Leven met Lyme krijgt rapportcijfer 1,9

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 23 Mei 2017, 08:34

Telegraaf
22 mei 2017
Leven met Lyme krijgt rapportcijfer 1,9; Bron https://www.telegraaf.nl/nieuws/178229/ ... cijfer-1-9

AMSTERDAM - Nederlandse Lymepatiënten geven de gezondheidszorg in eigen land een zware onvoldoende voor de behandeling van hun ziekte. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek over leven met Lyme in Nederland.

De zorg krijgt het rapportcijfer ’1,9’ in deze enquête onder 316 patiënten met deze infectieziekte en hun 250 naaste familieleden en mantelzorgers. Gemiddeld passeren 6,5 jaar en negen verschillende artsen voordat bij de patiënt uiteindelijk de diagnose ’lymeborreliose’, ofwel de ziekte van Lyme , wordt gesteld.

Veruit de meeste patiënten in het onderzoek hekelen ’de desinteresse bij artsen’ en vinden dat die hun gezondheidsklachten niet serieus nemen. Bovendien zouden behandelaars zich alleen maar richten op wat medische protocollen voor Lyme voorschrijven, terwijl de individuele klachten buitengewoon divers zijn.

Volgens onderzoeker Fred Verdult, zelf Lyme-patiënt, zijn er op dit moment meer Nederlandse patiënten met hardnekkige Lyme in behandeling bij artsen in het buitenland, dan bij Nederlandse huisartsen of internisten. Slechts 6 procent heeft als centrale zorgverlener voor zijn Lyme een Nederlandse internist en ook 6 procent een Nederlandse huisarts.

Ruim 73 procent van de patiënten geeft zijn gezondheid de afgelopen vier weken een onvoldoende (rapportcijfer 5 of lager). Gemiddeld geven deze deelnemers aan het online onderzoek hun gezondheid over de afgelopen vier weken een 4,4. Omstreeks 64 procent geeft aan (vrijwel) niet in staat te zijn om te werken, gezien zijn gezondheid. Ruim 76 procent vindt het zwaar om te leven met Lyme.

Verdult: ,,De situatie is zelfs zo dramatisch, dat 44 procent van de patiënten met hardnekkige Lyme er in de afgelopen maand een moment of aanmerkelijk langer over heeft gedacht om een eind aan het leven te maken.”

Dat Nederlandse Lymepatiënten voor hun medische behandeling steeds vaker naar elders in Europa uitwijken, verbaast Verdult dan ook niet. ,,Patiënten worden hier gewoon niet serieus genomen. Dat blijkt overwegend uit de antwoorden die we van de ondervraagden met Lyme kregen, variërend van: ’Ik word van het kastje naar de muur gestuurd’, ’Van het academisch ziekenhuis in Nederland kreeg ik te horen dat ik geen Lyme had en dat alles tussen mijn oren zat’, tot en met: ‘Lyme in Nederland is dubbel zwaar: je bent ziek én er is geen erkenning’. Wanhopig wijken patiënten uit naar Duitsland, België, Slowakije, zelfs naar de Verenigde Staten. En er komen er elk jaar ruim duizend Lyme-zieken bij.”

Slechts 5 procent geeft in het onderzoek aan dat de behandelingen volledig worden vergoed door de zorgverzekeraar (behalve het eigen risico). 40 procent stelt dat de behandelingen deels worden vergoed en 56 procent dat de behandelingen niet worden vergoed.
Laatst gewijzigd door Roxy op Za 02 Mar 2019, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Eus

Re: Leven met Lyme krijgt rapportcijfer 1,9

Berichtdoor Eus » Di 23 Mei 2017, 09:17

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek over leven met Lyme in Nederland.
Voor de tweede keer deed Fred een enquete en nu al gebombardeerd tot jaarlijks onderzoek?

De zorg krijgt het rapportcijfer ’1,9’ in deze enquête onder 316 patiënten met deze infectieziekte en hun 250 naaste familieleden en mantelzorgers.
Eenzijdig belicht; de enquete werd volgens mij gehouden onder bezoekers van het symposium en via FB verspreid? Het bereik is daardoor geen doorsnee populatie Lyme-patiënten.

Volgens onderzoeker Fred Verdult, zelf Lyme-patiënt, zijn er op dit moment meer Nederlandse patiënten met hardnekkige Lyme in behandeling bij artsen in het buitenland, dan bij Nederlandse huisartsen of internisten. Slechts 6 procent heeft als centrale zorgverlener voor zijn Lyme een Nederlandse internist en ook 6 procent een Nederlandse huisarts.
Onderzoeker? En waar zijn de cijfers om dit te staven?

Roxy

Re: Leven met Lyme krijgt rapportcijfer 1,9

Berichtdoor Roxy » Di 23 Mei 2017, 10:02

Hallo Eus,
Dank voor je gezond kritisch gestelde vragen en opmerkingen. Ik vroeg mij ook al het een en ander af.
Bij het terug lezen van de informatie van Something Inside So Strong 2016 is er in opvolging daarvan een tweede enquête gemaakt? http://www.sostrong.nl/so-strong-2016 , http://www.sostrongfiles.nl/UITGEBREIDE ... 202016.pdf
Enquête 2016
258 Lyme-patiënten en naasten hebben een online vragenlijst volledig ingevuld. De respondent zijn geworven onder deelnemers aan het patiëntensymposium Something Inside So Strong op zondag 17 april in Driebergen, onder leden van de Lymevereniging, via de Facebookpagina van Stichting Tekenbeetziekten en via de besloten Facebookgroep Lyme TEEK Care.
Enquête 2017
316 patiënten met deze infectieziekte en hun 250 naaste familieleden en mantelzorgers.
Ik ben het met je eens dat het eenzijdig is belicht en geen representatieve cijfers zijn van de doorsnee populatie -chronisch- Lyme patiënten in Nederland.

Op zich is het goed dat de ziekte van Lyme in de media onder de aandacht wordt gebracht. Alleen denk ik dat er met het artikel een vertekend beeld kan ontstaan en het vragen kan geven bij de mensen in Nederland die het artikel lezen.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”