NSC - Voorstellen NSC voor herstel fouten UWV
31 maart 2025
Ilse Saris: Onderste steen moet boven, fouten UWV moeten worden hersteld; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/n ... moet-boven
..Tienduizenden mensen zijn verder in de knel geraakt door fouten bij het UWV. Nieuw Sociaal Contract vindt dat die fouten moeten worden hersteld. Ook moet het ingewikkelde arbeidsongeschiktheidsstelsel toekomstbestendig, werkend en eenvoudiger worden. Tweede Kamerlid Ilse Saris doet namens NSC voorstellen.
De afgelopen tijd zijn er door berichtgeving van de media fouten van het UWV aan het licht gekomen bij WIA-uitkeringen. Het gaat dan om structurele fouten in de berekening van de hoogte van uitkeringen, maar ook om fouten in de sociaal-medische beoordelingen. Mensen hebben door de fouten te veel, te weinig of geen uitkering ontvangen, anders dan waar zij recht op hadden. Zij zijn hierdoor diep in de problemen gekomen doordat er door het UWV een vinkje verkeerd is gezet in hun administratie.
'Nieuw Sociaal Contract-Kamerlid Ilse Saris: “Als Nieuw Sociaal Contract vinden we dat mensen die door omstandigheden niet meer kunnen werken of daar juist hulp bij nodig hebben, een overheid verdienen die naast hen staat. Niet een die hen in de knel brengt. Helaas is dit wel gebeurd, met grote gevolgen voor hun bestaanszekerheid. De onderste steen moet boven en fouten moeten worden hersteld.”'
Herstel van gemaakte fouten
Inmiddels wordt er door het UWV een goede, eerste stap gezet in het rechtzetten van fouten bij de berekeningen van de hoogte van WIA-uitkeringen die zijn gemaakt tussen 2020 en 2024. Hiervoor is het UWV bezig om een corrigeerorganisatie in te richten. Wat Nieuw Sociaal Contract betreft is dat niet genoeg. De onderste steen moet boven:
- Allereerst moeten fouten met de berekeningen van de WIA-uitkeringen worden hersteld.
- Ook moet er worden gekeken naar gemaakte fouten in de sociaal-medische beoordelingen. Deze moeten worden rechtgetrokken en hersteld.
- Daarbij moet ook gekeken worden naar vervolg- en nevenschade. Bijvoorbeeld keteneffecten voor werkgevers en pensioenfondsen en de effecten van nabetalingen op toeslagen en belastingen.
Er zijn ook fouten gemaakt voor 2020. Dat er nu wordt gekeken naar de periode 2020-2024 is begrijpelijk – in die periode zijn de meeste fouten gemaakt. Uiteindelijk moet er ook worden gekeken naar fouten voor 2020.
'NSC-Kamerlid Ilse Saris: “Gedupeerden vertellen hartverscheurende verhalen over hoe de fouten hen in de problemen hebben gebracht. Waar het UWV fouten heeft gemaakt is herstel nodig. De eerste stappen door het UWV hiertoe zijn een eerste goede stap, maar niet genoeg. Ik zie gelukkig dat de minister gemotiveerd is om gemaakte fouten te herstellen.”'
Een toekomstbestendig arbeidsongeschiktheidsstelsel
De fouten door het UWV staan niet op zichzelf. Onder het arbeidsongeschiktheidsstelsel ligt wet- en regelgeving die veel te complex is geworden en mede daardoor loopt de uitvoering door het UWV volledig vast. Het arbeidsongeschiktheidsstelsel moet toekomstbestendig worden gemaakt. Belangrijk is dat voorkomen moet worden dat mensen arbeidsongeschikt worden door meer in te zetten op preventie. Ook wil NSC in ieder geval de huidige rechten van de IVA behouden.
Nieuw Sociaal Contract vijf voorstellen voor het verbeteren van het stelsel:
1). Verlaag de WIA-drempel naar minstens 25%
2). Verruim de no-riskpolis: voor werkgevers moet het aantrekkelijker zijn om deels arbeidsongeschikte werknemers in dienst te houden én te nemen.
3). Schaf de WGA-vervolguitkering af: In plaats daarvan pleiten we voor nieuwe werkimpulsen in de WIA, die niet zo belemmerend zijn, maar stimulerend en zowel voor werkgevers als werknemers aantrekkelijk.
4). Maak de maatregel ‘praktisch beoordelen’ structureel.
5). Er moet betere en efficiëntere samenwerking komen tussen bedrijfsartsen en het UWV. Dit bespaart schaarse keuringscapaciteit bij het UWV. Wel krijgt de werknemer een nieuw recht om een eindbeoordeling door de verzekeringsarts te laten doen als hij het op medische gronden niet eens is met de bedrijfsarts.
'NSC-Kamerlid Ilse Saris: “Het veranderen van de WIA naar een uitlegbaar, eenvoudiger systeem met menselijke maat is niet gemakkelijk, maar wel broodnodig. Het kan niet zo zijn dat het systeem dat je zou moeten opvangen in een kwetsbare situatie, je verder in de problemen brengt. Door het stelsel toekomstbestendig te maken èn de menselijke maat weer voorop te stellen, zou ook grove en ingrijpende fouten zoals die bij het UWV zijn gemaakt in de toekomst kunnen worden voorkomen.”' ..
Met het Rapport OCTAS gaat het nieuwe Kabinet aan de slag: Regeerprogramma kabinet-Schoof; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30684
En Rapport OCTAS; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1090#p30162 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163.. - Het kabinet verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd door de aanbevelingen van de OCTAS. Daarnaast wil het kabinet aan de slag met de meer fundamentele ideeën van de OCTAS. Dat betreft ten eerste het idee van een stelsel dat aanvankelijkgericht is op re-integratie en minder op de (medische) beoordeling. Ten tweede het idee om regelingen voor verschillende groepen werkenden in meer of mindere mate te harmoniseren. Conform het eindverslag van formateur van Zwol, zal het kabinet voorstellen met financiële consequenties in reactie op het advies van de OCTAS welwillend bezien..
..H1. Bestaanszekerheid Aangekondigde nieuwe wetgeving:
..Zal naar verwachting totnieuwe wetgeving leiden:
- Wetswijzigingen die volgen uit de aangekondigde verbetering en vereenvoudiging van de WIA waaronder de uitwerking van de OCTAS varianten (uitwerking eind 2024 naar de Kamer)..
En een stelselwijziging gaat veel geld kosten (1 tot 2 miljard euro); Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334 Hoe denken het Kabinet, de minister SZW en de Tweede Kamer dat te gaan uitvoeren als er géén geld voor beschikbaar is?
En opmerkelijk is dat het Kabinet kiest voor de


Zal het gaan botsen tussen de minister SZW (NSC; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) én zijn collega Tweede Kamer leden én zijn collega Tweede Kamer leden van het NSC?
Zoek de verschillen.. 'NSC en GroenLinks-PvdA komen zelf met plannen om WIA-fouten te herstellen'; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1260#p31096 ..
Variant: Huidig stelsel beter; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163
..Variant: Huidig stelsel beter
Op papier is het huidige arbeidsongeschiktheidsstelsel slim doordacht en werkte het langere tijd best goed. Het stelsel is inmiddels te ingewikkeld geworden, is vastgelopen en knelpunten blijken onevenredig vaak bij bepaalde mensen terecht te komen. In deze variant ligt de nadruk op het vereenvoudigen van het huidige stelsel enhet verminderen van het aantal knelpunten en ‘hardheden’.
De belangrijkste aanpassingen zijn4:
- De WIA gaat naar één uitkeringsregime in plaats van de huidige IVA en WGA met alle sub-regelingen.
- De regeling voor duurzame arbeidsongeschiktheid (IVA) vervalt.
- De WIA blijft een inkomensverzekering: het procentuele verlies aan verdiencapaciteit staat centraal.
- De arbeidsongeschiktheidsdrempel voor de WIAverlagen we van 35% naar 25% verlies aan verdiencapaciteit.
- Om het verlies aan verdiencapaciteit te berekenen krijgen arbeidsdeskundigen iets meer ruimte om geschikte functies te zoeken die beter aansluiten bij de situatie van de arbeidsbeperkte.
- Bij de berekening van het arbeidsongeschiktheidspercentage voor ‘veelverdieners’, maximeren we het oude loon. De kans op volledige arbeidsongeschiktheid wordt voor deze groep kleiner.
- Voor zelfstandigen adviseren we om een eenvoudige publieke verzekering in te richten, met een wachttijd van twee jaar. Deze regeling biedt de meest kwetsbare zelfstandigen inkomensbescherming op maximaal het niveau van het sociaal minimum.
- De re-integratiedienstverlening is toegankelijker voor iedereen die dat nodig heeft.
Mensen in de Ziektewet worden intensiever naar werk begeleid. Als het vinden van een baan lastig is, bemiddelt UWV actief naar werk of regelt UWV arbeidsontwikkelings- of -revalidatieplaatsen bij sociaal ondernemers, lokale SW-bedrijven of bij andere gemotiveerde werkgevers.
Vooral de kwetsbare mensen met voorheen een flexibel contract met een laag inkomen - die nu niet of weinig werken bij arbeidsongeschiktheid - hebben baat bij deze maatregelen. In veel situaties gaan ‘huidige’ 35-minners, zelfstandigen en mensen die nu in de vervolguitkering komen, erop vooruit. Mensen met voorheen hoge inkomens en mensen die duurzaam arbeidsongeschikt zijn, krijgen een iets lagere uitkering in deze variant. Op deze manier verkleinen we de variatie in uitkomsten in het huidige stelsel én wordt het stelsel eenvoudiger..