlijn of Prohealth in Weert) te ondertekenen, zij kunnen een LTT doen, die testen zijn gevoeliger.

Josie

Vlindertje19

Berichtdoor Vlindertje19 » Vr 11 Mar 2016, 11:44

Josie schreef:Welkom Moontje!

Ben je al naar je huisarts geweest met (beknopt) je (hoofd)klachten en (mogelijke) tekenbeetgeschiedenis en de vraag of je getest kan worden op de ziekte van Lyme?
Als hier niets uitkomt vraag dan aan je huisarts om een aanvraagformulier van een ander laboratorium (zoals IMD in Berlijn of Prohealth in Weert) te ondertekenen, zij kunnen een LTT doen, die testen zijn gevoeliger.

Josie

Ken jij mensen die via hun HA bij een ander lab mogen laten testen dan in NL? En als een HA dan meewerkend is, wordt dit dan ook vergoedt.

Las het nu en dacht , toch even navragen ;-)
Dear brain, please shut up!

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Vr 11 Mar 2016, 16:57

Hoi Moontje!
welkom hier!

Ik wacht heel even met reageren zodat Josie nog je vraag kan beantwoorden :D anders gaan dingen door elkaar.

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 11 Mar 2016, 19:37

Vlindertje19 schreef:Ken jij mensen die via hun HA bij een ander lab mogen laten testen dan in NL? En als een HA dan meewerkend is, wordt dit dan ook vergoedt.

Ik heb geen idee of er huisartsen zijn die tekenen voor buitenlandse laboratoria. Weet iemand anders dit? Het is belangrijk om dit altijd wel te proberen!

Er zijn wél huisartsen die tekenen voor een MELISA-LTT bij Prohealth in Weert of bij ELN in Bunnik, waaronder mijn eigen huisarts lang geleden (na héél erg veel gedoe). Deze zijn helaas zeldzaam! Vroeger werd het dan nog wel eens vergoed, tegenwoordig niet meer. :x
Maar ook dit is nog steeds belangrijk om te proberen, alles wat via de huisarts gaat kan bijdragen aan erkenning.

Gezien DEZE STUDIE van Ang et al. (RIVM en AMC) over de slechte gevoeligheid (34-59%) van de Nederlandse ELISA en Blot testen lijkt het mij niet meer dan menselijk als huisartsen steeds vaker medewerking zullen verlenen aan het doen van extra testen en onderzoeken, proefbehandeling met antibiotica en/of samenwerking met lyme-artsen uit binnen- of buitenland…

In mijn ervaring zijn de meeste huisartsen meestal onmenselijk als het om de ziekte van lyme gaat maar dat even terzijde… :o :? :x
We moeten ons daar niet door laten tegenhouden… :mrgreen:

Josie

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 16 Mar 2016, 20:16

Josie schreef:Ik heb geen idee of er huisartsen zijn die tekenen voor buitenlandse laboratoria. Weet iemand anders dit? Het is belangrijk om dit altijd wel te proberen!

Hoi Josie,

Om voor mezelf te spreken, mijn huisarts accepteerde de ltt uit Keulen en ook uit Berlijn
Het is erg prettig wanneer je huisarts je klachten kan linken aan een ltt die pos. terug kan komen.
Dat is al een stap in de goede richting vind ik.
(Bij mij was dat in eerste instantie niet nodig want ik had een tekenbeet met EM, maar later wel)

En ik kan het met je eens zijn als je zegt dat alles waar je huisarts mee in kan stemmen mee helpt tot erkenning :)

Verder is het natuurlijk mogelijk dat je je huisarts vraagt hoe hij/zij denkt over de nu bestaande testen, tenminste zo heb ik dat toen gedaan, lees mijn verhaal
Helaas kon hij niet de juiste behandeling voorschrijven....

Moontje

Berichtdoor Moontje » Zo 20 Mar 2016, 09:24

Hoi hoi,

Bedankt voor jullie berichtjes. Ikzelf heb een ltt test gedaan die was positief en de elisa negatief. Ik vind het best een vage ziekte, of ligt dat nou aan mij?

Groetjes :D

Moontje

Berichtdoor Moontje » Zo 20 Mar 2016, 09:26

In de zin van er zijn heel veel verschillende testen, heel veel verschillende artsen, en iedereen zegt wat anders. Ik vind het allemaal maar verwarrend. :geek:

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 20 Mar 2016, 15:05

Hallo Moon,

De verwarring kan misschien ook wel ontstaan doordat er zoveel verschillende co-infecties een rol kunnen spelen.

Dan krijg je per persoon lichtelijk verschillende klachten die toch ook weer erg op elkaar lijken, terwijl die borrelia spirocheet natuurlijk de gemene deler is

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”