Algemeen Dagblad: De zoektocht van een Lymepatient

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
tulpje

Algemeen Dagblad: De zoektocht van een Lymepatient

Berichtdoor tulpje » Za 14 Mei 2016, 12:35

DE ZOEKTOCHT VAN EEN LYMEPATIENT

‘IK MIS MIJN OUDE IK’

Hoe warmer het wordt, hoe actiever de teken. Controleren dus na een dagje buiten in het groen. Eén op de vijf teken is besmet met de ziekte van Lyme en dat levert soms ernstige klachten op. Klaske de Vries spreekt uit ervaring.

Ze mist vooral zichzelf, zegt de 40-jarige Klaske de Vries aan het eind van het gesprek, liggend op de bank in haar appartement in Utrecht. Wie ze ooit was? Een vrolijk persoon, met leuk werk in de evenementenbranche. Een levenslustig type. Iemand die graag met vriendinnen uit eten ging. Ze hield van salsa en deed aan spinning. ‘Lekker diepgaan in de sportschool’. Wat verlangt ze terug naar haar oude ik. Naar Klaske zoals Klaske eigenlijk hoort te zijn.

Een klein beestje, niet groter dan een speldenknop, heeft Klaske ziek gemaakt. Door de beet van een besmette teek heeft ze de ziekte van Lyme, vertelt ze. De chronische variant, om precies te zijn. Ze werd achttien jaar geleden gebeten, maar weet pas sinds juli 2015 dat ze Lyme heeft. “Mijn zus belde me en vroeg of ik het interview met ene Lidewij in RTL Late Night had gezien. Dat had ik niet. ‘Ga kijken, want Lidewijs verhaal is jóuw verhaal’, zei ze.” De uitzending ging over de ziekte van Lyme. Het gekke was: een halfjaar eerder had de huisarts Klaske voor een Lymetest doorverwezen naar een academisch ziekenhuis. “In het ziekenhuis zeiden ze echter dat ik geen Lyme had”. Klaske keek de talkshow terug en kon niets anders dan concluderen dat haar zus gelijk had: Lidewij, een van de gasten, vertelde over de chronische variant van Lyme. “Haar klachten kwamen overeen met die van mij: rugpijn, krachtverlies in armen en benen, duizeligheid, niet goed tegen licht kunnen, hele dagen op bed blijven liggen en hoofdpijn. Het kwartje viel, mijn ziekte had een naam. De arts van het academisch ziekenhuis heeft me helemaal niet getest, kwam ik later achter.”

Niet lang daarna heeft Klaske haar bloed laten onderzoeken bij Pro Health in Weert. “Zij laten het bloed testen in een laboratorium in Duitsland. De testen in Nederland zijn gericht op antistoffen, maar die worden nou juist niet aangemaakt bij chronische Lyme.In het reguliere circuit is het dus lastig aan te tonen dat je Lyme hebt. In Weert testen ze heel uitgebreid, ook op je immuunsysteem. Want dat wordt enorm aangetast bij chronische Lyme. Talloze mensen hebben er last van, maar worden door de reguliere ziekenhuizen niet serieus genomen. De opluchting was groot, toen ik de uitslag per mail kreeg. Ik dacht: zie je wel, ik ben niet gek. Ook mijn omgeving reageerde opgelucht. Familie en vrienden hebben nooit aan mij getwijfeld. Dat hoor je ook wel eens anders. Sommige chronische Lymepatiënten hebben helemaal niemand meer. Als ik me straks beter voel, wil ik me voor deze groep gaan inzetten.”

Ze is gebeten tijdens een kampeerweekendje in de Belgische Ardennen, in 1998. Ze rausde door de bossen, ging raften over een rivier en bracht beide dagen vooral buiten door. Een week later ontdekte haar toenmalige vriend een klein, zwart dingetje in Klaskes knieholte. Ze besloot nar de huisarts te gaan. De diagnose: een tekenbeet. De huisarts heeft het beestje vakkundig verwijderd en daarmee was de kous af. En nee, er was geen rode kring of verdikking op de huid te zien.

Pas vele jaren later, in 2005, kreeg de Utrechtse voor het eerst serieuze gezondheidsklachten: rugpijn. De pijn werd zelfs zo hevig, dat ze in 2010 niet meer in staat was om te werken. “Een jaar later heb ik een hernia-operatie ondergaan. Dan hoop je dat het beter gaat.” Nee dus. Na die operatie was ik verschrikkelijk moe en sla. Soms was ik zo krachteloos dat ik nauwelijks in staat was om mascara op te doen of om de was op te hangen. Uiteindelijk kwam ik in het Radbout Universitair Medisch Centrum in Nijmegen terecht. De conclusie: chronische vermoeidheid. Ik moest leren mijn grenzen aan te geven, meer konden ze eigenlijk niet doen.”

In 2013 onderging ze, vanwege een aantal versleten tussenwervelschijven, voor de tweede keer een rugoperatie. In de periode daarna werden de vermoeidheidsklachten nog erger dan daarvoor. “Je kunt het eigenlijk geen vermoeidheid meer noemen, eerder totale uuitputting. De klachtenlijst was immens groot. Ik verkeerde in een soort overlevingsmodus, er was zelfs geen ruimte voor verdriet.”

Klaske is nu onder behandeling bij een arts van de Oosteinde Walborg Kliniek in Amsterdam. Aanvankelijk kreeg ze antibiotica oraal toegediend, maar die bleken na drie maanden niet aan te slaan. Sinds kort is ze begonnen aan een serie infuusbehandelingen, twee keer per week voor de periode van vijf à zes maanden. Daarvoor moet ze naar Amsterdam. Gelukkig heeft ze met Ron een lieve man en krijgt ze veel hulp van haar familie en vrienden. De kosten van deze serie behandelingen: ruim vijfduizend euro. Ze worden niet vergoed. Net als de reiskosten, ondersteunende supplementen en pijnstillers.Naar alle waarschijnlijkheid komen de rugklachten ook door Lyme, zegt Klaske. Eerder dit jaar deden 25 vrienden mee aan ‘Lopen voor Lyme’, om geld voor Klaske in te zamelen. Met succes: het team, de ‘Kanjers voor Klaske’, liep een aanzienlijk bedrag bij elkaar.

Klaskes wereldje is heel klein geworden. Ze kan niet zonder rolstoel naar buiten, afspraken maken met vriendinnen is moeilijk. Klaske blijft positief, benadrukt ze. “Ik haal voldoening uit hele kleine dingen, zoals het uitruimen van de vaatwasser. Dan ben ik trots op mezelf. Het is zwaar, maar ik zie lichtpuntjes.”

Klaske twijfelt of ze honderd procent zal genezen, maar ze wil zo graag. Ze verlangt naar werken, naar bewegen, naar een makkelijk en pijnvrij leven. Haar droom: samen met haar vader de tp van de Kilimanjaro in Tanzania beklimmen. Dat zit nu eenmaal in haar hoofd en gaat er niet meer uit.

Bron: Algemeen Dagblad 'Magazine', zaterdag 14 mei 2016
Tekst: Jeroen Kreule

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”