PlusVWS - Ziek én ondernemer zijn, het kan!'

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 18 Okt 2018, 20:49

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
17 oktober 2018
Powervrouwen
Voor de serie Powervrouwen interviewen we sterke jonge vrouwen die ondanks hun ernstige ziekte niet bij de pakken neerzitten. Ze blijven vechten voor hun toekomst en zijn daarmee een inspiratie voor anderen. De vierde in de reeks is Berdien Renes (33). Door een verkeerd behandelde tekenbeet op haar 13de liep ze de ziekte van Lyme op. Lange tijd heeft ze daar niets van gemerkt. Tot acht jaar geleden. Ze kreeg steeds meer klachten: altijd moe, pijnlijke spieren en gewrichten, koortsaanvallen. De diagnose volgde al snel, een succesvolle behandeling niet. En hoewel haar toestand langzaam verslechtert, weigert Berdien zich te focussen op wat ze allemaal niet kan. Ze runt haar eigen webshop 'by bird' en geeft trainingen via Instagram. En dat allemaal in pyjama.
Maar op een gegeven moment heeft mijn broer me wakker geschud. Hij vroeg: “Ga je nu de rest van je leven liggen janken of ga je er iets van proberen te maken?” Toen heb ik besloten me voortaan te focussen op wat ik nog wel kan.

Met de training wil ik laten zien dat het gewoon kan: ziek én ondernemer zijn. Het is een kwestie van niet je ziekte op nr. 1 zetten. Je bent meer dan dat.’
Lees meer gehele artikel; Bron https://plusvws.nl/artikel/het-kan-gewo ... esvol-zijn

Inspirerend en een Powervrouw!
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: PlusVWS - Ziek én ondernemer zijn, het kan!'

Berichtdoor Roxy » Do 01 Nov 2018, 18:25

Nog een Powervrouw!

de Gelderlander
1 november 2018
Ziekte van Lyme maakt jonge onderneemster Lotte (20) alleen maar sterker
DIEREN - Ze is nét twintig en stond er met trots even bij stil dat ze met Lot Louisa 250 dagen een eigen, bruisend bedrijf heeft. Voor Lotte Geerlings uit Dieren was dat geen voor de hand liggende toekomst. Vanaf haar 8ste kampt ze met de ziekte van Lyme.

Verlammingsverschijnselen
Al op jonge leeftijd klopte ze aan bij de dokter. Zomaar, uit het niets, traden er verlammingsverschijnselen op in haar gezicht. ,,Ik kon niet eens meer gewoon eten en drinken." Na veel onderzoek kwam er 'iets' uit: Lotte had de ziekte van Lyme. Ze was gebeten door een teek die besmet was met de bacterie die de ziekte veroorzaakt. ,,Het vreemde was dat we daar nooit iets van hebben gemerkt. Vermoedelijk ben ik op mijn hoofd gebeten.’’

Social media
Lotte ging bij een projectontwikkelaar aan de slag, waar ze zich onder meer bezig hield met social media. Daar ontdekte ze de ondernemer in zichzelf en begon ze Lot Louisa. ,,Hoe fijn is het voor een bedrijf om iemand te hebben die zorgt dat je geen omkijken meer hebt naar social media-kanalen?’’ Ze zorgt voor content en fotografeert daarnaast. Daar is markt voor, heeft ze inmiddels ontdekt.

Hoewel ze veel tegenslag heeft gehad door die ziekte, is ze er sterker uitgekomen. ,,Ik leer ermee leven, weet dat ik bijvoorbeeld niet te veel afspraken op een dag moet hebben. Ik hoop dat mijn verhaal anderen, ziek of niet ziek, inspireert om te gaan voor wat ze leuk vinden.’’
Lees meer gehele artikel; Bron https://www.gelderlander.nl/pagina-2/zi ... ~a9d98592/
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 01 Nov 2018, 18:48

Een Powerjongen!

Omroep West
23 oktober 2018
13-jarige Naïm heeft al tien jaar ziekte van Lyme: 'Ik moet keuzes maken'; Bron https://www.omroepwest.nl/nieuws/371175 ... uzes-maken
LEIDEN - Naïm uit Leiden is nog maar dertien jaar en vecht al tien jaar tegen de ziekte van Lyme. Hij heeft het merk Lymiez opgezet om meer aandacht te vragen voor de ziekte.

Toen hij twee was, werd Naïm gebeten door een teek. Pas vorig jaar kwam hij erachter dat hij de ziekte van Lyme heeft. Hij had in de jaren ervoor wel allerlei klachten gehad, maar omdat er nog veel onbekend is over de ziekte werd pas kort geleden duidelijk wat er echt aan de hand is.

Wel viel altijd op dat hij erg klein en licht is voor zijn leeftijd. Hij heeft ook tics, spiertrekkingen en vaak hoofdpijn. 'Ik moet keuzes maken in wat ik kan doen. Als ik naar school ga, heb ik veel minder energie voor andere leuke dingen', zegt hij tegen het Jeugdjournaal.
Medicijnen
Naïm krijgt medicijnen om zijn kwalen onder controle te houden, maar die kosten veel geld. Hij heeft een webshop opgericht waar hij shirts, truien en petten verkoopt. Met de opbrengst wil hij meebetalen aan medicijnen. Zijn ouders kunnen niet alles betalen. Daarnaast hoopt hij meer bekendheid te krijgen voor de ziekte. 'Omdat ik geen donaties wilde. Ik wilde niet zielig overkomen. Ik wilde geld verdienen op een manier waar de mensen iets in ruil voor terugkrijgen.'
Naïm gaat niet bij de pakken neer zitten. 'Ik wil verder gaan met mijn leven en alles oppaken. Ik wil er iets moois van maken.'

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 02 Nov 2018, 13:58

Levensmotto van Naïm: Overcome & Improve!

NOS Jeugdjournaal
22 oktober 2018
Naïm bedenkt kledinglijn tegen de ziekte van Lyme; Bron https://jeugdjournaal.nl/artikel/225595 ... -lyme.html
Naïm is pas 13 jaar, maar hij is al bijna zijn hele leven ziek. De jongen heeft de ziekte van Lyme. Er is nog niet veel bekend over de Lyme en daar wil Naïm verandering in brengen. Om dat voor elkaar te krijgen is hij zijn eigen kledinglijn begonnen: Lymiez.
Je kunt de ziekte van Lyme krijgen als je wordt gebeten door een teek. De ziekte kan problemen veroorzaken met je hart, je huid of je gewrichten. Naïm heeft ook veel last van vermoeidheid en hoofdpijn.
Naïm verkoopt T-shirts, truien en petten in zijn webshop. Hij hoopt dat de ziekte van Lyme hiermee bekender wordt en van de opbrengst wil hij zijn medicijnen betalen.
Link van de uitzending; Bron; https://www.youtube.com/watch?v=_vVu0978_nM

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 02 Nov 2018, 14:24

Nog een Powervrouw!

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
20 april 2017
PlusVWS - Elianne Speksnijder, Finalist Mis(s)verkiezing; lees meer Bron https://plusvws.nl/artikel/elianne-spek ... verkiezing
Klagen wil ik niet
Elianne heeft zelf ervaren hoeveel verschil het maakt wanneer je met een positieve houding met je ‘beperking’ om gaat. “Op een gegeven moment ging ik merken dat ik mijn energie maar één keer uit kan geven. Negatieve energie is veel belastender dan positieve. Dus je bent sneller door je batterij heen. Wat blijft er dan over voor de leuke dingen? Weinig. Ik wil mijn energie niet verspillen aan dingen waar ik niet intens blij van word. Die tijd heb ik gehad. Natuurlijk baal ik weleens een dag, maar daar ligt absoluut niet meer de focus op.

Ik zou zo graag willen dat iedereen gaat snappen dat het ’m niet zit in je handicap. Stop met kijken naar wat je niet kan. Ik vergelijk het met mensen die continu klagen over hun baan. Als je je werk niet leuk vindt en er geen positieve energie van krijgt, ga dan wat anders doen! Besef dat je je leven in eigen hand hebt, dat je alles kan bereiken. Als je maar wil. Ik doe hele toffe dingen, met handicap. En dat kan jij ook!”
NOS Jeugdjournaal
28 februari 2018
Link van de uitzending; Elianne zit in een rolstoel én ze is topmodel Bron https://www.youtube.com/watch?v=cDZy4IScZKY

5 maart 2018
Als eerst rolstoel model op Milaan Fashionweek|Vlog; Bron https://www.youtube.com/watch?time_cont ... CVv67B9DEM
Elianne: Ik mocht dit jaar Als Nederlands eerste rolstoel model lopen op Milaan FashionWeek. Eerder liep ik al twee keer op Amsterdam FashionWeek en was ik te zien bij de Mis(s)verkiezing 2017. Ik vlogte mijn hele trip naar Milaan en natuurlijk backstage op de dag van de show.

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”