Melding tekenbeten met 13% toegenomen!

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
tulpje

Melding tekenbeten met 13% toegenomen!

Berichtdoor tulpje » Ma 27 Jun 2016, 09:00

Bron: RIVM

In mei en juni is het aantal tekenbeten dat werd gemeld, met 13 procent toegenomen ten opzichte van het gemiddeld aantal van de afgelopen drie jaar.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verwacht in juli, de piek van het tekenseizoen, ruim 400.000 meldingen.

Gemeten over de eerste helft van dit jaar zijn er tot nu toe, in vergelijking met het gemiddelde van de laatste drie jaar, 8 procent meer tekenbeten geregistreerd.

Mensen die gebeten zijn, kunnen de ziekte van Lyme oplopen. Ze kunnen daar, ook na behandeling, langdurig klachten aan overhouden als vermoeidheid, pijn en concentratiestoornissen.

Bos en tuin

De helft van alle gemelde tekenbeten dit jaar zijn in het bos opgelopen en een derde in de tuin. In Gelderland worden de meeste mensen door teken gebeten; 22 procent van de meldingen tussen 2012 en 2016 kwam uit die provincie. Noord-Brabant staat met 12 procent op de tweede plaats, gevolgd door Noord-Holland (11 procent).

Het RIVM raadt mensen aan zichzelf goed te controleren na een bezoek aan een groene omgeving en, als ze gebeten zijn, teken direct te verwijderen. Ze moeten naar hun huisarts gaan als ze tot drie maanden na de beet klachten als koorts, huiduitslag of gewrichtspijn krijgen.

Door: ANP/NU.nl

http://www.nu.nl/binnenland/4284026/aan ... nemen.html

Sproetje

Re: Melding tekenbeten met 13% toegenomen!

Berichtdoor Sproetje » Ma 27 Jun 2016, 19:35

Hoi Tulpje,

Dank voor het plaatsen.
Ze weten van geen ophouden, die teken
Het lijkt wel alsof er steeds meer komen......

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meer zo onbedwongen zoals vroeger wandelingen e.d. maak.
Hoog gras vermijd ik, het liefst kom ik ook niet meer in de bossen.
Wel saai, maar ik wil nooit weer opnieuw dat meemaken waar ik de laatste paar jaar doorheen heb moeten gaan.

Leuk is het niet, maar ik wandel maar wat over de begane paden...

Sproetje

Re: Melding tekenbeten met 13% toegenomen!

Berichtdoor Sproetje » Vr 22 Jul 2016, 17:30

In Amerika zegt het CDC dit over de borrelia overdraagbare teken, de hoeveelheid teken die borrelia, anaplasma en babesia overdragen zijn daar toegenomen en de meldingen van de ziekte van lyme sinds 1990 meer dan verdrievoudigd:

Ticks Carrying Lyme Disease in Almost Half of U.S. Counties

Uit: Medscape
By Lisa Rapaport
January 19, 2016

(Reuters Health) - Ticks that can spread Lyme disease now live in almost half of U.S. counties, according to a new study from the Centers for Disease Control and Prevention.

Varieties of the blacklegged tick that may carry Borrelia burgdorferi responsible for Lyme disease are present in 45% of counties nationwide, compared with just 30% in 1998, researchers found.

"It's important for people to be aware that there may be ticks in areas where they haven't seen them previously so that they can take steps to help protect themselves and their families," lead study author Rebecca Eisen, a research biologist at the CDC, said by email.

Since the late 1990s, the number of reported Lyme disease cases in the U.S. has more than tripled, Eisen and colleagues report online January 18 in the Journal of Medical Entomology.

Lyme disease is spread by the blacklegged tick, Ixodes scapularis, also known as deer ticks, and the western blacklegged tick, Ixodes pacificus. These ticks are typically found in wooded and grassy areas.

Common symptoms of Lyme disease can include fever, headache, and fatigue, all of which can be easily confused with the flu. Some patients, but not all, develop a characteristic bull's eye rash soon after the tick bite.

If caught early, Lyme disease can be treated with antibiotics. But untreated Lyme disease can lead to lasting cognitive problems, joint and muscle pain and mood disorders.

To assess changes in the tick population, researchers analyzed data reported by counties using the same surveillance methods from 1998.
................

Bron: http://bit.ly/1OslYEC

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”