Nee, een meldingsplicht geeft ook geen goed beeld.
Maar als je het bv samen met de onderzoeken van tekenradar doet, wordt het beeld alleen maar duidelijker.
Het hoeft toch niet: óf het één óf het ander?
De meldingsplicht is wel een betrouwbare bron van in ieder geval mensen met een besmetting, en door de jaren heen werden de meldingen alleen maar meer.
Als je bedenkt dat gemiddeld 50% v.d. mensen geen EM ontwikkelen kun je makkelijk uitrekenen hoeveel het er ongeveer dan moeten zijn geweest.
Men zou bv een meldplicht opnieuw kunnen invoeren met én een EM én een tekenbeet zonder EM.
Nu hebben we alleen nog maar de percentages van Wageningen.
En hoe zij dat berekenen, Joost mag het weten, ik kan er nergens iets online over terug vinden.
Henriëtte schreef:In het geval dat bijvoorbeeld 250 teken zijn opgestuurd zouden hiervan 5 mensen Lyme hebben???Voor mijn gevoel kan er ergens iets niet helemaal kloppen?
Misschien dat ze dat bedoelen, maar dan nog is het onduidelijk, want er zijn gebieden waar veel meer besmette teken rondhangen of minder.
Bovendien zijn er tal van mensen die eerst naar hun huisarts gaan, en dit niet melden bij tekenradar.
Ik zou heel graag willen weten hoe die 2% wordt berekend, en hoe wordt het gecontroleerd wie er lyme heeft gekregen na het melden.