Toename kans op hartklachten door ziekte van Lyme

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Toename kans op hartklachten door ziekte van Lyme

Berichtdoor Roxy » Za 14 Mei 2016, 22:06

@Quinten,
Ik kan, in verband met oogproblemen, jouw bericht niet goed gaan lezen omdat het een hele lange tekst is.
Meer lotgenoten hebben door Lyme problemen met het zicht en het lezen.
Kun je nog witregels voor ons gaan aanbrengen in jouw tekst? Alvast érg bedankt ;) !

Op het forum heeft onze moderator van het forum er ook nog informatie en tips over gegeven viewtopic.php?f=17&t=165&p=1299#p1299
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Quinten

Berichtdoor Quinten » Zo 15 Mei 2016, 11:09

Witregels toegepast. Dank ook voor de tip met de link.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 24 Mei 2016, 17:45

Hoi Quinten,

Ik wil je bedanken voor je uitgebreide bericht over hoe je eigenlijk werd afgescheept met 10 dagen doxy na een tekenbeet.
En de enorme zoektocht met foute medicatie daarna.
Er zijn talloze verhalen zoals deze.
Sommigen krijgen andere klachten dan zoals jij de ernstige hartklachten hebt ontwikkeld. :(

En je vraag waarom cardiologen geen bijscholing krijgen over het kunnen herkennen van beschadigd lidtekenweefsel aan het hart als gevolg van een borrelia besmetting is een goeie vraag.
Hartproblemen komen regelmatig voor bij lyme.

Maar beter zou zijn geweest wanneer je direct na je tekenbeet een juiste adequate behandeling met antibioticum had gekregen.
10 dagen doxy is in heel veel gevallen niet de goede keuze.

De CBO lyme - richtlijn moet aangepast worden!!!
Het is een verouderde richtlijn uit 2004 en de inzichten zijn na 12 jaar nogal vergroot.

En dank voor het plaatsen van je duidelijke bericht.

:)

hope

Berichtdoor hope » Ma 06 Jun 2016, 21:16

Dank je voor je getuigenis, Quinten.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 28 Jun 2016, 19:12

Doordat ik een nogal ernstige vorm van wat ik dacht allergische reactie had gekregen, kreeg ik tussendoor een bloedtest.
In de uitslag staat dat het BNP ook is gemeten, maar het is wel te hoog.
BNP=brain natriuretic peptide
Dat hoort te zijn: 0-100
Maar bij mij staat 116 als uitslag.

Nu vond de huisarts dat niet zo erg, en zei me dat er niets aan de hand was.
Maar ik denk toch dat het niet helemaal goed is.

Het heeft iets met je hartfunctie te maken.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 23 Jul 2016, 19:19

Ben maar zelf op zoek gegaan:

Dynamics of brain natriuretic peptide in critically ill patients with severe sepsis and septic shock

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3757799/

Door: Amr S. Omar, Masood ur Rahman, Gurdeep S. Dhatt, Gubril O. Salami, and Said Abuhasna
2013

BNP concentrations were increased in patients with severe sepsis or septic shock and poor outcome was associated with high BNP levels; thus, it may serve as a useful laboratory marker to predict survival in these patients.

The concentrations of BNP were increased in patients with severe sepsis or septic shock regardless of the presence or absence of cardiac dysfunction. Neither the BNP levels for the first 3 days nor the daily changes in BNP provided prognostic value for in-hospital mortality and length of stay in this mixed group of patients, which included patients with chronic cardiac dysfunction.[2] However, in another study, the authors concluded that plasma BNP level is a valuable prognostic factor for severe sepsis and septic shock patients.[3]

Myocardial depression is well recognized as an early feature of human septic shock, causing absence of appropriate oxygen supply to the peripheral tissues and subsequent death. Early systolic dysfunction has been identified in these patients and it seems to be inversely related to mortality.[4,5]

BNP is a relatively inexpensive and simple test, which is now widely available in clinical practice. BNP is also a predictor of both echocardiographic parameters of ventricular dysfunction as well as clinical outcomes in patients with acute and chronic heart disease. BNP has also been hypothesized to be a marker for ventricular dysfunction in patients infected with human immunodeficiency virus.[6,7]

Nog eentje:

Clinical utility of B-type natriuretic peptide in early severe sepsis and septic shock.

Door; Rivers EP, McCord J, Otero R, Jacobsen G, Loomba M.
2007

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18051697

..........
Elevated BNP levels (>100 pg/mL) were seen in 42% and 69% of patients on presentation and at 24 hours, respectively. Elevated BNP ranges (>230 pg/mL) were significantly associated with myocardial dysfunction and severity of global tissue hypoxia. When adjusted for age, gender, history of heart failure, renal function, organ dysfunction, and mean arterial pressure, a BNP greater than 210 pg/mL at 24 hours was the most significant independent indicator of increased mortality: odds ratio 1.061 (1.026-1.097), P < .001, 95% confidence interval. Patients with severe sepsis and septic shock often have elevated BNP levels, which are significantly associated with organ and myocardial dysfunction, global tissue hypoxia, and mortality. Serial BNP levels may be a useful adjunct in the early detection, stratification, treatment, and prognostication of high-risk patients.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 06 Feb 2018, 16:28

Learn more about His-Purkinje System

https://www.sciencedirect.com/topics/me ... nje-system

Complete heart block in a nine year old girl caused by borreliosis.

http://heart.bmj.com/content/70/1/88.short

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”