Lymevereniging - 12 december 2020 Algemene Ledenvergadering Lymevereniging; Bron
https://lymevereniging.nl/2020/11/13/12 ... ereniging/Graag nodigen wij je uit voor de eerste Algemene Ledenvergadering van 2020 – de ALV die gepland stond voor mei, hebben we geannuleerd in verband met de maatregelen tegen het coronavirus.
De ALV zal online plaatsvinden, op 12 december, vanaf 14.00 uur. (Over de technische en organisatorische aspecten daarvan sturen we je nog nader bericht.)
Onderwerpen die daar aan de orde komen, zijn:
-
Jaarverslag en jaarrekening 2019-
Werkplan en begroting 2021-
Verkiezing nieuw lid kascontrolecommissieAls leden zelf agendapunten willen voorstellen, dan kunnen zij die tot 23 november opsturen naar
info@lymevereniging.nl. Op 28 november verwachten wij de concept-agenda en de vergaderstukken te kunnen verzenden.
Graag tot de 12e december!
Met vriendelijke groet,
Namens het bestuur
Fred Verdult, voorzitter
Statuten Lymeverenging; Bron
https://lymevereniging.nl/wp-content/up ... niging.pdfALGEMENE LEDEN VERGADERINGEN
Artikel 14
1. Aan de algemene ledenvergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe, die niet door de wet, de statuten of reglementen aan het bestuur zijn opgedragen.
2. Jaarlijks, uiterlijk zes maanden na afloop van het verenigingsjaar, wordt een algemene ledenvergadering gehouden, welke wordt aangeduid als “jaarvergadering”. In de jaarvergadering komen onder meer aan de orde:
a. het jaarverslag en de rekening en verantwoording bedoeld in artikel 13, met het verslag van de aldaar bedoelde commissie;
b. de benoeming van de in artikel 13 genoemde commissie voor het volgende verenigingsjaar;
c. voorziening in eventuele vacatures in het bestuur;
d. voorstellen van het bestuur of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de vergadering;
e. de vaststelling van de contributie.
3. Andere algemene ledenvergaderingen worden gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk acht. Het bestuur maakt de datum en plaats van de vergadering zo spoedig mogelijk bekend, uiterlijk vier weken voor de vergadering. Uiterlijk twee weken voor de vergadering maakt het bestuur de agenda voor de vergadering kenbaar.
4. Voorts is het bestuur, op schriftelijk verzoek van tenminste een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van één/tiende gedeelte der stemmen, verplicht tot het bijeenroepen van een algemene ledenvergadering op een termijn van niet langer dan vier weken. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan door oproeping overeenkomstig artikel 17 of door aankondiging van deze vergadering op een door de leden van deze vereniging veel bezochte ‘social-media’ pagina.
REKENING EN VERANTWOORDING VAN HET BESTUUR
Artikel 13
1. Het verenigingsjaar loopt van één januari tot en met één en dertig december en is gelijk aan het boekjaar.
2. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
3. Het bestuur brengt op een algemene ledenvergadering binnen zes maanden na afloop van het verenigingsjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene ledenvergadering, zijn jaarverslag uit en doet, onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten, rekening en verantwoording over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerd bestuur. Na afloop van genoemde termijn kan ieder lid deze rekening en verantwoording in rechte van het bestuur vorderen.
4. De algemene ledenvergadering benoemt jaarlijks uit de leden een commissie van tenminste twee personen, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. De commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene ledenvergadering verslag van haar bevindingen uit.
5. Vereist het onderzoek van de rekening en verantwoording bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan de commissie van onderzoek zich door een deskundige doen bijstaan. Het bestuur is verplicht aan de commissie alle door haar gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en inzage van de boeken en bescheiden der vereniging te geven.
6. De last van de commissie kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden herroepen, doch slechts door de benoeming van een andere commissie.
7. Het bestuur is verplicht de bescheiden bedoeld in de leden 2 en 3 van dit artikel tien jaar lang te bewaren.
8. Vaststelling van het jaarverslag zonder voorbehoud door de algemene ledenvergadering, déchargeert het bestuur.
De vraag is hoe serieus de leden van de Lymevereniging (2.100) en de ALV (60-80 aanwezigen) hun taak nemen. Tot nu toe heeft de ALV alles gevolgd en goed gekeurd wat de voorzitter heeft voorgesteld zonder zich zelf goed te verdiepen in de financiële stukken, de juridische-notariële stukken en in de bestuurlijke werkwijze.
Wordt er professioneel en kundig naar de inhoud van alle stukken gekeken door de leden én de ALV of wordt het weer allemaal zonder verdieping in de stukken als vanzelfsprekend goed gekeurd door de ALV (60-80 personen?).
Belangrijk voor de (nieuwe) donateurs (patiënten, particulieren, bedrijven, organisaties) en de (nieuwe) leden zijn de cijfers van het Financieel Jaarverslag 2019 en de begrotingen (2019 en 2020 als gepresenteerd op de ALV van 14 december 2019; Bron
https://lymevereniging.nl/2019/11/18/14 ... rgadering/ en door de ALV goed zijn gekeurd) van de Lymevereniging in combinatie met het Lymefonds/Stichting Lymefonds én het vergelijk met de cijfers van het jaar
2018; Bron CBF-Erkennings-paspoort van de Lymevereniging; Bron
https://www.cbf.nl/organisatie/lymevereniging en bij het CBF-Erkenningspaspoort van Stichting Lymefonds; Bron
https://www.cbf.nl/organisatie/lymefondsHet Sociaal Jaarverslag en het Jaarverslag 2018 behandeld op de ALV in april 2019; Bron
https://lymevereniging.nl/2019/04/06/6- ... rgadering/ zijn nog steeds niet gepubliceerd op de site van de Lymevereniging; Bron
https://lymevereniging.nl/lyme/jaarverslagen/Het bestuur wil op de ALV de volgende onderwerpen bespreken:
- Jaarverslag 2018
- Nieuwe kandidaat kascommissie
- Jaarrekening 2018
- Meerjarenbeleidsplan 2019-2022
- Werkplan 2019
- Begroting 2019
- Voorstel Werkgroep Zorgverzekering voor juridische actie
- Benoeming vertrouwenspersoon (zie memo); je kunt je hiervoor nog kandidaat stellen
- Eerste uitkomsten De Nederlandse Lyme Monitor 2019
Wat heeft 2.5 jaar besturen
effectief en concreet opgeleverd voor de Lyme en de chronische Lyme patiënten in Nederland?
Is het Lymefonds/Stichting Lymefonds opgericht op 8 maart 2018 (terwijl het vorige bestuur in functie was tot en met 9 juni 2018) - Statuten; Bron
https://assets.website-files.com/5de637 ... versie.pdf en Bron
https://www.youtube.com/watch?v=dDAXNq6nbXA en Bron
viewtopic.php?f=5&t=2322&start=430#p26254 goed van de grond gekomen?
In 2020 is er slechts een bedrag van €31.049 opgehaald in plaats van het bedrag van €100.000. Stichting Lymefonds/het Lymefonds heeft €41.915 uitgegeven aan subsidies voor de onderzoeken van dr Shan en dr Zhang en heeft daarmee een tekort van €10.866.
Stichting Lymefonds/het Lymefonds is geen professioneel Fonds veel belangrijke zaken die nodig zijn voor een professioneel Fonds zijn niet goed geregeld. Er is en wordt veel beloofd - Doelen; Bron
https://www.lymefonds.nl/doelen en Bron
https://assets.website-files.com/5de637 ... 8%20FV.pdf en Bron
https://lymevereniging.nl/2018/06/10/nieuw-perspectief/ Gaan er per jaar vanaf 2021 bedragen van minimaal €1.000.000 worden opgehaald? Als een bedrag van €100.000 al niet lukt zal een bedrag van minimaal €1.000.000 een utopie zijn.
Patiënten verdienen een patiëntenorganisatie en een Fonds, Lymevereniging en Stichting Lymefonds/het Lymefonds, die de zaken goed en professioneel heeft geregeld en er door het bestuur op een professionele, democtratische en transparante wijze wordt gewerkt. En de belangen van de Lyme en de chronische Lyme patiënten op een professionele wijze worden vertegenwoordigd.