Website Lyme Expertisecentrum
Website Lyme Expertisecentrum
De website van het Lyme expertisecentrum is vandaag online gegaan; https://www.expertisecentrumlyme.nl
Re: Website Lyme Expertisecentrum
Bedankt voor het nieuws Eus!
Wat vind je er zelf van?
De inhoud valt me nog mee...
Zoals bijv. de teek zo snel mogelijk verwijderen en de waarschuwing voor nimfen.
Maar over de beperkte gevoeligheid van de tests wordt niets vermeld. Er ligt relatief te veel nadruk op een EM. Bij de definitie van persisterende lyme wordt verzwegen dat het een kwestie is van dat de bacterie de antibiotica heeft overleefd. De uitingsvormen worden te beperkt weergegeven...
Hovius van het AMC en Kullberg van het Radboud noemen welke patiënten bij hen welkom zijn...
Eus, hoe vat jij dat op? Alleen patiënten met een EM of positieve antistoffentest mét een paar andere van de door hen genoemde uitingsvormen én een meewerkende huisarts?
Dan worden toch nog steeds veel te veel lymepatiënten niet geholpen? Of heb ik niet goed gelezen?
Josie
Wat vind je er zelf van?
De inhoud valt me nog mee...

Zoals bijv. de teek zo snel mogelijk verwijderen en de waarschuwing voor nimfen.
Maar over de beperkte gevoeligheid van de tests wordt niets vermeld. Er ligt relatief te veel nadruk op een EM. Bij de definitie van persisterende lyme wordt verzwegen dat het een kwestie is van dat de bacterie de antibiotica heeft overleefd. De uitingsvormen worden te beperkt weergegeven...

Hovius van het AMC en Kullberg van het Radboud noemen welke patiënten bij hen welkom zijn...

Eus, hoe vat jij dat op? Alleen patiënten met een EM of positieve antistoffentest mét een paar andere van de door hen genoemde uitingsvormen én een meewerkende huisarts?
Dan worden toch nog steeds veel te veel lymepatiënten niet geholpen? Of heb ik niet goed gelezen?
Josie
Josie, je hebt de site al veel beter bekeken dan ik! Ik bekeek een paar filmpjes en dat was het. De site is in wording, er gaat nog veel meer geplaatst worden, verwacht ik. Dus dan hoop ik ook meer over testen.
Ik heb het niet gelezen of gezien, waar vind ik het? Ik zou denken dat uitsluitend de complexe gevallen bij een tertiair centrum gezien moeten worden Hieronder de info van de site van het AMC:Hovius van het AMC en Kullberg van het Radboud noemen welke patiënten bij hen welkom zijn...![]()
Het AMLC is een tertiair verwijzingscentrum voor kinderen en volwassenen met klachten die kunnen passen bij mogelijke Lymeziekte, die gerelateerd zijn aan een tekenbeet of die een erythema migrans en/of afwijkende Borrelia-serologie hebben. Ook patiënten die verdacht worden van een andere door een tekenbeet overdraagbare ziekte, worden op het AMLC gezien (met bijvoorbeeld koorts na een tekenbeet).
Op de website staat ook het beleidsplan;
Bron; https://www.expertisecentrumlyme.nl/sit ... cument.pdf
Bij de diagnostiek van Lymeziekte spelen de individuele ziektegeschiedenis van de patiënt en de symptomen een centrale rol. Laboratoriumonderzoek is daarbij ondersteunend, niet leidend.
Bron; https://www.expertisecentrumlyme.nl/sit ... cument.pdf
Heb de site ook doorgelezen, maar neigt toch weer een beetje naar het oude recept, maar dan in een nieuw pakje.
Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”