4 april 2018
Het levenslange gevecht van de 18-jarige Anouk uit Zwiggelte tegen Lyme
De 18-jarige Anouk Koole uit Zwiggelte ziet eruit als een gezonde meid. Maar schijn bedriegt. Haar hele leven vecht ze tegen een parasiet. Anouk heeft de ziekte van Lyme.
Twee keer gebeten door teek
Vijf is ze, als ze in de zomer wordt gebeten door een teek. Een dikke, midden op haar hoofd. De huisarts verwijdert de parasiet, maar Anouk blijft hangerig en moe. ,,Zelf merkte ik het met zwemles”, herinnert Anouk zich. ,,Iedereen zei: je moet gewoon doorzetten. Ik dacht: ik kan gewoon niet zwemmen. Dat was niet zo, mijn spieren wilden niet.”
Vier jaar later volgt een tweede tekenbeet. Anouk wordt ziek, heeft koorts en hoofdpijn. Moeder Geja vermoedt Lyme, maar de voor de ziekte kenmerkende rode kring rondom de tekenbeet ontbreekt. ,,Vroeger was het: geen kring, geen Lyme”, vertelt Anouk.
Op een gewone schooldag gaat het ineens helemaal mis. ,,Ik had een migraine-aanval, dacht ik. Ik heb de les nog uitgezeten. Op het schoolplein dacht ik met mam en de juf te praten maar er kwam geen normaal woord uit”, beschrijft ze nuchter.
Eenmaal op de huisartsenpost valt ook haar gehoor uit. ,,Ik zag mijn moeder en de dokter praten, maar ik hoorde niks. Ik was niet in paniek, vooral verbaasd”, weet Anouk nog. Daarna is er niks meer. Onderweg naar en in het ziekenhuis is ze buiten bewustzijn. De scans leveren niks op en na een nachtje ziekenhuis is ze weer aardig de oude. Ze mag naar huis. Zonder diagnose.
Een diagnose heeft Anouk nog altijd niet
Lees meer gehele artikel; Bron https://www.dvhn.nl/drenthe/Het-levensl ... 57579.htmlEen diagnose heeft Anouk nog altijd niet. Niet in Nederland, althans. Dat gebrek aan medische erkenning valt zwaar en maakt behandeling kostbaar. In Nederland bestaat één standaardtest om de ziekte van Lyme aan te tonen, en die is en blijft in het geval van Anouk negatief.
Het gezin Koole belandt in het alternatieve circuit en probeert alles wat mogelijk is. ,,Voor de hoofdpijn naar een opticien die doet in speciale prismabrillen. Ik heb bioresonantie geprobeerd, veel geëxperimenteerd met voedsel”, somt Anouk op. Vooral speciale diëten leveren veel op, maar niets helpt écht.
Via via komt Anouk twee jaar geleden in België terecht, bij dokter De Meirleir in Brussel. Hij behandelt veel Nederlandse lymepatiënten. Op basis van haar medische geschiedenis stelt hij de diagnose wel. ,,Hij zei meteen: ik weet eigenlijk al zeker dat je Lyme hebt.” Sindsdien gaan moeder en dochter eens in de drie maanden naar België.
,,Dan krijg ik een nieuw behandelplan op basis van de uitslagen van mijn bloed- en stoelgangtest”, vertelt Anouk. Het levert haar veel op. ,,Dat ik hier zit, dat de gordijnen niet dicht zitten, dat ik weer kan lopen, dat heb ik daaraan te danken.”