FSME / TBE-virus / Teken-encefalitisvirus in Nederland aangetroffen

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Lola Lyme

FSME / TBE-virus / Teken-encefalitisvirus in Nederland aangetroffen

Berichtdoor Lola Lyme » Do 30 Jun 2016, 20:02

.
Laatst gewijzigd door Lola Lyme op Wo 04 Jul 2018, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

Roxy

Re: FSME / TBE-virus / Teken-encefalitisvirus in Nederland aangetroffen

Berichtdoor Roxy » Do 30 Jun 2016, 20:18

Hoi LolaLyme,

Dank je wel voor het plaatsen van het artikel. Ik heb het net gelezen in de krant. Interessant!
FSME/TBE-virus/Teken-encefalitisvirus nieuw in Nederland? Ik denk persoonlijk van niet.
In Duitsland, Spanje, VS en Nederland ben ik in het verleden tijdens opleidingen, vakanties erg ziek geraakt met ernstige klachten en uitval.
Toen ik terug was in Nederland werd er niets aan gedaan door de huisarts(en).. werden de schouders opgehaald..

En ik denk dat de Duitse teken met FSME/TBE-virus http://www.tekenbeetziekten.nl/co-infecties-overigen/ zich vast niet zo veel aantrekken van de Nederlandse grenzen en hier al langere tijd rond wandelen...
Symptomen
Twee van de drie besmette mensen met FMSE merkt niets van de ziekte. Bij de overigen bestaat het ziektebeeld uit twee fasen.
Fase 1:
Deze fase kenmerkt zich door griepachtige verschijnselen, zoals koorts, misselijkheid en hoofdpijn. Deze klachten ontstaan één tot twee weken na de beet. De klachten houden 5 tot 10 dagen aan.
Fase 2:
Bij een deel van de patiënten ontwikkelt het ziektebeeld zich verder en wordt het centraal zenuwstelsel aangetast. In deze fase kan onder andere een ontsteking van het hersenweefsel en hersenvliesontsteking ontstaan. Tot bijna de helft van de patiënten houdt blijvend letsel over aan deze ziekte.

De Lyme behandelaars hebben mij daar goed onderbouwde informatie over gegeven.
Hopelijk wordt men langzaam aan meer en meer wakker in Nederland? Zou mooi zijn ;) !
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Vr 01 Jul 2016, 05:21

Toevallig heb ik het onlangs hierover met mijn Lyme arts gehad of FSME ook getest kan worden bij mij :roll:

De natuurgeneeskundige die de praktijk zou komen ondersteunen, zou deze eruit moeten kunnen halen bij mij volgens de Lyme arts, tenminste als ik er drager van ben natuurlijk.

Aangezien ik in Hongarije ziek ben geworden sluit ik ook deze niet uit bij mij.

Goede post Lola, dank je voor het delen!

Groetjes VGM
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 02 Jul 2016, 16:32

Hoi VerlorengezondheidM,
VerlorengezondheidM schreef:Toevallig heb ik het onlangs hierover met mijn Lyme arts gehad of FSME ook getest kan worden bij mij :roll:

De natuurgeneeskundige die de praktijk zou komen ondersteunen, zou deze eruit moeten kunnen halen bij mij volgens de Lyme arts, tenminste als ik er drager van ben natuurlijk.

Aangezien ik in Hongarije ziek ben geworden sluit ik ook deze niet uit bij mij.
Weet je waar de betreffende natuurgeneeskundige mee test? Met LBA? of Bioresonantie?

Bij Pro Health las ik dat er bij hen FSME getest kan worden http://prohealth.nl/testmogelijkheden/ , http://prohealth.nl/wp-content/uploads/ ... 6-v.03.pdf
Test en kosten
FSME Virus PCR(CE) EDTA 75,00

Informatie van de Stichting Tekenbeetziekten bron https://www.facebook.com/pages/Stichtin ... 9310777724
Verwijzing naar LCI-richtlijn Tekenencefalitis http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ncefalitis
Microbiologische diagnostiek

De gouden standaard in de diagnostiek van TBE is het aantonen van IgM- en IgG-TBE-specifieke antilichamen door middel van enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). IgM-antilichamen zijn soms tot maanden na de infectie te detecteren, terwijl IgG-antilichamen levenslang aanwezig zijn.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 02 Jul 2016, 16:52

Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
2009;153:A950

KLINISCHE PRAKTIJK
Casuïstiek
Artikel 'Teken-encefalitis na een vakantie in Zuid-Duitsland' https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a950.pdf

NTvG https://www.ntvg.nl/artikelen/teken-enc ... 0/volledig

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Vr 29 Jul 2016, 22:13

Onderzoek naar nieuw tekenvirus Heuvelrug

Het RIVM doet nader onderzoek naar de aanwezigheid op de Utrechtse Heuvelrug van teken met het encefalitisvirus. De komende maanden wordt bloed van geschoten reeën onderzocht. Ook bloed van geiten en schapen uit het gebied wordt bekeken

Het virus (ook wel TBE-virus genoemd) was tot nu toe alleen gesignaleerd bij wild op de Sallandse Heuvelrug. Nu is echter een wandelaar besmet geraakt en volgens het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) is dat zeer waarschijnlijk gebeurd tijdens een wandeling op de Utrechtse Heuvelrug.

Wáár precies op de Heuvelrug kan Jaap van Dissel, directeur Infectieziektebestrijding bij het RIVM, niet zeggen. ,,Dat weten we niet. Als iemand ziek is dan neem je zijn verhaal op: waar is hij geweest, wat is de meest waarschijnlijke plek van de besmetting en ook: waar is iemand niet geweest? Op basis daarvan is het zeer waarschijnlijk dat het ergens op de Utrechtse Heuvelrug was.''

Teken komen voor in Nederlandse bossen en de laatste jaren is een toename van het aantal beten te zien. Waardoor dat komt, is niet precies duidelijk.

Ziekte van Lyme De beestjes kunnen de ziekte van Lyme veroorzaken, die volgens de website LymeNet Nederland onder meer kan leiden tot neurologische (zenuwstelsel/hersenen), reumatologische of zelfs tot psychische klachten.

Nu is voor het eerst een patiënt ziek geworden door een teek die het TBE-virus met zich meedroeg. Dit virus, dat in het buitenland al vaker gesignaleerd is, veroorzaakt griep-achtige verschijnselen: onder meer koorts, hoofdpijn, spier- en gewrichtspijn en - in sommige gevallen- hersenvliesontsteking. Meestal herstelt de patiënt volledig, meldt het RIVM. De besmette patiënt is ook herstellende, zegt Van Dissel.

Bron: Algemeen Dagblad lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 30 Jul 2016, 22:22

Goed nieuws, eindelijk onderzoek in Nederland hierover

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”